چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۴
كشتي‌گير طلايي شهر ري و آرزوي كتاب

قهرمان كشتي ايران، آسيا و جهان اميدوار است روزي بتواند با تاسيس يك كتابخانه، به مردم شهر ري خدمت كند.

حميد سوريان، افتخارآفرين كشتي فرنگي ايران، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن تاكيد بر ضرورت مطالعه براي ورزشكاران و روند رو به رشد افزايش انتشار كتاب‌هاي ورزشي در چند سال اخير، عنوان كرد: توجه به وضعيت چاپ كتاب‌هاي مرتبط با تربيت بدني و علوم ورزشي مناسب بوده ، اما هنوز تعداد منابع مناسب و كاربردي، كم است.

وی گفت: علم ورزش در حال پيشرفت روزافزون است. در گذشته‌اي نه چندان دور به اين امر توجه ويژه‌اي نمي‌شد، اما امروزه خوشبختانه با توجه به فراگير شدن و گسترش آن در دانشگاه‌ها و سطح جامعه، نگاه مناسب‌تري به افزايش علم ورزشي كشور مي‌شود.

دارنده چهار مدال جهاني كشتي فرنگي تصريح افزود: بازدهي هرچه بيش‌تر علم ورزش به سرمايه‌گذاري مناسب و قابل توجه دستگاه‌هاي ورزشي از جمله سازمان تربيت بدني و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در امر انتشار كتاب‌هاي مناسب در اين حوزه بستگي دارد.

وي اضافه كرد: ورزش ايران در سايه دو قطب پايه‌اي سازمان تربيت بدني و وزارت علوم؛ تحقيقات و فناوري است، زيرا اگر اين دو ارگان به همكاري همه جانبه با هم بپردازند، مي‌توان به رشد و جهشي قابل توجه در وضعيت نامناسب كنوني ورزش‌مان اميدوار بود. متاسفانه اين دو قطب با وجود عملكرد يكسان و در راستاي افزايش سطح علم ورزش، نظير بارهاي يكسان آهن‌ربا تاكنون همديگر را دفع كرده‌اند!

حميد سوريان كه دو مدال طلاي آسيايي را نيز به گردن آويخته است، درباره نقش روانشناسي ورزشي و وضعيت نشر كتاب در اين حوزه گفت: متاسفانه در جامعه ورزشي امروز كشورمان تنها صحبت از روانشناس ورزشي مي‌شود، اما در عمل ورزشكاران از علم روانشناسي و حضور روانشناسان بهره نمي‌برند.

وي اظهار داشت: در زمان اعزام به بازي‌هاي المپيك 2008 پكن در طول تمرينات از روانشناس در اردوها خبري نبود و در روز اعزام با معرفي يك روانشناس به تيم و صحبت‌هاي وي كه نتيجه‌اي برعكس آن‌چه مورد نياز بود در برداشت، ما را به سوي مسابقات بدرقه كردند! وجود كتاب‌هاي حوزه روانشناسي در اردوي تيم‌هاي ملي نيز مي‌توان كمك شاياني به ورزشكاران و مربيان براي حضور هرچه قدرتمندانه‌تر در عرصه مسابقات كند.

سوريان كه در سال‌هاي 84 و 85 به عنوان برترين كشتي‌گير فرنگي‌كار ايران معرفي و همچنين موفق به كسب عنوان قهرمان قهرمانان در سال 86 شد، كتاب را عامل اصلي افزايش اطلاعات ورزشكاران به ويژه در حوزه روانشناسي عنوان كرد و گفت: در شرايط كنوني و با وجود زمان كم ورزشكاران؛ به ويژه در زمان‌هاي اردوهاي ملي و تمرينات، كتاب بهترين همراه آن‌ها خواهد بود و مي‌تواند مناسب‌ترين راه افزايش بازده عملكرد آن‌ها به شمار رود.

سوريان كه در سال 2005 موفق به كسب دو مدال طلاي جهان در رده جوانان و بزرگسالان شد، اظهار داشت: در تمام مسافرت‌ها و اردوها وجود منبعي براي مطالعه و كسب آمادگي روحي از طريق آرامشي كه مطالعه به انسان مي‌دهد، را لمس كرده‌ام، اما متاسفانه به علت عدم دسترسي ورزشكاران به كتاب‌هاي مناسب و قرار نداشتن مطالعه در اولويت ارزش‌هاي ارگان‌هاي ورزشي؛ به ويژه در رشته كشتي، باعث شده است كه نتوانيم از وجود كتاب به خوبي بهره ببريم.

وي در پاسخ به اين سوال كه «چه دلايلي باعث بي‌توجهي مسوولان ورزش به كتاب و كتابخواني  شده است؟» گفت: بي‌توجهي به انتشار كتاب ناشي از غير حرفه‌اي بودن ورزش كشورمان است و تا زماني كه اين نگرش تغيير نكند، ورزش مان نيز از دنيا فاصله بيشتري گرفته، روز به روز شاهد كاهش روند قهرمان‌پروري خواهيم بود.

به اعتقاد وي، يكي از راه‌هاي سرعت بخشيدن به رشد ورزش، كتابخواني و مطالعه است، زيرا مطالعه، علم موجود در كشورهاي پيشرفته در ورزش را وارد كشورمان مي‌كند. براي مثال، زماني كه در بازي‌هاي المپيك پكن نتيجه مطلوبي كسب نكرديم، با يك بررسي قابل توجه مشخص شد كه ورزشكاران ايراني در حدود 250 ساعت تمرين كرده‌اند، اما ورزشكاران ديگر كشورها نظير روسيه و تركيه بيش از 750 ساعت تمرين كرده‌اند. اين امر نشان دهنده پيروزي علم بر سيستم سنتي ورزشمان است كه بايد رفته‌رفته و با يك برنامه‌ريزي مناسب به برطرف ساختن آن پرداخت. 

وي درباره چگونگي وضعيت علم ورزش به ويژه كشتي در زادگاهش (شهر ري) گفت: متاسفانه با وجود فعاليت‌هاي مناسب اجرايي در سال‌هاي اخير در حوزه ورزش شهرستان‌هاي استان تهران و همچنين با وجود پتانسيل بالاي ورزشي به ويژه در شهر ري، فعاليت قابل توجهي براي افزايش علم و ارتقاي سطح ورزشكاران انجام نگرفته است.

وي درپاسخ به اين سوال كه «آيا حميد سوريان مي‌تواند مسوولان اين شهرستان را براي افزايش سطح علم ورزش با تاسيس يك كتابخانه به ويژه كتابخانه ورزشي ياري رساند؟» گفت: آرزوي من خدمت به علم ورزش است و چه جايي از زادگاهم بهتر! تنها اميدوارم توفيق و امكان اين امر را داشته باشم تا بتوانم به ورزشكاران و جوانان ورزش دوست شهر ري كمك كنم.

سوريان درباره حضورش در كتابخانه آكادمي ملي المپيك اظهار داشت: متاسفانه تاكنون به اين كتابخانه مراجعه نكرده‌ام، زيرا كشتي‌گيران به ندرت به آكادمي ملي المپيك مراجعه مي‌كنند و فرصت كافي براي اين امر را نيز ندارند. 

در همچنين در پاسخ به اين سوال كه «پس از پايان دوران ورزش حرفه‌اي در امور اجرايي نظير برخي از نام‌آوران ورزش كشورمان حضور خواهد داشت يا يك چهره علمي و دانشگاهي خواهد شد؟» اظهار داشت: با توجه به اين‌كه اكنون تنها به ورزش مي‌پردازم، به اين موضوع فكر نكرده‌ام، اما از آن‌جايي كه به فعاليت‌هاي اجرايي و اداري علاقه‌اي ندارم، براي خدمت به ورزش و كسب علم آن اقدام خواهم كرد تا بتوانم تجربيات خود را در اختيار جوانان و ورزشكاران گذارم.

وي همچنين ضمن بيان علاقه وافر خود به مكتوب كردن خاطرات و تجربياتش گفت: دست به قلم شدن و نگارش كتاب در حوزه‌هاي مختلف به ويژه رشته ورزشي كشتي را در برنامه‌‌هاي آينده خود گنجانده‌ام و اگر توانايي آن را با كسب تجربيات مناسب در سال‌هاي آينده و در طول زندگي براي دست به قلم بردن اقدام مي‌كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط