یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷
نویدگویی: سختگیری‌های بنیاد، «حلقه نیلوفری» را ساخت

داریوش نوید‌گویی، مدیر انتشارات نوید شیراز، سختگیری‌ها و تلاش شاپور بنیاد را در انجام کاری متفاوت در حوزه ادبیات معاصر در شکل‌گیری، ماندگاری و استقبال از مجموعه کتاب‌های «حلقه نیلوفری» موثر می‌داند. فردا، دهمین سال‌روز خاموشی بنیاد است.\

نوید‌گویی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با تاکید بر شوخ طبع بودن بنیاد درباره از او برای خلق اثری در حوزه ادبیات معاصر گفت. 

«بنیاد همواره این دغدغه را داشت که چرا برای ادبیات معاصر در حوزه شعر، طرح، داستان کوتاه و ترجمه کاری صورت نمی‌گیرد و حتی نشریات این حوزه نیز تنها به صورت تخصصی در این زمینه فعال هستند.»

وی درباره چگونگی شکل‌گیری و انتشار حلقه نیلوفری تشریح کرد: به پیشنهاد شاپور جمع کوچکی را تشکیل دادیم و با توجه به اعتقاد و نظر آن جمع تصمیم گرفتیم کاری متفاوت در حوزه ادبیات معاصر انجام دهیم. این کار بر اساس انتشار آثار زبدگان و خبرگان حوزه ادبیات معاصر آغاز شد.

مدیر انتشارات نوید شیراز به انتخاب بیژن جلالی به عنوان یکی از پپیشکسوتان شعر نو برای انتشار نخستین مجموعه از حلقه نیلوفری اشاره و تصریح کرد: طرح را با جلالی در میان گذاشتیم و او نیز پذیرفت تا با ما همکاری کند و اثری را تحویل ما دهد. «بازی نور» عنوان نخستین اثر در مجموعه حلقه نیلوفری بود. البته در آن دوران هنوز تصمیم نهایی مبنی بر انتخاب عنوان «حلقه نیلوفری» اتخاذ نشده بود.

وی ادامه داد: شاپور دستی در نقاشی نیز داشت و تصویر پشت جلد کتاب را خود طراحی کرد. من نیز پیشنهاد استفاده از تصویر صاحب اثر را برای روی جلد ارایه کردم. نخستین کتاب به همین شیوه منتشر شد. اما بنیاد در این زمینه بسیار سخت‌گیر بود و اعتقاد داشت نباید هر اثری در این حوزه منتشر شود.

نوید‌گویی افزود: به تدریج آثار دیگری منتشر شد و تصمیم گرفتیم تا هر ۶ اثر را در یک مجموعه مشترک شعر، طرح، ترجمه و داستان با عنوان ثابت «حلقه نیلوفری» منتشر کنیم. خوشبختانه این کار ماندگار شد و جایگاه ویژه‌ای در حوزه ادبیات معاصر پیدا کرد.

وی با تاکید بر استقبال از این مجموعه در کشورهای دیگر اظهار داشت: پیشنهادهایی برای ارسال مجموعه کتاب‌های «حلقه نیلوفری» به خارج از کشور داشتیم. همچنین ۲۱ عنوان کتاب در این مجموعه تا زمانی‌که بنیاد در قید حیات بود منتشر شد. آخرین اثر نیز با عنوان «آه تا ماه» به سیروس نوذری اختصاص داشت.

نویدگویی در ادامه به ویژگی‌های اخلاقی بنیاد اشاره کرد و توضیح داد: بنیاد به طور ذاتی و معنای واقعی شاعر بود. در کنار او بودن و هم‌کلام او شدن از آن‌جا که تمام کلامش چون شعر جاری می‌شد، برای اطرافیانش بسیار دلنشین بود. با وجود تمام گرفتاری‌ها و مشکلاتش انسانی شاد و شوخ‌طبع بود. از سوی دیگر روابط عمومی بسیار قوی داشت و با بیش‌تر افراد گفت‌و‌گو می‌کرد.

وی ادامه داد: این شاعر هیچ‌گاه زندگی را سخت نمی‌گرفت. زمانی‌که اوقاتی را با او می‌گذراندیم گذر زمان را احساس نمی‌کردیم، برعکس زمان را به‌دست می‌آوردیم.

مدیر انتشارات نویدگویی در پایان یادآور شد: پس از درگذشت بنیاد که برای ما بسیار دردناک بود، وقفه‌ای در انتشار حلقه نیلوفری ایجاد شد؛ اما در نهایت و بر طبق تصمیم جمع سیروس نوذری را جایگزین مسوول این طرح کردیم و تا کنون ۳۶ عنوان از این مجموعه منتشر شده است.

شاپور بنیاد متولد ۱۸ آبان ۱۳۲۶ در شیراز است. این شاعر در ۱۲ بهمن ۱۳۷۸ درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط