چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰
«جريان‏هاي نوپديد معناگرا» تهاجمي جهاني‌اند

نويسنده و پژوهشگر حوزه عرفان و فلسفه از تاليف كتابي با عنوان «درآمد تحليلي و انتقادي بر جنبش‌هاي معناگراي نوظهور» خبر داد و گفت: اين كتاب، سرآغار مجموعه‌اي 10 جلدي است كه نگاهي كلي به بررسي جامعه‏شناختي جنبش‌هاي نوظهور دارد.

هادي وكيلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين اثر يك بررسي جامعه‏شناختي درباره آسيب‏شناسي جنبش‏ها و جريان‏هاي نوپديد معناگراست كه در مجلد‌هاي بعدي، هر يك از جنبش‌ها را به تفضيل مورد بحث قرار ‌دهد.
 
وكيلي افزود: اين كتاب هر يك از جنبش‌هاي معناگرا را به صورت مستقل نقد مي‌كند و نگاهي كلي و جامع به مصاديق و حوادث نحله‌هاي انحرافي و جنبش‌هاي نوظهور دارد.

وي در ادامه به علت نامگذاري اين كتاب اشاره كرد و گفت: بررسي  مباحث «فلسفي و عرفاني» و «تهاجمي و معنوي» شالوده اصلي اين اثر را تشكيل مي‌دهد. بررسي آسيب‌شناسي جنبش‌ها در جامعه امروز ايران و نگاهي كلي به مشهورترين جنبش‌ها و عرفان‌ها مانند؛  پائولو كوئيلو، يوگا و تاكرا باعث شده تا كتاب نام «درآمد» را برخود بگيرد.
وكيلي درباره علل جامعه‏شناختي و روان‏شناختي اقبال به جنبش‏ها گفت: در بررسي آسيب‌شناسي معناگرايي، عللي نظير بحران رويارويي سنت و مدرنيته، پديده جهاني شدن، عوارض ناشي از جنگ و پوشش قوي فرهنگي و رسانه‏اي امپرياليسم تبليغاتي، به عنوان علل گرايش و اقبال جامعه به اين جنبش‌ها مطرح شده است كه در ادامه آن، نحوه نفوذ جنبش‌ها به همراه ارايه راهكار‌ها، بيان مي‌شود.

وكيلي افزود: جامعه ايران با وجود داشتن ميراث معنوي عظيم نتوانسته است مانع گسترش جنبش‌هاي نوظهور شود و تحليل‌هاي ارايه شده اثر شرح مي‌دهد كه اين جنبش‌ها با چه ويژگي‌هاي‌ توانسته‌اند در ميان افكار جامعه نفوذ پيدا كنند يا آن كه مورد استقبال قرار گيرند. زيرا اين جنبش‌ها، تهاجمي جهاني‌اند كه با برنامه‌ريزي هدايت شده، به تبليغ اهداف خود مي‌پردازند.

وكيلي ادامه داد: براي مقابله با اين جنبش‌ها بايد محصول فرهنگي عرضه كنيم مانند؛ مقاله، كتاب، ارايه تكنيك و فيلم، زيرا مخاطب براي گرايش نيافتن به اين جنبش‌ها، هميشه اين سوال را مطرح مي‌كند كه شما چه راه‌كاري در مقابل اين نحله‌ها داريد، زيرا مخاطب تكنيكي مي‌خواهد كه از طريق آن، معنويت اسلام را درك كند. 

وي تصريح كرد: مخاطب را نمي‌توان به خواندن كتاب‌هاي فلسفي و عرفاني كه مسيري طولاني براي شناخت معنويت و عرفان اسلامي دارند، هدايت كرد. لذا بايد متن‌هاي نوشته شوند كه مسير عارفانه اسلامي را تقويت كنند. 

وكيلي افزود: اگر در ارايه اين مباحث به محصول فرهنگي دست پيدا نكنيم، در گام نخست انتقاد باقي مي‌مانيم و از برداشتن گام دوم كه مي‌بايست تحليل ورودي‌ها و خروجي‌ها مناسب با آن تحليل كرد تا افراد از يك معنويت كاذب به يك معنويت واقعي برسند، دور خواهيم ماند. 

وي در پايان گفت:اين كتاب در فصل‌هاي خود به تهاجم معنوي، مباني نظري و آسيب‌شناسي تمامي جنبش‌ها مي‌پردازد و در تك‌فصل‌ها به مهمترين جريان‌ها اشاره دارد. اين اثر، مراحل پاياني نگارش را سپري مي‌كند و بعد از اتمام، توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به چاپ مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط