چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۲
کامل‌ترین دیوان عارف قزوینی منتشر می‌شود

مهدی نورمحمدی، نویسنده و پژوهش‌گر کامل‌ترین دیوان عارف قزوینی را براساس نسخه‌های پیشینی که از سال 1303 تاکنون از این شاعر به چاپ رسیده، به همراه شعرهای منتشر نشده عارف قزوینی گردآوری کرده است. این کتاب مراحل اداری انتشار را توسط نشر سخن طی می‌کند.\

نورمحمدی درگفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره گردآوری «دیوان عارف قزوینی» گفت: نخستین‌بار دیوان اشعار عارف قزوینی در سال 1303 در برلین منتشر شد و تاکنون توسط افراد مختلف تدوین و نسخه‌های متعددی از آن به چاپ رسیده است. برخی از این منابع نایاب و یا کمیاب هستند.

وی به برخی از دیوان‌های منتشر شده از سروده‌های عارف اشاره و تصریح کرد: در سال 1314 «دیوان عارف قزوینی» به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط دین‌شاه ایرانی، رییس زرتشتیان هند در بمبئی منتشر شد. در همان سال نامه‌های عارف با عنوان «عارف‌نامه هزار» نیز به چاپ رسید.

نورمحمدی ادامه داد: در سال 1327 نسخه دیگری از اشعار عارف توسط عبدالرحمن سیف‌آزاد منتشر شد. اما در سال‌های اخیر نیز سیدهادی حائری (کوروش) «دیوان عارف قزوینی» را منتشر کرده است.

وی با تاکید بر این که تمامی این دیوان‌ها و نسخه‌ها را برای گردآوری «دیوان کامل عارف قزوینی» مبنا قرار داده است اظهار داشت: به تازگی «خاطرات عارف قزوینی» شامل خاطرات، مشاهده‌ها، دست‌نوشته‌ها و اشعار منتشر نشده عارف توسط من منتشر شد. این کتاب براساس دست‌نوشته‌های عارف که در استان همدان نزد خاندان اقبالی (علی اقبالی) نگهداری می‌شدند نوشته شده است و شامل حدود 30 قطعه غزل، قصیده، مثنوی و رباعی و همچنین حدود 40 قطعه دوبیتی و تک بیتی از شعرهای منتشر نشده عارف می‌شود.

این نویسنده تشریح کرد: براساس شعرهای منتشر نشده عارف در لابه‌لای این یادداشت‌ها و براساس دیوان‌هایی که از سال 1303 تاکنون به چاپ رسیده و همچنین شعر منتشرنشده‌ای از عارف در کتاب «من و آزادی» (خاطرات میرزا حسین خیاط، استاد علوم حوزوی عارف قزوینی) این دیوان را گردآوری کرده‌ام که کامل‌ترین دیوان اشعار عارف در این 80 سال به حساب می‌آید و توسط انتشارات سخن به چاپ می‌رسد.

وی درباره ویژگی‌ این دیوان اظهار داشت: بعد از هر غزل، قصیده و یا هر سروده دیگری یک کلمه اختصاری گذاشته شده است که نشان می‌دهد نخستین‌بار آن قطعه شعر در چه دیوان و یا کتابی منتشر شده است.

نورمحمدی به کتاب دیگری با عنوان «نامه‌های عارف قزوینی» اشاره کرد و توضیح داد: این کتاب شامل 54 نامه از عارف به دوستانش و چهره‌هاي ادبي است که برخی از آن‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند. البته در این کتاب که توسط انتشارات نیلوفر منتشر می‌شود، تعدادی عکس از عارف نیز برای نخستین‌بار به چاپ می‌رسد.

مهدي نورمحمدي متولد سال 1351 و کارشناس علوم سياسي است. نخستین كتاب او «فرهنگ واژگان قرآني» (به سه زبان انگليسي- عربي- فارسي) نام داشت كه در سال 1375 توسط انتشارات رهنما منتشر شد.

«خاطراتي از موسيقيدانان»، «ترور در بهارستان»، «من و آزادی»، «عارف قزويني نغمه‌سراي ملي ايران»، «قزوين در انقلاب مشروطيت»، «خاطرات عارف قزوینی»، «من و آزادی» و «سرگذشت موسيقيدانان قزوين در دوره قاجار و اوايل عصر پهلوي» از جمله آثار نورمحمدی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط