دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
نشرالكترونيك كودك گرفتار همان موضوعات تكراري كتاب‌هاست

مدير انتشارات دنياي تاتي معتقد است: محتواي الكترونيكي بايد توسط افراد متخصصي كه دانش آنها مكمل هم است توليد شود. او تاكيد مي كند، نرم‌افزارهاي ويژه گروه سني كودك و نوجوان بايد در حدي باشند كه بچه ها با آنها بازي كنند و نتيجه بگيرند.\

حجت احدي، در گفت‌و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اذعان به اين‌كه بنيانگذار آموزشي محتواي الكترونيك در كشور است، گفت: از سال 74 كه در شركت ديگري بودم، آغاز به ترويج محتواي الكترونيك كردم؛ اما پس از آن در انتشارات دنياي تاتي به‌صورت تخصصي‌تر آن را پيگيري كردم.

مدير انتشارات دنياي تاتي درباره‌ي مشكلات مولتي مديا و محتواي الكترونيكي، عنوان كرد: متاسفانه كساني كه در اين زمينه كار مي‌كنند اين حوزه را كوچك مي‌بينند و اين از بزرگ‌ترين معضلات در توليد محتواي الكترونيك به‌شمار مي‌آيد.

او افزود: همكاران ما در حوزه كودك و نوجوان، چه در توليد كتاب كودك و چه در توليد محتوا به شاخصه‌هايي كه مي‌تواند كار را به سطح قابل  قبول و كارشناسي‌شده‌اي برساند توجه نمي‌كنند به همين دليل موضوعات تكراري در كتاب‌ها و محصولات الكترونيكي حوزه كودك و نوجوان بسيار به چشم مي‌آيد.

احدي با تاكيد بر اين‌كه علاوه بر فعاليت تخصصي ناشران در اين حوزه بايد فرهنگ مصرف را نيز ميان مخاطبان رواج دهيم گفت: در بحث محتواي الكترونيك فرهنگ مصرف نداريم .در حوزه كتاب، لوح فشرده يا هر چيز ديگري كمتر بر روي فرهنگ مصرف كار كرده‌ايم. كتاب جزو چيزهايي است كه نه آن را بر اساس اصول صحيح تهيه مي‌كنيم و نه بر اساس اصول درست استفاده مي‌كنيم.

وي افزود: بزرگترها بايد اصول مصرف محتواي آموزشي را از كودكي به فرزندانشان ياد دهند. هر آموزشي را از كودكي بايد آموخت و براي اين آموزش والدين الگوي اوليه هستند، همان‌طور كه براي او درست لباس مي‌خرند و آداب معاشرت را به آنها مي‌آموزند، بايد اصول تهيه كتاب و محتواي الكترونيك را نيز به آنها  آموزش دهند.

مدير انتشارات دنياي تاتي با اشاره به اين‌كه نمي‌توان كودكان و نوجوانان را به اجبار به موضوعي علاقه‌مند كرد، همچنين با توجه به اين‌كه برخي مسايل ژنتيكي است و هر فردي به حوزه‌اي خاص علاقه‌مند است، گفت: كار ما در حوزه كودكان شبيه باغباني است. ما مي‌توانيم با توليد كتاب‌هاي خوب و نرم‌افزار خوب و محصولات فرهنگي و بازي فكري خوب، استعداد كودكان را بارور كنيم. تازه بايد ديد تا چه اندازه مي‌توانيم باغبان خوبي باشيم.

وي درباره نرم‌افزارهاي دنياي تاتي گفت: بيشتر محصولات ما موضوعي و كارشناسي شده‌اند و كودكان بين يك تا 11 سال را در برمي‌گيرند. به طور مثال اگر محصولي در زمينه بهداشت است، توسط كارشناسان بهداشت و كارشناسان كودك تهيه شده است؛ چون معتقديم علاوه بر اين‌كه بايد اطلاعات درستي را به بچه‌ها ارايه دهيم، ظرفيت كودكان را نيز بايد در نظر بگيريم تا در نهايت احساس پيروزي و شادي كنند.

احدي تاكيد كرد: نرم‌افزارها بايد در حدي باشند كه كودك با آنها بازي كند، نتيجه بگيرد و شادي كند. اين درست نيست كه كودك را در جنگلي از اطلاعات بفرستيم كه سرگردان شود. متاسفانه برخي از همكاران ما اين نكته را رعايت نمي‌كنند و دليل عدم موفقيت آنها نيز به همين مساله برمي‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها