مهندس محمدحسين زارع در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: بسياري از ناشران به دليل كمبود اطلاعات علمي، بيانگيزگي يا محدوديتهاي بازار نشر، قادر به نيازسنجي براي توليد كتاب نيستند.
مديرمسوول انتشارت «نص» در ادامه افزود: توليد كتاب بدون توجه به نياز بازار، مانند غذايي است كه مصرفكننده اشتياقي به مصرف آن ندارد و اطرافيان تلاش دارند تا به زور يا تشويق، وي را وادار به خوردن آن كنند. براين اساس، بسياري از كتابهاي منتشر شده در بازار نشر مورد سليقه و علاقه مصرفكننده نيستند.
زارع يادآور شد: گام نخست براي توليد كتاب مناسب در جامعه، درونيسازي اين ديدگاه است و ناشران بايد پيش از انتخاب موضوع و توليد كتاب، اقدام به تشخيص نياز جامعه كنند. البته برخي از ناشران كم و بيش به اين موضوع توجه كردهاند اما راههاي دسترسي به نيازسنجي را پيدا نميكنند. ناشران ميتوانند با مصاحبه، نظرسنجي و كارشناسي سوژهها، خود را جاي مخاطب گذاشته و نيازسنجي كنند.
رييس هيات مديره انجمن ناشران كتاب دانشگاهي با تاكيد بر دغدغه مقام معظم رهبري درباره تبليغات كتاب، توضيح داد: اطلاعرساني و تبليغات به ويژه در صدا و سيما و مجموعههاي فرهنگي چون خبرگزاريها در حوزه كتاب بسيار با اهميت است. نفس فعاليت خبرگزاري كتاب ايران در جمعآوري نقطهنظرات نويسندگان و كارشناسان حوزه كتاب نيز قابل ستايش است.
وي با اشاره به ناشناخته و مهجور ماندن بسياري از اهالي با ارزش قلم توضيح داد: شبكههاي تلويزيوني ساعتها جلسات كارشناسي درباره فوتبال و سريالهاي مختلف برگزار ميكنند اما دريغ از يك سريال تلويزيوني كه درباره نشر و نويسندگان ساخته شود. در صورت به صحنه آمدن صدا و سيما و همكاري با موسسه هاي چون خبرگزاري كتاب ايران، اخبار فرهنگي حوزه كتاب بهتر و دقيق تر در اختيار مخاطبان قرار ميگيرند.
مديرمسوول انتشارات «نص» با ابراز مسرت از علاقهمندي رهبر انقلاب به حوزه كتاب و كتابخواني گفت: اميدوارم ديگر مسوولان فرهنگي كشور نيز در حد مسووليت خود به اين حوزه توجه نشان دهند و اينطور نباشد كه هر از گاهي موجي براساس بيانات مقام معظم رهبري ايجاد و پس از مدتي به فراموشي سپرده شود.
زارع در ادامه سخنانش توضيح داد: تدوين برنامه بلند مدت در حوزه كتاب ميتواند متوليان فرهنگي كشور را متعهدتر به اين حوزه كند و صرف فعاليتهاي روزمره در اين حوزه تنها سرگرمي محسوب ميشود.
وي همچنين يادآور شد: بسياري از برنامههاي روزمره و معمولي در حوزه كتاب در قالب افتتاح كتابخانهها، نمايشگاهها و رونمايي كتابها همديگر را خنثي ميكنند و تعيين يك برنامه پنج ساله ميتواند به تمام اين فعاليتها جنبه محتوايي دهد.
یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
نظر شما