كتاب «جوان در پرتو اهلبيت(عليهمالسلام)» نوشته محمدعلي خادمي كوشا از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\
بر اساس مطالب كتاب، روانشناسان دوره آغازين جواني را اين گونه تعبير كردهاند: تولد ثانوي (ژان ژاك روسو)، دوره طوفان و فشار يا جهش ناگهاني (استانلي هال)، دوره انقلاب، سركشي و نوآوري (موريس دبس). انديشمندي مانند افلاطون نيز اين دوره را دوره مستي روحي و به تعبير ديگر شرابزدگي رواني ناميده است. در برخي آموزههاي ديني دوره جواني، دوره غرورآفريني و سرمستي معرفي شده است كه بايد با آموزش و پرورشي صحيح آن را در اختيار رشد و بالندگي فردي و اجتماعي قرار داد. دوره جواني در واقع اوج بروز عواطف و قدرت غرايز و حكومت احساسات است.
جوان پس از دوران كودكي و نوجواني، يك ساختمان كاملا متفاوت با دوران قبل پيدا ميكند، محبت و دوستي در وي معنا پيدا ميكند، روابط و برخوردها در نظر او جهتدار و حتي سوال انگيز ميشود، رفتارها را دنبال و از آن نتيجهگيري ميكند، گاهي با كوچكترين برخورد و تحقير آتشي ميشود و خشم و كينه بر سرتاسر وجود او مستولي ميشود و گاهي خيلي زود نادم و پشيمان ميشود.
فرايند تربيت در اين دوران، داراي اهميت بسيار و پيچيدگي بيمانندي است كه دقت فراواني را طلب ميكند. با توجه به اين كه رعايت روحيات تربيت شونده در برنامههاي تربيتي، از اصول اجتنابناپذير امر تربيت است، به خوبي ميتوانيم پيچيدگي تربيت را در تمام دورهها به طور كلي و در جواني به طور خاص دريابيم.
براساس تعاليم ديني «دانش و علمآموزي در جواني و سنين كوچكي، مايه بزرگي در آينده است» و «آموزش علوم در اين دوران، پابرجا و ماندگار است.»
به گفته موريس دبس، روانشناس فرانسوي؛ «سياسيون، به جوانان اتكا ميكنند، رماننويسان شخصيتهاي خود را از بين آنان انتخاب ميكنند، روزنامهنويسان از ايشان ستايش ميكنند و حتي تملق ميگويند، و خلاصه در اطراف آنها، محيط اسرارآميزي به وجود ميآورند.»
به عقيده نويسنده، انقلابهاي فرهنگي و سياسي، دائما يا غالبا با پشتوانه جوانان به وقوع پيوسته و اساسا پيشرفت و تعالي هرجامعه، در گرو پيشرفت جوانان آن بوده است. به همين جهت، نيروي خستگيناپذير و فطرت حقيقتپذير جوانان تا زماني كه با دخالت اهريمنان و بيگانگان آلوده نشده، تضمينكننده سعادت و هدايت جامعه در سايه عزت و سرافرازي است. نمونه بسيار روشن در عصر حاضر، انقلاب اسلامي ايران است كه كوشش عمومي جوانان در تمام نقاط كشور، در سايه وحدت و رهبري ديني و ولايت فقيه، توانست قدرتمندترين نيروي مخالف را سرنگون كند. جوانان در ايران بزرگترين حماسه تاريخي را آفريدند و در دوران بحراني جنگ تحميلي نيز زيباترين صحنههاي ايثار و فداكاري و شجاعت را به وجود آوردند.
جوانان، ياران پيامبر(ص) و پيشتازان اسلام
در ميان نهضتهاي آسماني و اديان الهي، اسلام علاوه بر دارا بودن احكام بسيار همخوان با فطرت انسان، توجه ويژهاي نسبت به جوانان مبذول داشته است. وجود همين ويژگي در اسلام، سبب شد تا در زماني اندك، گروه بزرگي از جوانان مهاجر و انصار به اسلام بگرايند. در واقع، اصليترين عامل موفقيت پيامبران الهي، با وجود بسياري از محروميتهاي مادي، پرداختن به نيازهاي فطري انسانها بوده است. وجود اين خصيصه در اسلام، به صورت كاملتر و جديتر، سبب شد تا جوانان كه از فطرت پاكتر و آگاهتري برخوردار بودند، از اولين گروندگان به اسلام گردند. آري، رشد چشمگير دين اسلام در آغاز، معلوم كوشش جوانان پاكدل و گرايش همراه با بينش آنان بود.
جوانان صدر اسلام، نه براي هواهاي نفساني و نه ماديات و نيازهاي جسماني، بلكه خسته از محيط آلوده در پي نياز فطرت و با پذيرش تمام شدتها و زحمتها، پاي در راه اسلام نهادند و جان تشنه معارف انساني و تربيتهاي آسماني را با قبول اسلام سيراب كردند. حتي برخي از آنان كه از آسايش و ثروت فراوان بهرهمند بودند، حاضر شدند از همه آنها دل بكنند و با قبول همه سختيها از شهر و كاشانه خود سفر كنند و براي حفظ عقيده ديني خويش، نهايت پايبندي عملي را نشان دهند.
جوانان، از نظر پيامبر اكرم(ص)، گوي سبقت را در پذيرش اسلام ربودند و در اين خصوص بر پيران فضيلت يافتند. روايت شده است كه پيامبر(ص) فرمودند: «به شما درباره جوان، به خير و نيكي سفارش ميكنم؛ چرا كه آنان از نظر قلبي، پاكتر و مهربانترند. خداوند مرا بشارت دهنده به رحمت و بيم دهنده از عذاب خويش فرستاد و جوانان با من همراه و همسوگند شدند و پيران با من به مخالفت برخاستند». سپس پيامبر اكرم(ص) اين آيه شريفه را قرائت فرمودند: «فطال عليهم الامد فقست قلوبهم؛ عمرشان طولاني شد در نتيجه قلبهايشان سخت شده و قساوت يافت».
نوجواني و جواني، حساسترين دوره زندگي بشر است كه در آن، توانهاي عقلي و جسمي انسان به شكوفايي ميرسد؛ از همين روست كه آموزههاي اسلامي اين دوره، بسيار بااهميت تلقي شده و مربيان، والدين و خود جوانان را به اهميت اين دوره، عوامل رشد، پرهيز از آفتها، حقوق جوان و مسائلي از اين دست، متذكر شده است. در اثر حاضر نيز موضوعات فوق از نگرگاه اسلام طي پنج فصل بحث و بررسي شده است.
فصل نخست؛ شامل اهميت جوان و جواني با موضوع بررسي جايگاه ارزشمند جوان در جوامع بشري و دين مبين اسلام، فصل دوم؛ شامل شناخت جوان به ويژه بررسي ويژگيهاي روحي و تربيتي جوانان از ديدگاه قرآن و حديث، فصل سوم؛ شامل آفات جواني و عوامل تباهي بيانگر عوامل بازدارنده جوان از رشد و تعالي و عوامل سقوط ارزش جوان، فصل چهارم؛ شامل عوامل رشد جوان و ارائه كننده بسياري از راههاي موفقيت و سعادت دنيا و آخرت از قرآن و حديث، فصل پنجم؛ شامل حقوق جوان با محوز وظايف اولياي جوان در ياري رساندن به جوانان و رعايت آنها ميشوند.
در انتهاي اين اثر، فهرستي از آيات، روايات، اعلام، اماكن و منابع و مآخذ نيز درج شده است.
چاپ چهارم کتاب «جوان در پرتو اهلبيت(عليهمالسلام)» در شمارگان 800 نسخه، 260 صفحه و بهاي 39000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما