جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
افزايش دانشجويان كتابداري؛ نبود كار و تضعيف كيفيت پايان‌نامه‌ها

عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه پيام نور قم با اشاره به راه‌اندازي گروه‌هاي كتابداري در دانشگاه‌هاي مختلف و به دنبال آن رشد دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي، معتقد است پژوهش در اين رشته دچار لطمه شده و از طرفي اين افزايش پذيرش دانشجو با نياز بازار كار همخواني ندارد./

سعيد غفاري،به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مي‌گويد: اخيرا پژوهش‌هاي تكراري با سرفصل‌هاي يكنواخت در پايان‌نامه‌هاي كتابداري گسترش يافته است؛ به‌طوري كه با چاپ يك كتاب در موضوع مشخص با سيل پايان‌نامه‌ها و طرح‌هاي پژوهشي مرتبط با آن مواجه مي‌شويم كه اغلب شبيه به هم و تكراري اند. 

اين مدرس دانشگاه مي‌افزايد: مي‌توان گفت افزايش پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد كتابداري هم سبب شده گاه دانشجويان در انتخاب موضوع جديد براي پژوهش و ارايه پايان‌نامه با مشكل روبه‌رو شوند و به موضوع‌هاي تكراري بپردازند.

غفاري با انتقاد از شرايط موجود اضافه مي‌كند: اكنون پژوهش به مفهوم واقعي در ميان پايان‌نامه‌هاي دانشجويان كتابداري بسيار نادر است؛ براي رفع اين مشكل بايد به بازنگري در سياست جذب دانشجو و همچنين تغيير نام و سرفصل‌هاي دروس كتابداري اقدام شود. 

وي با تاكيد بر اينكه عنوان رشته كتابداري بايد تغيير كند، مي‌افزايد: نام رشته با قابليت‌هاي حقيقي دانش‌آموختگان كتابداري متناسب نيست. كتابداران فقط متصدي امور كتابخانه‌ها نيستند و معمولا آموزش‌هايي فراتر از كتابداري ديده‌اند. 

عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه پيام نور قم با بيان اينكه پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف كتابداري متناسب با نياز بازار كار نيست، عنوان مي‌كند: نوعي ناهماهنگي سبب چنين موضوعي شده، ‌طوري كه متاسفانه موارد زيادي يافت مي‌شود كه دانشگاهي بدون داشتن كارگاه، عضو هيات علمي متخصص و منابع كتابخانه‌اي دانشجوي كارشناسي ارشد كتابداري مي‌پذيرد. نتيجه اين امر تربيت دانشجويان بي‌كفايت و بدون مهارت پژوهشي است.

وي اضافه مي‌كند: متاسفانه انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران تاكنون نتوانسته تحول مورد انتظار را در وضعيت پژوهش و آموزش كتابداري ايجاد كند؛ براي رفع چالش‌هاي پژوهش كتابداري بايد به تغيير در نام و برنامه آموزشي آن اقدام شود. 

غفاري كه چشم‌انداز پژوهش در كتابداري را مثبت ارزيابي نمي‌كند، مي‌گويد: براي تغيير افق‌هاي تاريك، به برنامه‌هاي مدون و هماهنگي ميان دانشگاه‌ها به عنوان سازندگان كتابدار و نهادهاي كتابخانه ساز نياز است.

اين مدرس دانشگاه، سال 1382 در مقطع دكتراي كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران با ارايه پايان‌نامه «امكان‌سنجي شبكه كردن كتابخانه‌هاي مساجد كل كشور» فارغ‌التحصيل شده است.

وي سابقه تحصيل در واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي را دارد و اكنون عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه پيام نور قم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها