چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
محبتی: ادبیات کلاسیک فارسی به نقد توجه داشته است

کتاب «از معنا تا صورت» مهدی محبتی در بیست‌و‌هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش ادبیات(تاریخ و نقد) شایسته تقدیر شناخته شد. محبتی برای نخستین‌بار در این کتاب به این نکته که نقد و نظریه در ادبیات کلاسیک فارسی وجود داشته است و البته با نقد و نظریه غربی هم‌سو نیست ،اما با آن تضادی هم ندارد پرداخته است و این امر را دلیل موفقیت کتاب و توجه منتقدان به آن می‌داند._

محبتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: کتاب «از معنا تا صورت» (طبقه‌بندی و تحلیل ریشه‌ها، زمینه‌ها، نظریه‌ها، جریان‌ها، رویکردها، اندیشه‌ها و آثار مهم نقد ادبی در ایران و ادبیات فارسی) که سال گذشته در دو جلد توسط انتشارات سخن منتشر شد حاصل 10 سال تحقیق و پژوهش من در این حوزه بود.

وی برجستگی این کتاب را در مطرح کردن این نکته که در سنت ادبیات کلاسیک فارسی نقد و نظریه وجود داشته است معرفی کرد و اظهار داشت: این نکته توجه بسیاری از منتقدان و علاقه‌مندان به حوزه نقد و نظریه ادبی را به خود جلب کرد. من در این کتاب برای نخستین‌بار نشان داده‌ام که نقد و نظریه در ادبیات کلاسیک فارسی وجود داشته است که با نقد و نظریه غربی تضادی ندارد و البته با آن هم‌سو هم نیست.

این پژوهش‌گر ادامه داد: باتوجه به این امر مهم مصداق‌های آن‌را در ادبیات فارسی نشان داده‌ام و به این موضوع پرداخته‌ام که اگر ما در گذشته نقد و نظریه نداشته‌ایم پس چگونه ادبیات ما رشد یافته و اگر این مباحث در ادبیات کلاسیک وجود داشته است چگونه باید آن‌ها را جستجو کنیم.

وی در این کتاب سه شاخصه اساسی نقد و نظریه ادبیات فارسی را نشان داده است و درباره این سه شاخصه تشریح کرد: نقد غربی بیشتر استدلالی و نقد ادبیات ما بیشتر استنباطی است. همچنین نقد غربی به تجزیه ساختار می‌پردازد در حالی‌که نقد ادبیات ما در پی کشف ساختار بوده است. از سوی دیگر نقد غربی مبتنی بر عقلانیت و نقد ما مبتنی بر شهود است.

محبتی به برگزیده شدن این کتاب در جایزه «جلال آل احمد» اشاره و تصریح کرد: این سه شاخصه و دیگر ویژگی‌های نقد و نظریه ادبیات فارسی که در این کتاب آمده‌اند با نقد غربی متفاوت‌اند اما متعارض نیستند. برهمین اساس این کتاب نظرات مختلفی را به خود جلب کرد و البته گروهی هم مخالف آن بودند.

وی ادامه داد: اما مسئله مهم این است که گاهی برخی افراد بی‌آن که اثری را به‌طور کامل و جدی مطالعه کنند به مخالفت یا موافقت با آن می‌پردازند. در این شرایط نظر موافق یا مخالف آن‌ها جالب نیست و اهمیتی ندارد.

این پژوهش‌گر درباره جایزه «کتاب سال» توضیح داد: اهمیت برپایی چنین جشنواره‌ها وجایزه‌هایی در معرفی آثار و پدیدآورندگان این آثار است. همچنین کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی به این آثار توجه نشان می‌دهند و آن‌ها را خریداری می‌کنند و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهش‌گران قرار می‌دهند.

وی در پایان تاکید کرد: اما به‌طور کلی معتقدم بهترین معرف برای هر اثری خود آن اثر است. اگرکتاب، کتابی قدرتمند و شاخص باشد می‌تواند به بهترین شکل ممکن خودش را معرفی کند و مخاطبان هر حوزه خود کتاب‌های برتر را پیدا می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط