خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)- به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب، در اين نشست «غلامرضا عمراني» مولف كتابهاي درسي و «سيد اكبر ميرجعفري» پژوهشگر و كارشناس كتب درسي حضور داشتند.
عمراني درباره بازار كتابهاي كمك آموزشي گفت: «تعريف جامعه ناشران درباره كتابهاي آموزشي، به كتابهايي اشاره دارد كه كتاب درسي را آموزش ميدهند به همين دليل نام ناشر آموزشي را براي خود انتخاب كردهاند.»
او در ادامه گفت: «ما مولفان كتابهاي درسي ادعا ميكنيم كه در تاليف كتابها از متخصصان علوم گوناگون بهره ميگيريم تا بهترين نتيجه را از كتابهاي درسي بگيريم. به عنوان مثال هنگام تاليف كتاب فارسي دوره ابتدايي از پزشك متخصص اعصاب دعوت كرديم كه به ما بگويد اعصاب انگشتان دست بچههاي دوره ابتدايي تا چه حد توان نگارش دارد. اما تقريباً همه كتابهاي كمك درسي و كمك آموزشي تك مولفي اند. آيا شما كتاب كمك آموزشي را سراغ داريد كه براي تاليف آن برنامهريزي صورت گرفته باشد؟ متاسفانه من در خيل انبوه اين نوع كتابها چنين چيزي نديدهام. بنابراين طبيعي است كه اين كتابها نميتوانند اهدافي را كه در تاليف كتابهاي درسي مدنظر بوده، تامين كنند.»
عمراني افزود: «همكاران ما در دفتر تاليف كتب درسي، با همكاري يكديگر و طي سالها بحث و تحقيق، براي هر دوره تحصيلي اهدافي را مشخص كردهاند. كسي كه به تنهايي دست به تاليف كتاب كمك آموزشي يا كمك درسي ميزند، نميتواند چنين كاري انجام دهد به ويژه اين كه اگر با راهنماي برنامه درسي آشنايي نداشته باشد و همين موضوع باعث بي سر و ساماني در نشر كتابهاي كمك درسي شده است.»
اين مولف كتابهاي درسي درباره عكسالعمل آموزش و پرورش در مقابل چنين وضعيتي گفت: «نظام آموزش و پرورش خطر چنين بازار آشفتهاي را حس كرد و به همين دليل از متخصصان فن خواست تا كتابهايي را براي راهنمايي افرادي كه قصد تاليف كتاب كمك درسي دارند، تاليف كنند. اين موضوع به تاليف «راهنماي تدوين كتابهاي آموزشي» منجر شد كه در آن به چيستي و اهداف كتاب كمك آموزشي و ضوابطي كه مولف بايد رعايت كند اشاره شده است. قرار بر اين شد تا آموزش و پرورش اين ضوابط را به ناشران آموزشي ابلاغ كند تا براي توليد كتابهاي كمك آموزشي و كمك درسي از آن بهره ببرند. اما گويا متاسفانه هنوز اين كار انجام نشده چرا كه من بازتاب آن را در هيچ كتاب كمك آموزشي نديدهام.»
«سيد اكبر ميرجعفري» نيز درباره كتابهاي كمك آموزشي گفت: «شايد بازاري كه اكنون به نام بازار كتابهاي كمك آموزشي و كمك درسي ديده ميشود، در گذشته به اين شكل نبوده اما در همين نمايشگاه كتاب، تنها صدايي كه از بلندگوهاي تبليغاتي بلند است، نام موسساتي است كه به اسم كتاب كمك آموزشي، كتابهاي تست و حل المسائل منتشر ميكنند.»
وي در ادامه گفت: «اكنون عمده بازار نشر كشور ما به كتابهاي كمك آموزشي اختصاص دارد. كتابهايي كه نيازهاي آني دانشآموزان را برطرف ميكنند. متاسفانه در دفتر برنامهريزي و تاليف كتب درسي كه مغز متفكر آموزش و پرورش محسوب ميشود، برخي از دوستان براي تاليف كتابهايي مانند كتابهاي تستزني همكاري ميكنند.»
ميرجعفري افزود: «در يك برهه زماني، برخي موسسات، به نام كنكور دست به انتشار كتابهاي كمك آموزشي زدند. اما اكنون جريان برعكس شده و اين موسساتند كه براي جريان نظام آموزشي ما تعيين تكليف ميكنند و قطعاً براي آنها فرقي نميكند كه اهداف مولفان كتابهاي درسي چيست.»
غلامرضا عمراني درباره تاثير كنكور بر كتابهاي كمك درسي گفت: «متاسفانه كشور ما اكنون كنكور مدار شده است. يعني همه آموزشهاي 12 ساله آموزش و پرورش، توسط كنكور و طي چند ساعت محك ميخورد. اين كنكور است كه تعيين ميكند دانشآموز چه چيزي ياد بگيرد بنابراين معلمان به ويژه در دوره دبيرستان نميتوانند آنطور كه بايد به تدريس بپردازند.»
وي افزود: «نظام آموزش عالي ما فقط از راه ناسالمي به نام كنكور دانشجويان خود را انتخاب ميكند كه در اين صورت دانشآموزي كه از راه جست و جو به علم رسيده و سرعت كمتري داشته باشد نميتواند از قيف كنكور بگذرد. اما كساني كه در كلاسهاي كنكور شركت كنند و شگردهاي تستزني را ياد بگيرند، مي توانند وارد دانشگاه شوند.»
عمراني توضيح داد: «هدف از نگارش كتاب درسي و آموزش و پرورش انتقال معلومات نيست. هدف آموزش و پروش اين است كه در كلاس درس چالشي اتفاق بيافتد و دانشآموز در اين چالش شركت كند چون اين چالش است كه مغز كودك و نوجوان را ميسازد. سعي آموزش و پرورش بر اين است كه با استفاده از روشهاي جديد، دانشآموزاني پرسشگر پرورش دهد اما كتابهاي كمك آموزشي نه تنها پرسش ايجاد نميكنند بلكه جواب را به صورت آماده به دانشآموز ميگويند.»
بيست و چهارمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۳
نظر شما