سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲
نخستین مجموعه شعر حسینی‌مقدم به نمایشگاه رسید

مجموعه شعر «چگونه زرافه را توی یخچال بگذاریم؟» سروده محمد حسینی‌مقدم و دربرگیرنده غزل‌های پست مدرن این شاعر در مجموعه «این روشنای نزدیک» انتشارات سخن‌گستر و با حمایت جایزه ادبی ایران منتشر شد. این کتاب در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود.\

حسینی‌مقدم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نخستین مجموعه شعرش گفت: مجموعه شعر «چگونه زرافه را توی یخچال بگذاریم؟» که نامش برگرفته از یک لطیفه قدیمی است، شامل چهار فصل با عنوان‌های «در یخچال را باز کنید»، «فیل را بیاورید بیرون»، «زرافه را بگذارید توی یخچال» و «در یخچال را ببندید»  می‌شود.

وی به تعداد شعرهای هر فصل اشاره و تصریح کرد: هر فصل از این مجموعه دربرگیرنده 11 قطعه شعر است و در مجموعه 44 غزل پست مدرن در کتاب گنجانده شده است.

این شاعر درباره ویژگی‌های غزل‌های نخستین مجموعه شعرش توضیح داد: مشخصه کلی این غزل‌های موزون بودن آن‌هاست اما در این غزل‌ها بین قالب‌های مختلف شعری در رفت و آمد هستم و کارها به صورت تلفیقی و ترکیبی ارائه شده‌اند.

وی با تاکید بر فضاهای سوررئال و فانتزی در غزل‌هایش ادامه داد: موضوع این غزل‌ها مضامین عاطفی و عاشقانه متداول در غزل نیست. حتی نمی‌توان گفت که به طور کلی این غزل‌ها به موضوعات اجتماعی می‌پردازند. بلکه در فضاهایی سوررئال، انتزاعی و فانتزی برداشت‌های مختلف خود را نسبت به مسائل گوناگون ارائه کرده‌ام.

حسینی‌مقدم افزود: به‌طور کلی می‌توانم بگویم وضعیت امروز ما در زندگی و تعارض‌هایی که با آن روبرو هستیم بن‌مایه‌های این شعرها را تشکیل می‌دهند.

این شاعر که فعالیت جدی خود را در حوزه شعر از چهار سال پیش آغاز کرده است و در توضیح این امر گفت: پیش‌تر تنها به مطالعه و نقد پرداختم و پس از مدتی به پیشنهاد استادم حافظ موسوی نوشتن را آغاز کردم.

وی چاپ کتاب را به منزله ورود به فضای حرفه‌ای ادبیات می‌داند و در تشریح این امر اظهار داشت: وقتی که یک شاعر یا نویسنده کتابش را منتشر می‌کند ادامه مسیر برای او جدی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر انتظار سایرین از او بالاتر می‌رود و همواره در معرض ارزیابی قرار می‌گیرد.

حسینی‌مقدم در پایان یادآور شد: انتشار یک کتاب معیاری برای قضاوت درباره ادبیات هر شاعر یا نویسنده‌‌ای است. از این منظر چاپ کتاب می‌تواند در پیشرفت روند شعری یک شاعر موثر باشد.

مجموعه شعر «چگونه زرافه را توی یخچال بگذاریم؟» با طرح‌های گرافیکی وحید عرفانیان همراه و در مجموعه «این روشنای نزدیک» انتشارات سخن گستر و با حمایت جایزه ادبی ایران منتشر شده است.

محمد حسيني مقدم متولد 1364 و فارغ‌التحصیل رشته كارشناسي «ادبيات انگليسي» است. او به جز غزل پست مدرن تجربه‌هايی در قالب‌ شعر سپيد و داستان نیز دارد. همچنین در زمینه ترجمه رمان نیز فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط