چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
زيست شناسي ورزشي؛ علمي كم‌طرفدار، اما موثر

نويسنده‌اي كه نخستين اثر خود را با عنوان «زيست شناسي ورزشي» به تازگي وارد بازار نشر كرده، ضمن بيان اين كه بيش از دو سال براي تهيه اين اثر تلاش كرده‌ است، عنوان كرد: زيست شناسي علمي است كه پتانسيل تبديل شدن به يك گرايش تخصصي در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي را دارد.\

مجتبي مولايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: براي تهيه اين اثر از چندين منبع مرتبط، تحقيقات و پژوهش‌هاي تازه در اين حوزه استفاده و تمامي اصول مرتبط با موضوعات فيزيولوژيكي و آناتوميكي بدن انسان را ارايه كردم.

به گفته وي، اين اثر ويژه دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي طراحي شده است، زيرا تمام متن‌هاي كتاب نيز از متون زيست‌شناسي مرتبط با علوم ورزشي ارايه شده‌اند.

وي تاكيد كرد: با توجه به اين كه علم زيست‌شناسي مقدمه‌اي براي علوم آناتوني و فيزيولوژي است كه اساس و پايه علوم مختلف تربيت بدني محسوب مي‌شود، اين اثر مي‌تواند به عنوان يك منبع مناسب براي واحد درسي زيست‌شناسي در رشته تحصيلي تربيت بدني و علوم ورزشي به شمار رود.

مولايي درباره برخي از موضوعات كتاب گفت: يكي از موضوعاتي كه به صورت دقيق به آن پرداخته شده، سلول و نحوه تشكيل و عملكرد‌ آن است، زيرا سلول؛ زير ساخت بدن تمام موجودات زنده است و همچنين در بيان موشكافانه عملكرد بدن انسان به ساختار و ويژگي‌هاي DNA كه به عنوان كد وراثتي انسان شناخته مي‌شود نيز پرداخته شده است.

به اعتقاد مولايي، امروزه در دانشگاه‌ها كتاب مرجعي براي زيست‌شناسي وجود ندارد و اغلب استادان با استفاده از جزوه‌هاي درسي به تدريس مي‌پردازند. در چنين وضعيتي، استفاده از يك كتاب علمي_ تحقيقي مي‌تواند كارايي بيشتري داشته باشد.

نويسنده كتاب «زيست‌شناسي ورزشي» گفت: كشور‌هاي پيشرفته در ورزش از اين علم براي امور مختلفي از جمله استعداديابي ورزشي در دوران نوزادي و كودكي و حتي قبل از تولد مي‌پردازند كه همين امر توانسته است حوزه ورزش آن‌ها را به صورت چشمگيري رشد دهد، اما متاسفانه در كشورمان پس از رشد و انتخاب صحيح يا ناصحيح رشته ورزشي از سوي نوجوانان يا جوانان، به استعداديابي از ميان آن‌ها مي‌پردازيم.

وي اضافه كرد: براي تبديل شدن اين علم به يك رشته مستقل بايد آن را شاخه بندي كرد و با ايجاد آزمايشگاه‌ها و تهيه لوازم مورد نياز، به فعاليت تخصصي در حوزه زيست‌شناسي ورزشي پرداخت.

وي در ادامه به ارايه راه‌كارهايي براي حمايت از اين رشته و سرمايه‌گذاري در آن پرداخت و عنوان كرد: متاسفانه فاصله دانشگاه‌ها با دستگاه‌هاي ورزشي كشور بسيار زياد است، در صورتي كه اگر باشگاه‌هاي ورزشي و نهاد‌هاي مسوول در ورزش كشور با حوزه‌هاي علمي ورزش بيشتر ارتباط برقرار كنند، مي‌توانند از چنين علوم تازه‌اي بهره ‌گيرند و همچنين با سرمايه‌گذاري در اين امر به رشد اين علوم نوپا در كشور نيز كمك كنند.

مولايي درباره مشكلاتش براي چاپ نخستين كتابش گفت: براي تجربه نخست در حوزه نشر كتاب، فشار روحي بسياري را تحمل كردم و به همين دليل سه يا چهار مرتبه متن اثر از سوي انتشارات بامداد كتاب برايم ارسال شد تا ويرايش‌هايي در آن صورت گيرد، اما روند نشر كتاب با وجود حضور من در شهرستان، با كمك مدير نشر بامداد كتاب، با كمترين مشكل انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط