مراسم رونمايي كتاب «حماسه و موسيقي» صبح امروز اول خرداد در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. اين اثر زيرنظر محمدرضا آزادهفر گردآوري شده است. به اعتقاد وي، اين كتاب دانش بشري را جلو ميبرد چون توسط متخصصان حوزه موسيقي مكتوب شده است./
در ابتدا، آزادهفر درباره شكلگيري كتاب «حماسه و موسيقي» گفت: هر يك از فرماندهاني كه در جنگ حضور داشتند كارهاي شگفتانگيزي انجام دادند كه خوشبختانه مكتوب شده اند. اين كارهاي تخصصي و هوشمندانه در عملياتها مرا مصمم كرد درباره موسيقي حماسي كتاب بنويسم.
وي با بيان اينكه كتاب حاوي مجموعهاي از مقالات است و به بررسي نقش متقابل موسيقي و حماسه از زواياي كاملا متفاوت ميپردازد، اظهار داشت: در اين مقالات به تاثير حماسههاي ملي و محلي در شكلگيري ژانرهاي جديد موسيقي، نواها و الحان نو در موسيقي، جاودانه شدن و گسترش حماسهها پرداخته شده است.
وي افزود: مقالات كتاب توسط متخصصان نوشته شدهاند به عنوان نمونه يك آهنگساز كه در حوزه آهنگسازي كار حماسي انجام داده راجع به فنون اين نوع آهنگسازي مقاله نوشته است و آخرين دستاور علمي و موسيقي حماسي را مورد تحليل قرار داده.
وي ويژگي مهم اين كتاب را چند نويسندگي آن دانست و افزود: ويژگي آثار چند نويسندگي در اين است كه يك پيكره را با چندين نورافكن روشن ميكند. چند نويسندگي اين كتاب هم موجب شده نويسندگان با ويژگيهاي علمي و روحيات مختص خود مقاله بنويسند.
وي ادامه داد: با روند كار پژوهشي چند نويسندگي ميتوان نتيجهگيري بهتري از يك مبحث داشت و از تخصصهاي مختلف استفاده كرد. به كارگيري انديشمندان، پژوهشگران و موسيقيدانان در حوزههاي مختلف در تاليف هر يك از بخشهاي متنوع اين مجموعه امكان واكاوي را از منظري كاملا جديد فراهم آورده است.
آزادهفر تصريح كرد: ضروري است مراكز و سازمانها تا جايي كه ممكن است كار گروهي را تقويت كنند چون مباحث در عالم امروز كاملا تخصصي شدهاند.
وي با بيان اينكه كتاب «حماسه و موسيقي» دانش بشري را جلو ميبرد، اظهار داشت: برخي مباحث براي نخستين بار در اين كتاب مطرح شده اند. قطعات ارايه شده در كتاب داغ داغ اند و ميتوانند مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند چون قطعاتي قابل بازيابياند.
در ادامه، سعيد افزونتر كه مقاله «موسيقي، حماسه، تعزيه» او در كتاب چاپ شده، ايران را تنها كشوري در دنيا دانست كه بين موسيقي و تعزيه تجانس قايل است و افزود: در هيچ كتابي كلمه تعزيه و موسيقي كنار هم نيامده ولي در ايران اين دو هميشه كنار هماند كه جاي سوال دارد.
افزونتر توضيح داد: تركيب حماسه و موسيقي را توجيهي براي موسيقي ميدانم. در مقالهاي كه در كتاب مكتوب آمده تمايزي بين اين دو مقوله قايل شدم و آنرا شرح دادم.
وي كتاب «حماسه و موسيقي» را زمينهاي براي رسيدن به نياز جامعه امروز دانست و گفت: از نيازهاي جامعه است كه به موسيقي و موسيقيشناسي نگاهي دوباره شود.
حميدرضا ديبازر نيز با ابراز خرسندي از تدوين اين كتاب اظهار داشت:
وقتي از پژوهش سخن ميگوييم به شكل اقتصادي به آن نگاه نكنيم. وارد شدن اهالي غير فرهنگ به اين حوزه موجب نگاههاي ديگري به حوزه پژوهش شده است.
ديبازر توضيح داد: اهل موسيقي توانايي نوشتن دارند ولي دليلي براي تاليف نميبينند و به هر دليلي اين اتفاق نميافتد تا جايي كه به آنان سفارش كار داده شود ولي اين كتاب را يك آغاز ميبينم براي ادامه دادن اين راه.
در ادامه، كمالپورتراب گفت: اهل تحقيقم، ولي از چاپ اين كتاب خبر نداشتم. خوشحالم چنين اثري از سوي پژوهشگاه منتشر شده است.
وي تصريح كرد: پايه و اساس مطالعات بين ما پايين است. سواد فارسي نداريم. دانشجويان اوزان فارسي را نميشناسند؛ يك موسيقيدان بايد هجاها را بشناسد تا بتواند آن هجا را با موسيقي تطبيق كند.
علاالدين رحيمي، مدير گروه هنر پژوهشگاه و محمدعلي خبري، رييس پژوهشگاه هنر و رسانه نيز در اين مراسم حضور داشتند. رحيمي از دانشجويان، پژوهشگران و استادان خواست طرحهاي پيشنهادي خود را به پژوهشگاه ارايه كنند و با اين مركز همكاري داشته باشند.
خبري نيز تاكيد كرد، بايد پژوهشها را كاربردي كرد و سياستگذاري واحدي براي هنر داشت. به اعتقاد وي، فرهنگ سازي كاري تدريجي است و نميتوان در يك شب آنرا ارتقا داد.
اين مراسم با رونمايي كتاب «حماسه و موسيقي» توسط مصطفي كمالپورتراب و محمدرضا آزادهفر پايان يافت.
كتاب «حماسه و موسيقي» در شمارگان 1000 نسخه و با قيمت 2300 تومان از سوي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
نظر شما