سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
توجه به آموزش مباني تخصصي؛ نياز صنعت  رو به رشد نشر

بيست و سومين دوره كوتاه مدت آموزش صنعت نشر، چهارشنبه اين هفته به كار خود پايان مي‌دهد؛ فراگيران در اين دوره با مباحثي مانند پیشینه نشر کتاب، کلیات نشر کتاب، تولید فرهنگی، تولید هنری و فني، تولید چاپ، اهداف، مدیریت و برنامه‌ریزی در مراكز انتشاراتی، اقتصاد نشر و امور مالی و حسابداري آشنا مي‌شوند. ايبنا اين دوره‌هاي آموزشي را با شركت‌كنندگان و برگزاركنندگان آن به بحث نشسته است./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عصر يك روز گرم تابستاني از تير ماه سال 1390، فراگيران يكي يكي از راه مي‌رسند و پس از نوشيدن يك ليوان آب خنك پشت ميزهاي خود مي‌نشينند و مدرس نيز مباحث درسي خود را بعد از احوالپرسي از دانش‌پژوهان آغاز مي‌كند.

اين دوره‌هاي آموزشي زير نظر كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و با هدف ارتقاي دانش و مهارت‌هاي حرفه‌اي دست‌اندركاران صنعت نشر برگزار مي‌شود.

لزوم ارايه دوره‌هاي تخصصي نشر
اين دوره‌ها در گروه‌هاي 30 نفره و در 64 ساعت پيش‌بيني شده‌اند كه هفته‌اي دو روز برگزار مي‌شوند. فراگيران در اين دوره‌ها با بسياري از سرفصل‌ها مانند امور حقوقی و اداری، قوانین و مقررات نشر، قراردادها، اهمیت و ضرورت، انبارداری و توزیع و فروش کتاب، فروش اینترنتی و تولید کتاب الکترونیک، روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، گفت‌وگو با صاحب‌نظران صنعت نشر و بازدید از مؤسسات انتشاراتی، لیتوگرافی و چاپ و صحافی آشنا مي‌شوند.

غلامرضا يغموري، چند سالي است كه در يك موسسه فرهنگي و هنري مشغول كار است؛ اين موسسه قصد دارد به تازگي بخش انتشارات خود را نيز راه‌اندازي كند وي براي آموختن مباني نشر در اين دوره‌ها ثبت‌نام كرده است. 

 يغموري درباره محتواي آموزشي دوره‌هاي كوتاه مدت صنعت نشر گفت: رشته دانشگاهي من مهندسي عمران بوده است و ارتباط چنداني به حوزه نشر ندارد، اما خوشبختانه حضور در اين كلاس‌ها مرا با دنياي نشر و كتابخواني آشنا كرد.

وي ادامه داد: آشنايي با مراحل مختلف صنعت چاپ شامل ليتوگرافي و صحافي و چاپخانه‌ها اگر چه تئوريك بودند اما توانستم به خوبي با آنها ارتباط برقرار كنم. 

يغموري با بيان اينكه پيش‌بيني بازديد از يك چاپخانه مجهز و نيز يك موسسه انتشاراتي راهكار بسيار خوبي براي آشنايي با فرايند توليد و انتشار كتاب است، يادآور شد: ارايه مباحث تئوري به تنهايي كاربردي براي ما ندارد و اين اقدام، تدبيري براي استفاده از تجربيات اين قشر است.

سپيده زارعي، يكي ديگر از شركت‌كنندگان اين دوره‌هاي آموزشي نيز از ارايه اطلاعات دسته‌بندي شده به عنوان يكي از ويژگي‌هاي اين دوره نام برد و گفت: اين اطلاعات در حوزه‌ها و رسته‌هاي گوناگون توانست به خوبي نيازهاي آموزشي ما را در حوزه‌هاي مختلف صنعت نشر كشور برآورده سازد.

وي افزود: اما برخي از مباحث نيازمند زمان بيشتري اند تا با مراحل مختلف اين صنعت آشنا شويم و اطلاعات ما فقط در حد ابتدايي نباشد.

زارعي با بيان اينكه مباحث حوزه مديريت اين دوره بسيار محدود بودند، يادآور شد:‌ معتقدم مديريت يك موسسه انتشاراتي نيازمند اطلاعات گسترده‌اي است كه بايد در سايه ارايه موضوع هاي تخصصي و ارزشمند علمي به دانش‌پژوهان ارايه شود.

وي تصريح كرد: يكي ديگر از مباحث جذاب و مناسب اين دوره‌ها، بخش صنعت چاپ است كه توسط استادان رشته‌هاي مختلف ليتوگرافي و صحافي تدريس مي‌شود و براي ما دربردارنده مباحث خوب و كاربردي بود.

مهين موسوي كه قصد دارد به تازگي يك موسسه انتشاراتي تاسيس كند درباره اين دوره‌ها اظهار كرد: وقتي براي عضويت به اتحاديه آمدم و متوجه شدم كه كلاس‌هاي آموزشي برگزار مي‌شوند، با نگاهي به مباحث و سرفصل‌هاي دوره بلافاصله ثبت‌نام كردم.

وي با بيان اينكه حضور در اين كلاس‌ها، نوعي آموزش مقدماتي براي آغاز فعاليت‌هاي حوزه نشر است، گفت:‌ در اين ميان معتقدم طرح مباحث تئوري و عملي با يكديگر و آموزش‌هاي كاربردي مي‌توانند در يادگيري بهتر شركت كنندگان نقش موثري داشته باشند.

موسوي ادامه داد: اما بهتر است كه براي هر يك از دروس تخصصي صنعت نشر،‌ دوره‌هايي مجزا پيش‌بيني شود تا از كلي‌گويي پرهيزشده و شركت‌كنندگان با مباحث عمقي آشنا شوند.

به گفته وي، مباحثي مانند اقتصاد نشر، روابط عمومي و حسابداري از جمله موضوع هاي كاربردي و ارزشمند اين دوره‌هاست.

دوره‌اي براي همه ناشران
رييس كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران درباره انگيزه شكل‌گيري اين دوره‌هاي آموزشي گفت: این کلاس‌های آموزشی از سال‌ها قبل برگزار می‌شدند، اما پس از شکل گیری کمیسیون آموزش اتحادیه، هدفمند و پيوسته پيش رفت.

فتح‌الله فروغي افزود:‌ افزايش سطح دانش و مهارت کارکنان حوزه نشر يعني ناشران و كتابفروشان هدف اصلي اين دوره‌هاست كه به صورت مستمر برگزار و تا دوره بيست و سوم جلو رفته است.

وي درباره اثرات آموزش كاركنان صنعت نشر توضيح داد: اگر کارکنان حوزه نشر آموزش ببینند، در چرخه تولید اثرگذاری بیشتری خواهند داشت، نتايج تجربيات جهاني نشان مي‌دهد كه برای بالا بردن کیفیت، بهتر است نیروهاي انسانی آموزش ببينند.

فروغي با بيان اينكه افراد مختلفي براي حضور در اين دوره‌ها ثبت‌نام مي‌كنند، اظهار كرد: گروه اول، افرادي اند كه مي‌خواهند به اين حوزه کاری وارد شوند اما از ماهیت صنعت نشر اطلاعی ندارند و گروه دوم شامل كاركنان شاغلي است كه شناخت کافی از حوزه کاری خود ندارند.

وي درباره دوره‌هاي تخصصي اين كلاس‌ها نيز يادآور شد: اين دوره ها ويژه كاركنان مياني نشر است، در این دوره‌ها قصد داریم نیروهایی را آموزش دهیم كه بتوانند با مهارت به دست آورده، مسوولیت یك قسمت را بر عهده بگیرند.

فروغي خاطرنشان كرد: کمیسیون آموزش در گام‌های بلند مدت، دوره‌های خاص مدیران نشر را هم مد نظر قرار داده است و به زودي دوره‌هاي متنوعي براي اين قشر برگزار مي‌كند.

وي با اشاره به مدرسان اين دوره‌هاي آموزشي، گفت: تلاش کرده‌ایم مدرسان را از میان ناشران صاحب صلاحیت انتخاب کنیم که صنعت نشر را بخوبی بشناسند و بتوانند به نیازهای فراگیران پاسخ دهند؛ 90
درصد مدرسان این دوره را ناشران تشکیل می‌دهند و دیگران هم در حوزه‌های تدریس خود صاحب صلاحیتند.

رییس كمیسون آموزش اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران يادآور شد: در این دوره‌ها تكیه اصلی بر جنبه كاربردی آموزش‌ها و اثرگذاری آن بر بدنه صنف است و در تلاشیم بستر اجرایی برای برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی حوزه نشر در اتحادیه فراهم شود تا جمع گسترده‌تری از مخاطبان را پوشش دهیم.

فروغي درباره سه مبحث كلي این دور‌ها عنوان كرد:‌ مخاطبان در این دوره‌ها با مراحل سه‌گانه تولید كتاب شامل تولید فرهنگی، تولید هنری و فنی و تولید چاپی آشنا می‌شوند، مباحثی چون روابط عمومی در نشر، نیازسنجی و بازاریابی از دیگر مطالبی اند كه با تغییراتی در متون آموزشی در این دوره گنجانده شده اند.

فروغی با بیان اینكه مباحث نوین صنعت نشر در این دوره ارایه می‌شوند، اظهار كرد:‌ فروش اینترنتی و تولید كتاب الكترونیك نيز به عنوان یكی از مباحث مغفول حوزه كتاب، در این دوره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها