چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
«بردن توله گرگ‌ها به مهدکودک» منتشر شد

نخستین مجموعه شعر الهام میزبان با عنوان «بردن توله‌گرگ‌ها به مهدکودک» در مجموعه «این روشنای نزدیک» انتشارات سخن‌گستر و با حمایت جایزه ادبی ایران منتشر شد. این کتاب بیانگر نگاه زنانه شاعر به دغدغه‌های انسان امروز است و در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شود.

 میزبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتب ایران(ایبنا) درباره نخستین مجموعه شعرش توضیح داد: این مجموعه تحت عنوان کلی غزل پست مدرن ارائه می‌شود اما سروده‌هایی در قالب‌های چارپاره، مثنوی، قطعه و دیگر قالب‌های ترکیبی و به طور کلی 42 قطعه شعر در این مجموعه گنجانده شده است.

وی در تشریح موضوع و مضامینی که در این مجموعه به آن‌ها پرداخته است توضیح داد: نوع نگاه من به موضوع‌ها از دریچه نگاه یک زن است که تلاش می‌کند در جامعه نیمه سنتی و نیمه مدرن خود، مدرن شود. هرچند که الزاما راوی تمام شعرها من نیستم اما دغدغه‌های یک انسان در جامعه امروز بن‌مایه‌های این شعرها را تشکیل می‌دهد.

این شاعر درباره تاثیری که چاپ کتاب می‌تواند در روند شعری یک شاعر داشته باشد اظهار داشت: این مسئله به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست زمانی است که شاعری تصمیم به چاپ شعرهایش می‌گیرد. در این مرحله تا چاپ کتاب و حاصل شدن نتیجه حتی روند شعر گفتن یک شاعر و انگیزه و انرژی او برای کار شعر کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: به‌طور کلی هنرمندان باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. برای یک شاعر چاپ کتاب یک کانال رسمی در برقراری ارتباط با مخاطب به حساب می‌آید. زمانی‌که شاعر شعرهایش را در قالب یک کتاب منتشر می‌کند می‌تواند به مرحله جدیدی از کارش وارد شود.

میزبان به تشریح وضعیت امروز شاعران فعال در حوزه غزل مدرن پرداخت و توضیح داد: این مسئله دو بخش دنیای مجازی و دنیای سنتی را دربرمی‌گیرد. دنیای مجازی وضعیت بسیار متفاوتی نسبت به فضای شب شعرها و جلسات انجمن‌ها دارد. در فضای مجازی نگاه‌های آوانگاردتری دیده می‌شود و ذهن مخاطبان برای پذیرش نمونه‌های جدید آماده‌تر است.

وی به وبلاگ خودش اشاره و تصریح کرد: هر یک از پست‌های وبلاگم حدود 300 بازدید کننده دارد. این مسئله استقبال مخاطبان از فضای مدرن شعرهای من را نشان می‌دهد. اما در شب شعرها و نشست‌های دیگر غزل امروز جایگاه مناسبی ندارد.

این شاعر با تاکید بر چاپ 6 عنوان کتاب در مجموعه «این روشنای نزدیک» تحت موضوع کلی غزل پیشرو ادامه داد: این امر نشان‌ می‌دهد که غزل امروز در ابتدا جایگاه خودش را در کانال‌های غیررسمی پیدا کرده است و از این زاویه توانسته به حوزه رسمی راه یابد.

وی در پایان درباره عنوان کتابش گفت: با انتخاب عنوان «بردن توله‌گرگه‌ها به مهدکودک» می‌خواستم تضاد میان وضعیت عصیان‌گر شاعر و وضعیت دنیای امروز را نشان دهم. «توله‌گرگ‌» نماد وضعیت عصیان‌گر شاعر و «مهدکودک» نماد وضعیت دنیای امروز است که سعی دارد همه مسائل را در قالب یک چارچوب ارائه کند و عصیان‌ها را به صورت خروجی مشخص و معین نشان دهد. برهمین اساس چنین عنوانی را برای کتاب انتخاب کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط