چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
حسن‌لی دریچه‌ای تازه به سخن سعدی می‌گشاید

کتاب «دریچه‌ صبح: بازشناسی زندگی و سخن سعدی» به کوشش کاووس حسن‌لی، اثری درباره زندگی سعدی و جایگاه او در فرهنگ ایرانی است. این کتاب به زودی از سوی انتشارات خانه‌ کتاب منتشر می‌شود._

حسن‌لی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب توضیح داد: در کتاب «دریچه صبح» درباره‌ زندگی سعدی، روزگار او و نیز ارزش و جایگاه سعدی در فرهنگ ایرانی توضیحاتی ارائه کرده‌ام. همچنین آثار سعدی از دیدگاه زیبایی‌شناسی و اجتماعی بررسی شده‌اند.

این کتاب به سفارش موسسه خانه‌ کتاب تالیف و تدوین شده است. خانه کتاب در نظر دارد سلسله‌ای از آثار درباره بزرگان زبان و ادب فارسی چون مولوی، حافظ، فردوسی و خیام منتشر کند.

وی با تاکید بر پرداختن به آثار سعدی در این کتاب توضیح داد: بیشتر تلاش کردم به زیبایی‌شناسی آثار سعدی و ارزش‌های ادبی، هنری و اجتماعی آثارش بپردازم تا زندگی او؛ چراکه سعدی به این دلیل که سفرهای بسیاری رفته و یا سال‌های عمرش و مکان زندگی‌اش مشهور نشد. بلکه شهرت او برآمده از آثار درخشانی است که آفریده است.

این پژوهش‌گر ادامه داد: بنابراین آثار سعدی و نه زندگی خصوصی او ارزشمند است. پس بهتر است به جای پرداختن به زندگی شخصی او، آثارش را کانون توجه قرار دهیم و به آن‌ها بپردازیم.

برهمین اساس وی در فصل‌های مستقلی به قصاید، غزل‌ها، «بوستان» و «گلستان» سعدی پرداخته و ویژگی‌های ساختاری و محتوایی آن‌ها را بررسی کرده است.

با توجه به این‌که پیش‌تر جلد نخست «فرهنگ سعدی‌پژوهی» به کوشش حسن‌لی منتشر شده است و تمامی کتاب‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های منتشر شده درباره سعدی تا سال 75 را دربرمی‌گیرد، و  جلد دوم این کتاب نیز در مرحله ویراستاری است که به تمامی آثار از سال 75 تا 85 اختصاص دارد، و از آن‌جا که حسن‌لی برای تدوین این دو کتاب تمامی منابع موجود درباره سعدی را مطالعه کرده و با این آثار آشناست، بنابراین کتاب «دریچه صبح» می‌تواند چکیده‌ای از تمامی مطالب این کتاب‌ها و مقالات باشد. به عبارت دیگر تمامی این منابع در تدوین این کتاب به‌کار گرفته شده‌اند.

وی پیش‌تر با همین شیوه کتاب «چشمه خورشید» را درباره حافظ منتشر کرده بود. این کتاب تاکنون به زبان‌های عربی و فرانسه ترجمه شده است.

کتاب «فرهنگ سعدی‌پژوهی» حسن‌لی در سال 1381 به عنوان کتاب سال سعدی برگزیده و در مراسم یادروز سعدی تقدیر شد.

«ورق درخت طوبا»، «شیرین‎تر از قند»، «سعدی آتش‎زبان»، «سلسله‎ موی دوست» و «بازنویسی گلستان سعدی» عنوان کتاب‌های دیگر حسن‌لی درباره سعدی است.

تا کنون بیش از 25 عنوان کتاب در حوزه ادبیات معاصر و ادبیات کهن از حسن‌لی منتشر شده است. «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران»، «کارنامه تحلیلی خیام‌پژوهی» و «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» از جمله این آثار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط