دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
ارجمند: شيوه نظام آموزشي؛ عامل كاهش شمارگان كتاب‌‌هاي عمومي است

مديرمسوول انتشارات ارجمند با تامل بر سخنان رهبري درباره پايين بودن سطح كتابخواني و شمارگان كتاب در كشور، گفت: برنامه‌ريزي‌هاي نظام آموزشي مدارس براي ورود به دانشگاه و بحث كنكور مهمترين عامل كاهش شمارگان كتاب‌هاي عمومي اند./

محسن ارجمند در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عنوان كرد: مقاطع سني نوجواني و اوان جواني (15 تا 25 سال)، دوران تفكر پوياي انسان محسوب مي‌شود و در اين گروه‌هاي سني دانش‌آموزان كتاب را وارد خانواده‌هاي خود مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: در سنين نوجواني و جواني، علاقه‌مندي به مطالعه‌ كتاب‌هاي داستان، شعر، ادبيات،‌ فلسفه، جامعه‌شناسي و... افزايش مي‌يابد و ديگر رسانه‌ها چون راديو، تلويزيون و اينترنت نقش حاشيه‌اي در اين زمينه ايفا مي‌كنند. دانش‌آموزان در اين مقاطع زيربار نظام آموزشي غلط تنها به كنكور و شبه كنكور توجه مي‌كنند.

ارجمند يادآور شد: يكي از دلايل پرتيراژ بودن كتاب‌هاي كمك آموزشي و كم‌توجهي به حوزه عمومي از سوي نوجوان و جوانان، بحث كنكور و امتحانات ميان‌ترم، پايان‌ترم و كنكور است، درحالي كه كتاب‌هاي آمادگي كنكور، به دانش عمومي  افراد نمي‌افزايد و تنها آنان را براي شب امتحان آماده مي‌كند.

مديرمسوول انتشارات ارجمند با اشاره به افزايش بودجه خريد كتاب ايران در سبد خانوار توضيح داد: اين بودجه براي خريد كتاب‌هاي واقعي صرف نمي‌شود و بسياري از اين كتاب‌ها، كمك درسي و كنكوري اند.

وي از جمله عوامل فردي كاهش سطح مطالعه در ايران را مشكلات مالي، زمان محدود افراد براي مطالعه، بي‌انگيزگي و بي‌علاقگي به كتابخواني و توجه بيشتر به ديگر رسانه‌ها چون اينترنت دانست.

ارجمند با ارايه راهكارهايي براي ترغيب افراد به كتابخواني گفت: تخصيص زنگ‌هاي «بحث و كتابخواني» در مدارس به ويژه از دوران ابتدايي تاثير بسياري در افزايش كتابخواني دانش‌آموزان خواهد داشت. درصورتيكه اين كتابخواني، غير درسي باشد و با تمايل دانش‌آموزان صورت گيرد، مي‌توان دنيايي فراتر را پيش روي دانش‌آموزان باز كرد.

وي ديگر راهكار افزايش كتابخواني را گسترش كتابخانه‌هاي عمومي در مدارس دانست و گفت: متاسفانه ويترين كتابخانه‌ و كتابفروشي در مدارس كشور وجود ندارد و اين مسأله نيازمند پيگيري است.

ارجمند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درباره افزايش دايره فعاليت‌ كتابداران در كتابخانه‌ها، گفت: حرفه كتابداري پر شان و منزلت است. كتابدار بايد معتقد به علم، دانش و كتاب باشد و كتاب‌هاي جديد را شناسايي كند و به نقش منفعلانه كتابداري اكتفا نكند. كتابدار بايد كتاب‌گستر بوده و بر اذهان افراد تاثيرگذار باشد.

رهبر معظم انقلاب، چهارشنبه 29 تير در ديدار با جمعي از مسوولان كتابخانه‌هاي بزرگ و عمومي با اشاره به سابقه کهن و تاریخی ملت مسلمان ایران در تولید کتاب و کتاب‌خوانی، شرایط کنونی تولید و شمارگان کتاب و آمارهای مطالعه کتاب را در کشور راضی کننده ندانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها