به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، چنديست بحث رتبهبندي دانشگاهها در سطح كشور مطرح شده و خارج از ايران نيز اين موضوع با قوت دنبال ميشود و دانشگاهها براساس شاخصها و استانداردهاي ويژهاي رتبهبندی ميشوند.
كتابخانههاي دانشگاهي نيز به دليل نقش محوري در توسعه علم و دانش، يكي از اركان و اجزاء دانشگاهها در تمام كشورهاي جهان محسوب ميشوند و حتي در برخي دانشگاههاي آمريكا و انگلستان كتابخانهها در قلب دانشگاه قرار گرفته و براي آنها استانداردهاي ويژهاي تعيين شده است.
اكنون با توجه به اهميت رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهها ايبنا اين ضرورت را در گفت و گو با فعالان كتابخانههاي دانشگاهي بررسي ميكند.
رسول محمدي مدير كتابخانه مركزي پرديس قم دانشگاه تهران در اينباره به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: تدوين شاخص رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي عاملي براي ارتقا سطح كيفي كتابخانههاست كه متاسفانه هنوز اين شاخصها در دانشگاهها تعريف نشده و بسياري از مسوولان كتابخانهها اطلاعي از استانداردهاي صحيح كتابخانههاي دانشگاهي ندارند.
محمدي در ادامه افزود: كتابخانه ملي ايران با همکاری وزارت علوم و نهاد كتابخانههاي عمومي كشور ميتواند براي تدوين شاخصهاي رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي اقدام کند، برای نمونه مسوولان کتابخانه ملی و کارشناسان نهاد کتابخانههای عمومی کمیته مشترکی برای تدوین شاخصهای رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهی تشکیل داده و از این طریق به رفع نواقص موجود در کتابخانههای دانشگاهی اقدام کنند.
وي با اشاره به گستردگي شاخصهاي رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي افزود: امكانات، تجهيزات، منابع كتابخانه، ميزان مراجعه دانشجويان به كتابخانه، ميزان رضايت دانشجويان از خدمات و سرويسدهي كتابداران ميتواند از جمله شاخصهاي رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي باشد.
مدير كتابخانه پرديس قم دانشگاه تهران افزود: كتابخانه پرديس قم دانشگاه تهران سال گذشته به عنوان كتابخانه نمونه دانشگاهي از سوي دانشگاه تهران انتخاب شد.
وي افزود: بهنظرم افزايش منابع كتابخانه، بهينه و مطلوبسازي فضاي كتابخواني و استفاده از سيستم قفسه باز از جمله دلايل اين انتخاب بود.
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
نظر شما