چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۱
كتابي را ترجمه كردم كه مفاهيم پيچيده فيزيك را ساده كرده است

مترجم هنر «كاكو»،اثر برگزيده كتاب فصل، كتاب «جهان‌هاي موازي» را ساده و عامه‌نويسي مفاهيم پيچيده علم فيزيك دانست و گفت: اين كتاب مخاطب دانش‌آموز تا دانشجو را به خوبي راضي مي‌كند.\

علي هاديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با اشاره به اينكه كتاب حاضر در راستاي ارايه تحقيقات مفصل حوزه فيزيك و رياضي نگاشته شده است، افزود: «ميچيو كاكو»،‌ نويسنده كتاب به مفهوم اصلي جهان‌هاي موازي توجه كرده و به استثناي جهان محل زندگي ما، احتمال جهان‌هاي ديگري را نيز بررسي مي‌كند.

هاديان ادامه داد: به صورت كلي اين نوشتار به آخرين دستاوردهاي فيزيك، كيهان‌شناسي و سرنوشت توجه كرده است. نويسنده با روشي استادانه، خلاصه‌وار و زبان ساده، خواننده را با نظريات متفاوت جهان‌هاي موازي آشنا مي‌كند. آخرين نظريات علم فيزيك درباره جهان و تئوري‌هاي پيشرفته فيزيك در اين كتاب تشريح شده است.

اين مترجم حوزه كيهان‌شناسي ساده‌ و عامه‌نويسي را هنر نويسنده كتاب برشمرد و اظهار داشت: مفاهيم پيچيده علم فيزيك بدون كاربرد اصطلاحات فني در اين كتاب بيان شده است. دانش‌آموزان مقطع راهنمايي و دبيرستان تا دانشجويان كيهان‌شناسي هر كدام به نوعي مي‌توانند از مباحث علمي كتاب استفاده كنند.

وي با تاكيد بر اينكه «كاكو» آثار تاليفي بسياري در حوزه‌هاي كيهان‌شناسي و علم فيزيك نگاشته است، يادآور شد: سبك نگارش نويسنده كتاب «علم براي عموم» ناميده مي‌شود، به اين معنا كه مطالب براي افرادي كه دانشمند نيستند، اما با مباحث علمي آشنايند قابل استفاده است.

اين متخصص حوزه كيهان‌شناسي، علم حقيقي را دستاوردي فراتر از خرافت و هيجانات خبري دانست و تصريح كرد: يك نويسنده يا مترجم مي‌داند كه ميان دانشمندان آزمايشگاهي تا عموم مردم فاصله بسياري وجود دارد، اين نويسندگان‌اند كه بايد فاصله‌ها را پر كنند. هر يك از دانشمندان بزرگ دنيا فعاليت‌هاي علمي خود را با تجربه كوچكي از مطالعه كتاب‌هاي هيجان‌انگيز و علمي در دوران نوجواني و جواني آغاز كرده‌اند.

هاديان در تشريح تئوري‌هاي جهان‌هاي موازي گفت: يك تا دو دهه پيش، در ارتباط با جهان‌هاي موازي تحقيقاتي در علم فيزيك انجام شد. ريشه قديمي‌تر آن به سال 1930 و تئوري‌هاي پيشگامان كوانتوم باز مي‌گردد. پيشگامان اين تئوري معتقد بودند كه براي نظريات خود به نتايج آزمايشگاهي نيازمندند و از هر آزمايشي مي‌توانند به دنيايي متفاوت راه يابند. اين مباحث به جهان‌هاي موازي كوانتومي ياد مي‌شود.

اين مترجم حوزه كيهان‌شناسي با توضيح تئوري جديد فيزيك با عنوان «ابر ريسمان‌ها» يادآور شد: ‌اين تئوري بارقه‌هاي اميد را در دل دانشمندان روشن كرد. در صورتي كه بتوان با استفاده از اين تئوري نسبت كوانتومي برقرار كرد، ديدگاه انسان از جهان متفاوت مي‌شود. براساس اين ديدگاه جهان احتمال 11 بعدي دارد و وجود دنياهاي چهار بعدي ديگر نيز محتمل است.

هاديان يادآور شد: برخي معتقدند كه انقلاب سومي در راه است. اين انقلاب با وجود تجهيزات جديد و فناوري بالا به وقوع پيوسته است و اكنون ما به معتبرترين اطلاعات در مورد ماهيت جهان، شامل عمر و اجزاي سازنده جهان و شايد مرگ و آينده دسترسي داريم . اين نوشتار به جاي تمركز بر فضا ـ مكان، ‌بر پيشرفت‌هاي انقلاب كيهان‌شناسي در سال‌هاي اخير تمركز كرده است. 

هاديان بخش نخست اين كتاب را درباره موضوع اصلي مطالعه جهان دانست و يادآور شد: بخش دوم نيز به نظريه نوظهور جهان‌هاي چندگانه پرداخته و مباحث ديگر نيز احتمال انجماد بزرگ و سرنوشت جهان با تئوري‌هاي دانمشندان را تشريح مي‌كند.

وي در پايان اظهار داشت: برخي سرفصل‌هاي كتاب شامل تصوير دوران كودكي جهان، جهان مرموز؛ انفجار بزرگ، بعدگذرها و سفر در زمان، جهان‌هاي كوانتومي موازي، جان طراحي؛ پايان همه چيز و فراز از جهان و فراتر از جهان چندگانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها