یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳
كتاب «تاريخ‌ جهان اسلام در قرن بيستم» نقد و بررسي شد

كتاب «تاريخ جهان اسلام در قرن بيستم» اثر «راينهارد شولتسه»، با حضور منتقدان و تاريخ‌پژوهان در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب نقد و بررسي ‌شد. در اين نشست عنوان شد، تاريخ جهان اسلام در عصر حاضر ويژگی‌های منحصر به فردی دارد كه آن ‌را از باقی بخش‌های تاريخ متمايز می‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نشست گروه تاريخ سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب به نقد و بررسي كتاب «تاريخ جهان اسلام در قرن بيستم» اختصاص داشت كه با حضور دكتر ابراهيم توفيق (مترجم كتاب) دكتر الهام ملك‌زاده (مدرس دانشگاه و منتقد) و خديجه معصومي (دبير نشست) عصر يك‌شنبه (27 شهريور) در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد.

خديجه معصومي، دبير نشست در ابتداي سخنانش به معرفي كتاب پرداخت و گفت: اين كتاب در شش فصل تدوين و نگارش شده است. فصل نخست فرهنگ اسلامی و مدرنيته استعماری و فصل دوم آرمان‌خواهی و استقلال مدنی كشورهای مسلمان را دربردارد، فصل سوم به دوره احيا يا بازگشت، فصل چهارم به فرهنگ اسلامی و جمهوری‌خواهی جهان سوم مي‌پردازد. فصل پنجم نيز به ايدئولوژی اسلامی و فصل ششم به پيشروی آن اشاره مي‌كند.

وي در ادامه سخنانش افزود: اسلام از زمان ظهور در شبه جزيزه عربستان همواره مورد توجه بوده است. اين مسأله ناشی از ماهيت فراگير و جهان شمول دينی است كه با ارائه آموزه‌های بديع، تحولات برجسته‌ای را در حيات انسان به همراه داشته است در اين ميان تاريخ جهان اسلام در عصر حاضر ويژگی‌های منحصر به فردی دارد كه آن ‌را از باقی بخش‌های تاريخ متمايز می‌كند و لازم است به‌طور جداگانه مورد بررسی و تحليل قرار گيرد. 

سپس دكتر الهام ملك‌زاده، منتقد و مدرس دانشگاه گفت: در برخي از منابع تاريخي آمده كه اسلام و جهان اسلام وامدار تمدن ايراني است ولي چنين چيزي در اين كتاب ديده نمي‌شود. نويسنده كتاب (راينهارد شولتسه) درباره پيشينه تاريخي مصر، فلسطين و كشورهاي كهن بسيار غني سخن گفته است ولي درباره جهان اسلام و تمدن آن پژوهش بسزايي انجام نداده است. اين مسأله نشان مي‌دهد كه تسلط نويسنده به تاريخ ايران بسيار كم است و حتي اسامي كه در بخش مشروطه مي‌آورد جزو رهبران مشروطه ما به‌شمار نمي‌آيند.

دكتر ابراهيم توفيق، مترجم و مدرس دانشگاه نيز در سخناني گفت: در اين كتاب موارد تاريخي جهان اسلام به دقت لحاظ نشده است. در نگاه تاريخي، وضعيت‌ كنوني اسلام با آغاز جهان اسلام مورد مقايسه قرار مي‌گيرد و در اين ميان نوعي تاريخ‌نگاري به وجود مي‌آيد كه ذهن شرق‌شناسان را به اين مسأله معطوف مي‌كند. رويكرد اصلي كه در بيشتر كتاب مشاهده مي‌شود ذات‌گرايي متقابلي است كه در جهان اسلام وجود دارد.

گزارش تكميلي اين نشست به زودي در «ايبنا» منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها