شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰
انتشار کتاب در فضاي خصوصي شطرنج

قهرمان پيشكسوت شطرنج ايران و جهان ضمن انتقاد از وضعيت نامناسب آموزش رشته ورزشي شطرنج عنوان كرد: فضاي غير خصوصي ورزش كشورمان اجازه فعاليت در حوزه کتاب را به سازمان‌ها و فدراسيون‌هاي ورزشي نخواهد داد.

عزيزالله صالحي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: متاسفانه امروزه برخي مسوولان ورزش كشور به ويژه در شطرنج افرادي‌اند‌ که از جامعه شطرنج نيستند و اغلب از مهارت و تجربه مناسبي در حوزه شطرنج بهره نمي‌برند و اين امر باعث مي‌شود که نتوانند در مهم‌ترين بخش آموزش رشته‌هاي ورزشي که چاپ و انتشار کتاب است، فعاليت کنند.


وي اضافه كرد: آموزش بايد اولويت مديريت ورزش قرار گيرد، اما امروزه به اين امر بهاي چنداني داده نمي‌شود و با توجه به اين كه بودجه فدراسيون‌هاي وزرشي به ويژه فدراسيون شطرنج، دولتي و محدودند، نمي‌توان برنامه‌ريزي صحيحي براي آموزش شطرنج در ميان كودكان و جوانان به‌ويژه از طريق انتشار کتاب انجام دهد. 

مسوول سابق كميته آموزش فدراسيون شطرنج تصريح كرد: براي پيشرفت و باقي ماندن در جايگاه‌هاي برتر جهان بايد به دنبال همكاري و استفاده از تجربه و علم پيشكسوتان به همراه جوانان بود و نبايد با دلايل مختلف باعث فاصله گرفتن اين‌گونه افراد از عرصه فعاليت شد. 

مترجم كتاب «شطرج برای نوآموزان» در ادامه درباره كتاب تاليفي جديديش  كه به‌زودي به چاپ خواهد رسيد، گفت: كتاب «ديناميك شطرنج» با بررسي موشكافانه سيستم‌هاي شطرنج، از ابتداي پيدايش و علمي‌شدن آن تا به امروز و بيان تمرينات مناسب كه بر پايه تجربيات شخصي و علم روز شطرنج طراحي كرده‌ام، به بازار نشر وارد خواهد شد.

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي شطرنج بيان كرد: شطرنج در طول دوران‌هاي مختلف تكامل يافته است. در ابتدايي ترين سطح شطرنج، در اوابل قرن بيستم و پس از علمي شدن اين بازي كه به نام دوره بازي‌هاي استراتژيك شناخته شده است، دو مرحله تازه، شطرنج را متحول ساخت.

وي اضافه كرد: پس از اين دوره، حضور دوره ديناميك با سيستم‌هاي تازه و پرداختن به اصل برنامه‌ريزي زماني در اين بازي نشان داد كه يك بازي شطرنج تا چه اندازه مي‌تواند تحت تاثير عوامل مختلف تغيير كند. 

صالحي‌مقدم افزود: در شطرنج امروزي بازيكنان فرامي‌گيرند چگونه با ذهن خود، حريف را فريب دهند. اين امر بايد بسيار هوشيارانه انجام شود و خارج از قوانين نيز قرار نگيرد، زيرا قانون به ما اجازه نمي‌دهد بخواهيم با رفتارمان حريف را دچار استرس كنيم، اما مي‌توان با اجراي هوشيارانه و مناسب سيستم‌ها حريفمان را دچار اشتباه كنيم و اين مهم‌ترين موضوعي‌است كه اكنون در اين رشته ورزشي اهميت دارد.

وي ضمن بيان اين مطلب كه موضوعاتي نظير بازگشت به اصول، ديناميك و مراحل حمله در اين كتاب بررسي شده‌اند، گفت: كتاب حاضر ابداع سيستم‌هاي تازه‌اي در شطرنج است كه با توجه به تجربه 50 ساله و كسب علم شطرنج در طول اين سال‌ها نگاشته شده است.

وي اضافه كرد: در اين اثر حتي تمرينات ارايه شده، از بازي‌ها و مسابقه‌هايي‌اند كه شركت كرده‌ام و به دليل آشنايي با سيستم‌هاي مورد استفاده در گذشته و امروز، تمريناتي را طراحي كرده‌ام كه ورزشكاران بتوانند از آن ها به راحتي بهره‌مند شوند.

كتاب «ديناميك شطرنج» اكنون در مرحله چاپ قرار دارد و از سوي انتشارات فرزين در شمارگان 2000 نسخه، 120 صفحه و 20000 ريال منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط