به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «روانشناسی کودک» اثر دکتر سیروس عظیمی عصر دیروز(4 تیر) با حضور اسما عاقبتی، كارشناس ارشد روانشناسی بالینی، زهرا فاضلی، كارشناس ارشد روانشناسي باليني و سپیده باطبی، دبیر نشست در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
در ابتدای اين نشست، عاقبتی جامعیت کتاب «روانشناسی کودک» را یکی از ویژگیهای مثبت این اثر دانست و گفت: نویسنده این کتاب انواع روشهای تحقیق درباره کودکان و دورههای مختلف رشد (پیش از تولد، بدو تولد تا سه سالگی، 3 تا 7 سالگی و 7 سال تا بلوغ) را در فصول جداگانه مورد بحث و بررسی قرار داده است.
وی مبحث «آزمونهای روانی» را یکی از مهمترین بخشهای این کتاب دانست و افزود: آزمونهای روانی به منظور تشخیص بیماریها، اختلالات روانی و مشکلات کودکان کاربرد بسیاری در روان درماني دارد و به همین دلیل در این کتاب نيز مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.
وي افزود: سیروس عظیمی، نویسنده این کتاب در بخش تئوریها به نظریات تحلیلی درباره کودکان توجه کرده اما سایر تئوریهای رفتاری و شناختی نظیر قصهدرمانی و بازیدرمانی را نادیده گرفته است.
وی طبقهبندی نظریات و اختلالات روانی کودکان در این کتاب را مربوط به سال 1968 دانست و توضیح داد: این طبقهبندی بسیار قدیمی است و اکنون تغییر كرده است. درصورتی که بخواهیم مطالعهای جامع درباره انواع اختلالات و روشهای درمان بیماریهای روحی کودکان داشته باشیم، باید به کتابها و مقالات جديدتر رجوع کنیم.
عاقبتی، نثر روان و جامعیت را از ویژگیهای مثبت این کتاب برشمرد و افزود: قدیمی بودن برخی مباحث در حوزه درمان اختلالات، به اثر ضربه زده است.
وی درباره تاریخچه روانشناسی کودک در دنیا توضیح داد: متاسفانه تحقیقات با محور کودکان حتي دیرتر از تحقیق درباره مزارع کشاورزی آغاز شد و تا قرن شانزدهم تفکر «کودک مینیاتور بزرگسال» وجود داشت.
این كارشناس ادامه داد: روانشناسی کودک از قرون 16 و 17 میلادی با طرح دو دیدگاه متمایز «اهمیت محیط بر رفتار کودک» و «اهمیت سرشت و مزاج در رفتار کودک» در جوامع غربی مورد توجه قرار گرفت و در نهایت دیدگاه تلفیقی محیط و سرشت بر نظریات روانشناسی کودک غالب شد.
عاقبتی درباره انواع اختلالات کودکان که در این کتاب نیز مورد بررسی قرار گرفته، توضیح داد: شایعترین نوع بیماری روانی کودکان، اختلال اضطراب است که برخی اوقات به صورت ترس از حیوانات و موجودات زنده یا ترس از اجتماع بروز پیدا میکند.
وی با بیان اینکه اختلالات روانی دارای علت یکسان و مشخصی نیستند، توضیح داد: تشخیص این اختلالات به دلیل قرار گرفتن در حیطه روانشناسی روان، سخت است و بنابراین شروع اختلالات در کودکان زمان، مکان و علایم مشخصی ندارد.
در ادامه زهرا فاضلی، کارشناس روانشناسی بالینی حیطه مباحث بالینی، اختلالات و درمان در کتاب «روانشناسی كودك» را نیازمند تجدیدنظر دانست و گفت: یکی از شایعترین اختلالات روانی بچهها در سنین پیشدبستان و دبستان، بیش فعالی است که به صورت فعالیت مداوم، بیقراری، حواس پرتی و بیتوجهای نمود پیدا میکند.
وی بخشی از درمان بیشفعالی را متمرکز بر دارودرمانی دانست و گفت: بخش پیشانی مغز کودکان بیشفعال نیازمند تحریک بیشتر از طریق داروست و بنابراين مصرف دارو عامل کنترل رفتار در آنها خواهد شد.
یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
نظر شما