سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
یاحقی: تمامی مشکلات تصحیحی تاریخ بیهقی برطرف شد

تصحیح محمدجعفر یاحقی از «تاریخ بیهقی» برگزیده بخش ادبیات بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. وی معتقد است پدیدآوردن فرصتی برای مولفان برتر و تشویق آن‌ها بر گنجینه مکتوب و میراث گذشته ما می‌افزاید. به گفته یاحقی، در تصحیح جدید تاریخ بیهقی، تمامی مشکلات چاپ‌های پیشین این اثر برطرف شده است./

یاحقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «تاریخ بیهقی» گفت: این کتاب تالیف ابوالفضل محمد بن حسين بیهقی و از آثار مهم زبان فارسی و هم‌پای «شاهنامه» فردوسی است که تصحیح آن‌را با همکاری سید مهدی سیدی برعهده داشتم.

وی به تصحیح‌های پیشین این اثر اشاره و تشریح کرد: پیش‌تر به دلیل اهمیتی که این کتاب دارد، چندین نوبت تصحیح شده بود و تاکنون پنج بار به چاپ رسیده است. اما این تصحیح‌ها براساس نسخه‌های خطی معتبری صورت نگرفته‌اند و همگی اشکالات فراوانی دارند.

این پژوهش‌گر ادامه داد: براساس نسخه‌های جدیدی که از این اثر پیدا کردیم این تصحیح صورت گرفته است و می‌توانم بگویم تمامی مشکلات موجود در چاپ‌های قبلی برطرف شده و اشعار عربی و فارسی این کتاب نیز تصحیح شده اند.

وی درباره نسخه‌هایی که در این تصحیح به‌کار گرفته است اظهار داشت: اغلب نسخه‌های خطی «تاریخ بیهقی» همگی از هند به اروپا رفته‌اند و بیشتر در کتابخانه‌های لندن نگهداری می‌شوند که البته میکروفیلم آن‌ها در کتابخانه دانشگاه تهران موجود است.

یاحقی با تاکید بر استفاده از 19 نسخه خطی و پنج چاپ قبلی این اثر افزود: در تصحیح این اثر علاوه بر این‌ نسخه‌ از نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی(براساس نسخه‌های خطی هند نوشته شده است)، یک نسخه در کتابخانه آستان قدس رضوی و نسخه‌های پراکنده‌ای که در دست افراد است استفاده کرده‌ایم.

وی به جلد دوم این کتاب اشاره کرد و توضیح داد: این اثر مقدمه‌ای مفصل و در حدود 150 صفحه‌ای دارد که در آن تمامی جنبه‌های کار معرفی و همچنین در 700 صفحه شرح مفصلی بر این تاریخ نوشته شده و از سوی دیگر در 350 صفحه فهرستی مفصل برای این اثر آماده شده است.

این مصحح معتقد است جلد دوم کتاب با حجم 1050 صفحه‌ای به «تاریخ بیهقی» جنبه دیگری بخشیده و در حقیقت این اثر را زنده کرده است تا برای پژوهش‌گران و علاقه‌مندان این حوزه اثری کاربردی به حساب آید.

وی در پاسخ به این پرسش که جایزه «کتاب سال» چه تاثیری در حوزه ادبیات و کتاب می‌تواند داشته باشد؟ اظهار داشت: این جایزه در حقیقت فرصت فرخنده‌‌ای برای یادآوری یک امر مهم فرهنگی یعنی عرصه کتاب است. کتاب گنجینه فرهنگ مکتوب ملل به حساب می‌آید.

یاحقی معتقد است ملت‌ها در سیمای مکتوب خود معرفی می‌شوند. وی در توضیح این امر گفت: کتاب گنجینه و موزه ملل است. ایران نیز بیش از 1000 سال است که در تولید و ارائه کتاب فعالیت دارد و موفق بوده است.

وی در پایان یادآور شد: این‌که با برگزاری جشنواره‌ها و جایزه‌ها پدیدآورندگان کتاب را تشویق و به رشد و گسترش کتاب نیز کمک می‌کنیم، خود فرصت فرخنده‌ای برای افزودن بر گنجینه مکتوب کشورمان ایران است. 

کتاب «تاریخ بیهقی» پیش‌تر در دوازدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» و جشنواره «فاریابی» نیز به عنوان برگزیده انتخاب شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط