در ابتدای این مراسم گروه کر فرهنگسرای ارسباران چند قطعه اجرا کردند. در ادامه میرجلالالدین کزازی، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی به ایراد سخنرانی کوتاهی درباره مولانا پرداخت و گفت: در حقیقت این مولانا نبوده که «مثنوی معنوی» را می سروده، بلکه «مثنوی» خود در جان او جاری می گشته است.
وی افزود: اگر دیگران بخواهند از باورها و اندیشه های ایرانیان آگاهی بیابند نخست و اساسی ترین سرچشمه آن «مثنوی معنوی» است.
در بخش دیگر برنامه مرتضی ظفرزاده، رییس فرهنگسرای ارسباران، همراه با کزازی به قدرداني از چند تن از مولاناپژوهان برجسته پرداختند. محمدعلی موحد، پرویز عباسی داکانی، سیدحبیب نبوی، امیرحسین ماحوزی و کاظم محمدی بایکانی افرادی بودند که در این بخش قدرداني شدند. همچنین در این همایش از کی خسرو پورناظری، خواننده و آهنگساز، نیز به عنوان هنرمند فعال در معرفی مولانا تجلیل شد.
در ادامه مراسم فرشته ملک فرنود، گوینده رادیو، به مثنوی خوانی همراه با نی حسن مکانیکی و تک نوازی تنبور علی اکبر مرادی پرداخت. افشین یداللهی، ترانه سرا نیز همراه با پیانو سامان احتشامی اشعاری را قرائت کرد.
سخنرانی محمدعلی موحد بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی در سخنان خود از شب میلاد مولانا به عنوان شبی بسیار مبارک یاد کرد و گفت: همگان باید در این اندیشه باشند که مخاطبی که مولانا از او یاد می کند، خود آن ها هستند و این همت را داشته باشند تا آنی باشند که مولانا در پی آن است.
در بخش اصلی این همایش عباسی داکانی به ایراد سخنرانی درباره فضای کلی اندیشه های مولانا و تفسیر کوتاهی بر شعر «بشنو از نی» پرداخت و توضیح داد: برخی از مفسران و پژوهش گران درباره علت این امر که چرا مولانا «مثنوی معنوی» را بدون نام خدا آغاز می کند، گفته اند مولانا در نخستین داستان این اثر (پادشاه و کنیزک) به زیرکی به این موضوع اشاره کرده است؛ چراکه برخلاف اندیشه مولانا، حکیمان برای درمان کنیزک اشاره ای به خواست خدا نداشته اند؛ بنابراین تمامی جان و حرف مولانا خداست.
تک نوازی سهراب پورناظری، فرزند کی خسرو پورناظری بخش پایانی این همایش را به خود اختصاص داد.
همایش «یارمرا»، پنج شنبه (7 مهر) از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
نظر شما