دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
زندگی، شعر و اندیشه‌های فلسفی اسماعیل خویی

«به رسم حقیقت و زیبایی»(زندگی و شعر اسماعیل خویی) عنوان کتابی به قلم محمود معتقدی است که هفته گذشته برای طی مراحل اداری انتشار به نشر ثالث سپرد. معتقدی در این کتاب تحلیل مجموعه آثار، جایگاه شعر خویی، بازتاب فلسفه‌ورزی در شعر خویی و نمونه‌ای از سروده‌های این شاعر را ارائه کرده است.\

معتقدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب گفت: در دهه 50 از نخستین شاگردان خویی در دانشگاه بودم و این آشنایی تا دهه 60 نیز ادامه یافت. با توجه به آن‌که این شاعر حدود سه دهه پیش از ایران رفته است لازم بود تا من به عنوان یکی از شاگردانش بازتاب دهنده اندیشه‌ها و آثار او برای نسل‌ جوان باشم.

وی با تاکید بر بررسی تمام آثار خویی که حدود 40 عنوان کتاب است اظهار داشت: این آثار شامل مجموعه شعرها، نثرها و گفت‌و‌گوهای خویی می‌شود. حدود 20 عنوان از این کتاب‌ها در دهه‌های 50 و 60 در ایران منتشر شده‌‌اند. بقیه آثار او در خارج از کشور به چاپ رسیده‌ است.

معتقدی ادامه داد: سعی کردم نگرش کرونولوژیک (دوره‌ای -- تاریخی)به تمامی آثار خویی داشته باشم. تمام آثار او را به صورت مستقل بررسی کرده‌ام و تحلیل یک شعر از هر مجموعه در کتاب ارائه شده است. البته در گزینه شعر پایانی کتاب از هر مجموعه دو نمونه شعر گنجانده‌ام.

وی در تشریح معیارهایی که برای بررسی آثار خویی در نظر گرفته است توضیح داد: یکی از این معیارها جایگاه شعر خویی در شعر امروز بود. خویی در ابتدا تحت تاثیر زبان خراسانی و از شاگردان مهدی اخوان‌ثالث بوده است. البته پس از رسیدن به نگرش‌هایی در حوزه فلسفه تا حد زیادی از نگرش‌های پیشینش دور شد و به دیدگاه تازه‌ای در تلفیق شعر امروز و شعر فلسفی رسید.

این منتقد به بازتاب سه مقوله «عشق»، «خشم» و «مرگ» در شعر خویی اشاره و تصریح کرد: بررسی این سه مقوله و همچنین مهم‌ترین معیار یعنی بازتاب فلسفه‌ورزی در شعر خویی از دیگر جنبه‌های تحلیل آثار این شاعر بوده‌اند. سعی کردم نگرش خویی در حوزه آرا و اندیشه‌های فیلسوفانی چون هگل، هایدگر، کانت، ارسطو و افلاطون را نشان دهم.

سال‌شمار زندگی خویی از اواخر دهه 30 تا دریافت جایزه ادبى بنياد فريدريش روكرت آلمان و کتاب‌شناسی این شاعر از دیگر بخش‌های کتاب «به رسم حقیقت و زیبایی» هستند.

وی درباره بخش پایانی کتاب یادآور شد: در انتهای کتاب حدود 30 قطعه عکس از دوران‌های مختلف زندگی خویی که در اختیار داشتم گنجانده شده است.

معتقدی، کتاب «به رسم حقیقیت و زیبایی»(زندگی و شعر اسماعیل خویی) را در حدود 300 صفحه هفته تحویل ناشر داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط