چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
بهينه‌سازي فضا و صدا در كتاب «آكوستيك زيست‌محيطي و ساختماني» تشريح شد

مترجم كتاب «آكوستيك زيست‌محيطي و ساختماني»‌ اين نوشتار را براي بهينه‌سازي فضا و مكان در محيط‌هاي ساختماني مناسب دانست و گفت: مخاطب اصلي اين كتاب دانشجويان معماري، طراحي داخلي و فيزيك هستند.

مريم شاه‌ويرديان در گفت‌و گو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اين نوشتار را مرتبط با مباحث بهينه‌سازي محيط‌‌هاي ساختماني يا اداري و سالن‌هاي سخنراني دانست و افزود: مباحث علم «آكوستيك» درباره بهينه‌سازي صدا در محيط‌هاي مختلف، استفاده از فضاي داخلي ساختمان و همچنين ايزوله‌ كردن محيط‌هاي گوناگون تدوين شده است.

وي با تاكيد بر پارامتر بازآوايش در محيط‌هاي گوناگون، يادآور شد: براساس اين پارامتر بايد فضاها در بخش‌هاي گوناگون منازل و محيط‌‌هاي مختلف مشخص و محاسبه شود. همچنين اُفت‌ صوتي نيز يكي از مباحث مورد بحث در اين نوشتار است، به اين معنا كه عبور صدا از جداره‌هاي ديوار و برخورد آن به فضا، اُفت ناميده مي‌شود كه در اين كتاب ارتباط آن با بسامد (فركانس) و چگالي ديوار محاسبه مي‌شود.

اين مترجم حوزه آكوستيك درباره بررسي وضعيت اُفت‌ صدا در ميان ديوارها توضيح داد: در صورتي كه افت صدا كم، صدا با برخورد ديوار و عبور از ديوار ديگر، صوت كمي توليد مي‌كند، ولي در صورتي كه اُفت زياد باشد، مطرح مي‌شود كه ديوار نتوانسته صدا را نگه دارد.

شاه‌ويريديان با اشاره به اين كه بخش اعظم اين كتاب به تئوري و مباني صوتي و آكوستيك اختصاص دارد، بيان داشت: متن اصلي كتاب در سال 1976 ميلادي منتشر شده و ترجمه آن نيز در سال 82 آماده شد، اما به دليل برخي مشكلات انتشار آن به تعويق افتاد. البته اين مساله باعث روزآمدي نشدن مباحث كتاب نمي‌شود، زيرا مباني و مباحث تئوري آكوستيك تغيير نكرده است.

وي با اشاره به برخي بخش‌هاي كاربردي كتاب، يادآور شد:‌ برخي دستگاه‌هاي آكوستيك در كتاب توضيح و تصوير آنها نمايش داده شده است. نوشتار حاضر براي دانشجويان رشته‌هاي معماري، محيط زيست، فيزيك و طراحي داخلي كاربرد فراوان دارد.

وي آثار تاليفي و ترجمه در حوزه آكوستيك در ايران را ناكافي دانست و توضيح داد: در دنياي امروز به دليل تفاوت فضاها و صداها‌، آلودگي‌هاي صوتي بسياري زياد مي‌شود كه گاهي خارج از آستانه تحمل افراد است، بنابراين استفاده از علم آكوستيك كه امروز در ايران به عنوان علمي لوكس نگاه مي‌شود، مورد نياز است. نوشتار حاضر با توجه به دشواري در يافتن منبع لاتين، براي علاقه‌مندان مفيد است.

شاه‌ويريديان، كتاب‌هاي كشورهاي اروپايي و آمريكا را در زمينه آكوستيك بسيار جامع و كامل دانست و گفت: در حال حاضر در ايران تنها يك مركز تحقيقات ساختمان و مسكن به اين علم پرداخته و ديگر مراكز آن را جدي نگرفته‌اند. براي نمونه در زمينه علم اكوستيك ساختمان در كشورهاي اروپايي تا مقطع دكترا حوزه دانشگاهي وجود دارد، اما در ايران علم آكوستيك تنها تا كارشناسي قابل مطالعه است.

كتاب «آكوستيك زيست‌محيطي و ساختماني» در قطع وزيري، 382 صفحه و بهاي 74 هزار ريال از سوي مركز نشر دانشگاهي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها