به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «روانشناسی ضمیر ناخودآگاه» اثر کارل گوستاو یونگ با حضور سهیل رضایی، پژوهشگر عرصه روانکاوی و سپیده باطبی، دبیر این نشست، عصر شنبه (8 مرداد) در سرای اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد.
در این نشست، سهیل رضایی درباره اهمیت اسطورهها در نظریات یونگ، روانکاو همعصر فروید و نویسنده آثار مختلف حوزه روانکاوی توضیح داد: در بخشهای مختلف کتاب «روانشناسی ضمیر ناخودآگاه» و دیگر آثار یونگ به اسطورهها توجه شده است. یونگ در جایی از «هرمس» و در بخش دیگری از ادریس سخن میگوید و نهایت این اسطورهها را تنها با عناوین مختلف و کارکردهای مشابه معرفی میکند. وی پانزده اسطوره و صور مثالی چون «قهرمان» و «آنیما» را در این کتاب تشربح کرده است.
سپس، سپیده باطبی درباره کتاب «روانشناسی ضمیر ناخودآگاه» توضیح داد: این کتاب اثر یونگ با ترجمه محمدعلی امیری از نشر علمی ـ فرهنگی است كه درباره حوزهها، مبانی نظری و تاریخچه زندگی یونگ نوشته شده است.
باطبی عنوان کرد: یونگ در بخش نخست کتاب، درباره تاریخچه زندگی، زمینه فکری، مبانی نظری و علل جداییاش از فروید مباحثی را تشریح کرده است.
در ادامه، رضایی، «فروید» را پدر علم روانکاوی معرفی کرد و توضیح داد: یونگ یکی از شاگردان فروید است و فروید لقب پسر خود را به یونگ داده بود. عرصه ناخودآگاه فردی و ارتباط میان اختلالات افراد به مسایل جنسی توسط فروید، برای یونگ قابل توجیه نبود و همین امر آغازگر اختلافات این دو روانکاو شد.
وی در ادامه افزود: یونگ پس از جدایی از فروید دوران سختی را گذراند و تا مدتی تنها به تعبیر خوابهای خود اکتفا کرد. روانکاوی یونگ، بدون خواب بیمعناست، وی به خواب چندين برابر بیداری معتقد بود. «یونگینها» معتقدند که هیچ کس به جز خود فرد، قادر به تعبیر صحیح خواب خود نخواهند بود.
رضایی، همزمانی را یکی از نکات مورد توجه یونگ در این کتاب دانست و اظهار کرد: این روانکاو معتقد است که جهان دارای رابطه علت و معلولی و همزمانی است. همزمانی بدین معناست که برخورد پدیدهها در یک نقطه، دارای علتی است.
وی ترجمه کتاب «روانشناسی ضمیر ناخودآگاه» را مناسب ارزیابی کرد و افزود: با وجود آثار فراوان حوزه روانشناسی در ایران، بسیاری از ترجمهها مخاطب را به دشواری میاندازد اما این ترجمه ساده و روان است.
رضایی در ادامه افزود: بنابر اعتقاد یونگ، هیچ نظریهای از زمان خود جدا نیست، نظریهها تحت تاثیر زمان قرار ميگيرند، به همین دلیل بیماری هر عصر به همان عصر تعلق دارد. در این کتاب تاکید شده که بسیاری از مباحث یونگ توسط علم پزشکی اثبات شده است.
وی درباره تاثیر جنگ و خوابهای شخصی نظریه یونگ توضیح داد: یونگ در کتاب «روانشناسي ضمير ناخودآگاه» توضیح میدهد که برخی معتقدند نباید به جنگ فکر کرد زيرا جنگ امری ویرانگر است، در صورتی که همین افراد در زندگی خود قادر به حفظ خانواده و زندگی خود نیستند. خواب از دیدگاه یونگ، حفاری روانی است و ابزارهای مختلفی برای تحلیل خوابهای انسان وجود دارد، به طور مثال نوعی از خواب به ناخودآگاه جمعی افراد و نوعی به فیزیولوژی بدن مربوط میشود.
در ادامه، سپیده باطبی دو نمونه از اختلاف نظرهای یونگ و فروید را مبحث ناخودآگاه جمعی و نظریه دین به شمار آورد و از سهیل رضایی درخواست کرد تا در اینباره توضیح دهد.
سپس، رضایی اظهار کرد: یونگ معتقد است که فروید به مباحث جنسی از دیدگاهی برونگرایانه توجه کرده، در حالیکه خودش معتقد به تیپ شخصیت درونی افراد است. یونگ به بستر روحی انسان معتقد است و فروید انسان را دربدو تولد به مانند لوح سفیدی ترسیم میکند.
وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی گرایش یونگ به روانکاوی فرویدی چه بوده، توضیح داد: روانکاوی در دوران فروید، نهضت تازهای بود که هر انسانی را جذب خود میکرد اما علت اصلی این ارتباط، تشابهات میان فروید و یونگ بود که پس از مدتی آن دو را حامی یکدیگر كرد.
رضایی درباره نظریه دین از دیدگاه یونگ توضیح داد: یونگ مبلغ دین خاصی نبود اما در روانکاوی افراد از دین آنها بهره میبرد. وی دین را راه فردیتیافتگی میدانست و بنابراین در مشاورههای خود از سلسله دستورات دینی استفاده میکرد.
وی در ادامه افزود: یونگ در کتاب «روانشناسی ضمیر ناخودآگاه»، دوازده منزل را برای افراد توصیف کرده و از تستهای مختلف سازمانی و استعدادشناسی استفاده کرده است.
یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
نظر شما