چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۸
برنامه‌های مدرسه فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری

منوچهر اكبرلو، مدير مدرسه كارگاه فيلمنامه‌نويسي حوزه هنري، معتقد است مشكل اساسي سينما، كمبود فيلمنامه‌هاي استاندارد است؛ بنابراين اگر صرفا به خريد فيلمنامه يا توليد فيلم فكر شود كمكي ريشه‌اي به سينماي ايران نخواهد شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مدرسه كارگاهي فيلمنامه‌نويسي در سال 1372 آغاز به كار كرد. اين مركز در سه بخش كارگاه فيلمنامه‌نويسي، بانك فيلمنامه‌نويسي و آموزش فيلمنامه‌نويسي فعاليت دارد. 

مدتي است مديريت اين مدرسه به عهده منوچهر اكبرلو گذاشته شده. وي كه در حوزه پژوهش بسيار فعال است برنامه‌هاي متنوع تحقيقي و پژوهشي را براي رشد و پيشرفت سينماي ايران در نظر دارد. 

اكبرلو به تشريح برنامه‌هاي خود پرداخت و گفت: در مدرسه كارگاهي فيلمنامه‌نويسي حوزه هنري فعاليت‌هاي مختلف با محوريت فيلمنامه انجام مي‌پذيرد. از ثبت فيلمنامه تا كارشناسي آنها و آموزش و خريد فيلمنامه براي توليد. با توجه به دغدغه شخصي من و نياز فيلمنامه‌نويسي امروز سينماي ايران تمركز خود را روي آموزش و انتشار كتاب‌هاي تكنيكي فيلمنامه‌نويسي گذاشته‌ام.

وي ادامه داد: بخش نخست فعاليت‌هاي انتشارات، چاپ مجموعه‌اي از فيلمنامه‌هاي ساخته شده توسط حوزه هنري در چند سال گذشته است كه اين كار توسط عزيزالله حاجي مشهدي، مدير قبلي مدرسه آغاز شد، كه در دوره جديد در حال به پايان رساندن و مراحل انتشار اين آثار هستيم. اين فيلمنامه‌ها عبارتند از، «به همين سادگي»، «خيلي دور خيلي نزديك»، «دلخون»، «فرزند خاك»، «يك وجب از آسمان» و «بيداري روياها».

به گفته اكبرلو، سياست جديد در بخش فيلمنامه آن است كه از اين به بعد همزمان با اكران فيلم، فيلمنامه آن در قالب كتاب منتشر شود كه در اين راستا فيلمنامه «بيداري روياها» همزمان با اكران در سال جديد ارايه خواهد شد.

وي گفت: مرحله بعدي كارها مربوط مي‌شود به آموزش تكنيك‌هاي سينمايي كه همگي ترجمه هستند و از بين تعداد زيادي كتاب‌هاي سينمايي پيگيري و براي ترجمه انتخاب شده است. كتاب «از مفهوم تا توليد»، «انيميشن‌نويسي و پردازش متن»، «فيزيك در سينما»، «مباني فيلمنامه‌نويسي» و «هنر تماشاي فيلم» از جمله اين آثار محسوب مي‌شود.

اكبرلو ادامه داد: بخش ديگر اين مجموعه شامل تاليفاتي است كه مي‌كوشد، خلا بخشي از كمبودهاي تحليل در سينماي ايران را برطرف كند. «سالشمار مطبوعات سينمايي ايران»، «شخصيت‌پردازي در سينماي كمدي ايران» و «مقاله‌شناسي سينما در ايران» از جمله اين آثار به شمار مي‌آيد.

وي معتقد است پايين بودن سطح دانش فيلمسازي و مشكل اساسي سينما به دليل كمبود فيلمنامه‌هاي استاندارد است، اگر صرفا به خريد فيلمنامه يا توليد فيلم فكر شود كمكي ريشه‌اي به سينماي ايران نمي‌شود. بنابراين موازي با توليد فيلمنامه بايد به بخش آموزش و پژوهش بسيار توجه شود به ويژه آنكه جز انتشارات فارابي در سال‌هاي پيشين و چند ناشر خصوصي به صورت پراكنده هيچ فعاليت مستمري در زمينه انتشار كتاب‌هاي آموزشي سينمايي صورت نمي‌گيرد.

اكبرلو درباره فعاليت‌هاي ديگر اين مدرسه توضيح داد: بخش ديگر فعاليت مدرسه آموزش فيلمنامه‌نويسي است كه به طريق آموزش اينترنتي، مكاتبه‌اي و حضوري و نشست‌هاي پژوهشي ماهانه انجام مي‌گيرد. در آموزش‌هاي مكاتبه‌اي و اينترنتي با ارسال جزوات و دادن تمرين به هنرجويان و روش حضوري به شيوه كارگاهي مباحث فيلمنامه‌نويسي آموزش داده مي‌شود. براي آموزش اين دوره‌ها استاد ثابت نداريم تا از تجربيات مختلف فيلمنامه‌نويسان استفاده شود.

وي ادامه داد: كلاس‌ها در سه دوره مبتدي، متوسطه و پيشرفته برگزاري و مباحث اين كلاس‌ها به طور كامل ضبط مي‌شود تا پس از پياده شدن و تنظيم به صورت كتاب منتشر شود. ويژگي اين كتاب‌ها در اين خواهد بود كه هم مباحث توسط يك نويسنده با تجربه ايراني بيان شده و هم حالت كارگاهي دارد و مثال‌ها و تمرين‌ها براساس فضاي ايراني و سينماي ايران ارايه شده است. اين مشكل برخي كتاب‌هاي آموزشي فيلمنامه‌نويسي ترجمه شده است که قابليت بومي‌سازي در آنها وجود ندارد.

اكبرلو درباره بانك فيلمنامه گفت: در بخش بانك فيلمنامه چند نوع فيلمنامه ثبت مي‌شود. نوع نخست فيلمنامه جوانان تازه قلم است كه اين آثار كارشناسي شده و به صورت جلسات مشاوره‌اي كاستي‌ها يا نقاط قوت براي آنها تشريح مي‌شود. در بخش دوم آثار فيلمنامه‌نويسان حرفه‌اي است كه صرفا براي ثبت ارايه مي‌شود و در موارد اختلاف نظرهاي حقوقي از بانك استعلام گرفته مي‌شود. ثبت فيلمنامه در اين مدرسه به صورت رايگان انجام مي‌پذيرد.

وي ادامه داد: در بخش سوم فيلمنامه‌هاي نويسندگان حرفه‌اي ارايه مي‌شود و قصد آنها پيشنهاد فيلمنامه براي خريد است كه پس از كارشناسي در صورت تشخيص كارشناسان نسبت به خريد فيلمنامه اقدام مي‌شود. آخرين بخش توليد فيلمنامه به صورت كارگاهي است. اساسا اين مركز براي توليد فيلمنامه در جلسات گروهي بنا شده است ولي در دوره‌هاي اخير اين بخش فعال نبوده است، سياست مدرسه آن است كه توليد كارگاهي را دوباره فعال كند.

اكبرلو اضافه كرد: فصلنامه «نقد سينما» از شماره جديد به جاي اطلاع‌رساني سينمايي، رويكرد آموزشي و پژوهشي خواهد داشت و به عنوان نشريه‌اي مرجع عمل خواهد كرد. هر ماه نيز يك نشست پژوهشي با پخش فيلم‌هاي اكران نشده يك فيلمساز همراه با جلسه نقد و بررسي انجام مي‌پذيرد.

وي گفت: نخستين نشست 15 تا 18 اسفند برگزار مي‌شود و 4 فيلم اكران نشده علي شاه‌حاتمي همراه با جلسات نقد و بررسي به نمايش درمي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط