شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۷
نمايشگاه قرآن‌هاي خطي در كتابخانه ملي ملك

گنجينه قرآن‌هاي خطي و هنري دوره‌هاي مختلف تاريخي در نمايشگاه قرآن‌هاي خطي كتابخانه ملي ملك آستان قدس رضوي به نمايش گذاشته مي‌شود.

"مهدي كريمي"، رئيس كتابخانه ملي ملك با بيان اين مطلب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)گفت: همزمان با ماه مبارك مبارك رمضان، نمايشگاهي با عنوان قرآن‌هاي شريف‌ خطي شامل قرآن‌هاي خطي و هنري دوره‌هاي مختلف تاريخي در كتابخانه ملي ملك برگزار مي‌شود.

وي تصريح كرد: در اين نمايشگاه 30 نسخه از قرآن‌هاي خطي نفيس متعلق به قرن‌هاي هفتم تا سيزدهم هجري قمري در معرض نمايش قرار مي‌گيرد.

"کریمی" با اشاره به اين‌كه اين قرآن‌ها از نظر هنري و تاريخي اهميت فراواني دارند، خاطرنشان كرد: قرآن‌هاي به نمايش درآمده در اين نمايشگاه، از شاهكارهاي خطي و هنري دوره‌هاي مختلف تاريخي است كه توسط مكاتبان و خطاطان بزرگي نظير ياقوت مستعصمي، وصال‌شيرازي، حسين‌بن‌علي‌ عسگر ارسنجاني، عبدالله بن‌عاشور ارناني، محمدابراهيم قمي و عبدالحسين اصفهاني كتابت شده‌اند.

رئيس كتابخانه ملي ملك افزود: قرآن خطي كوچكي متعلق به سال 1032 هجري قمري در ابعاد 7×5/4 سانتي‌متر به خط نسخ و تمام تذهيب كه سرسوره‌هاي آن به زر كتابت شده در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

وي یادآور شد: اين قرآن‌ها از نظر اندازه، خط و تذهيب بسيار جالب و ديدني است.

"کریمی" در ادامه اضافه کرد: قرآن منصوب به دست خط امام حسن‌مجتبي(ع) كه به خط كوفي و بر پوست آهو كتابت شده است، قديمي‌ترين قرآن خطي كتابخانه ملي ملك محسوب مي‌شود.

رئيس كتابخانه ملي ملك خاطرنشان کرد: در ميان 19 هزار عنوان نسخه خطي اين كتابخانه، نفايس زيادي وجود دارد كه از نظر قدمت، خط و تذهيب در نوع خود منحصر به‌فرد است.

اين نمايشگاه از 24 تا 28 شهريورماه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر در كتابخانه ملي ملك آستان قدس‌رضوي پذيراي عموم علاقه‌مندان به ميراث الهي و معنوي خواهد بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها