منصور ميرزايي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: مختصصان علمسنجي ميتوانند تصويري از فرايند توليد، انتشار و كاربرد علم در كتابخانهها ترسيم كنند و بر اساس آن رتبهبندي كتابخانهها انجام شود.
وي تصريح كرد: رتبهبندي در دانشگاهها به منظور اعتبارسنجي و ارزشگذاري در سطح كتابخانهها صورت ميگيرد و بايد از جايگاه ويژهاي در دانشگاهها برخوردار شود.
وي با بيان اينكه دانشگاهها كارگاههاي ويژهاي براي تعريف شاخصهاي علمسنجي برگزار ميكنند، افزود: دانشگاه فردوسي مشهد تاكنون كارگاهها و همايشهاي بسياري در حوزه علمسنجي برگزار كرده است.
وي اضافه كرد: با رتبهبندي مراكز اطلاعرساني و كتابخانهاي، قابليتهاي استراتژيك دانشگاهها و كتابخانههاي آنها افزايش مييابد.
ميرزايي برخي از مولفههاي يك كتابخانه استاندارد را به روز بودن منابع و پايگاههاي اينترنتي دانست و گفت: تشخيص استانداردهاي كتابخانهاي در دانشگاهها، نيازمند سنجش دانش است و علمسنجي در مراكز اطلاعرساني و كتابخانهاي بايد تبديل به حرفه و رشته دانشگاهي شود.
وي با تاكيد بر اينكه مركز علمسنجي وزارت علوم قابليت فعاليت براي رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي را دارد، افزود: دانشجو، استاد، تجهيزات كتابخانهاي، ساختمان، امكانات رفاهي و علمي، منابع اطلاعاتي (فارسي ـ لاتين ـ الكترونيكي) و ... از جمله عناصر موثر در رتبهبندي دانشگاهها و كتابخانهها محسوب ميشوند.
اين كارشناس اطلاعرساني و كتابخانه مركزي دانشگاه فردوسي مشهد، رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي را فرآيندي زمانبر دانست و گفت: اكنون كتابخانه مركزي دانشگاه فردوسي، خود در حال بررسي و رتبهبندي بيش از 90 كتابخانه دانشگاهي كشور است و موضوع علمسنجي را در اين رتبهبندي اعمال ميكند.
وي يكي از تاثيرات رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي را تغيير روند فعاليت كتابخانهها و نظارت بيشتر بر فرآيندهاي كتابخانهاي دانست و گفت: پروژههاي تحقيقاتي و پاياننامهاي دانشجويان كتابداري نيز ميتوانند با موضوع رتبهبندي كتابخانهها انجام شوند.
سهشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
نظر شما