دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۴
انتشار 3 ميليون سند با اطلاعات 100 سال گذشته ایران

رييس مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از پايان يافتن فهرست‌‌نويسي اسناد عرايض مجلس شوراي ملي خبر داد و گفت: اين اسناد كه به یکصد سال تاریخ گذشته کشورمان تعلق دارند و براي نخستين بار در حجمي بيش از سه ميليون برگ سند ارايه مي‌شوند، اطلاعاتي را عرضه مي‌كنند كه بسترساز بسياري از پژوهش‌ها و تأليفات حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي‌اند.\

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين موضوع، اظهار داشت: فهرست‌نويسي‌ اسناد عرايض مجلس شوراي ملي كه بیست وچهار دوره قبل از انقلاب را در برمي‌گيرد، پس از 12 سال با همت مجموعه کارشناسان مرکز اسناد کتابخانه مجلس پایان یافت.

وي توضيح داد: فهرست‌نويسي اسناد تاريخي به طور رسمي از سال 1376 از سوي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با «اسناد عرايض» آغاز شد. در همان سال نخست 53 هزار و 242 برگ سند فهرست‌نويسي شدند. با اين روند آمار فهرست‌نويسي عرايض در سال 1387 از مرز 600 هزار سند در یک سال گذشت. اميدواريم با تلاش كارشناسان و پژوهشگران اين مركز تا پايان سال جاري اين آمار را به مرز يك ميليون سند برسانيم.

دبیر شوراي ارزيابي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه اسناد عرايض مجلس شوراي ملي بخش اعظمي از اسناد اين مركز را به خود اختصاص مي‌دهند، اذعان داشت: اين سندها از نظر كيفي و كمي نيز در شمار مهمترين اسنادند و به لحاظ تاريخي از ابتداي دوره دوم مجلس شوراي ملي يعني سال 1287 خورشيدي تا انتهاي دوره بيست و چهارم، يعني انقلاب اسلامي سال 57 را در برمي‌گيرند. به دليل به توپ بسته‌شدن مجلس اول شوراي ملي در 1287خورشیدی توسط «لیاخوف» روسی، تمامي اسناد آن دوره از بين رفت و چيزي از آن زمان باقي نماند.

پژوهشگر تاريخ با ذكر اين كه مجموعه اين اسناد در موضوعات گوناگون اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي‌‌‌اند، از آنها به عنوان مجموعه‌اي كم‌نظيري از اسناد تاريخ معاصر كشور ياد كرد و گفت: اين عرايض شامل دست نوشته‌ها، شكواييه‌ها، مشروحه‌ها، مراسلات و تلگرافاتي‌اند كه مردم از اقصي نقاط كشور و حتي خارج از آن به مجلس و نمايندگان مي‌نوشتند و مشكلات خود را همراه با پيشنهادات و انتقادات بيان مي‌كردند. با اين تعريف، يكي از انواع مهم اسناد كه بخش‌هاي اجتماعي و فرهنگي تاريخ را بيشتر از ابعاد ديگر در برمي‌گيرند، در اين مجموعه جاي دارند.

وي با اشاره به اين كه يكي از رويكردهاي دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، اولويت‌دادن به سازماندهي و اطلاع‌رساني سريع منابع موجود در كتابخانه مجلس و فراهم آوردن تسهيلات براي محققان و پژوهشگران است، متذكر شد: در اين ميان مركز اسناد مجلس كار فهرست‌نويسي و انتشار اسناد مجلس را با جذب 30 دانشجو مقطع كارشناسي ارشد رشته تاريخ و آموزش‌ كاربردي آنان آغاز كرد.

مدرس و پژوهشگر حوزه اسناد و تاريخ معاصر يادآور شد: فهرست‌نويسي اسناد بر اساس روش‌هاي علمي و به‌روز دنيا و استانداردهاي جهاني صورت پذيرفت و همزمان مركز اسناد كتابخانه‌ مجلس ـ كه نخستين مركز اسنادي كشور بود و از پايگاه اطلاعاتي پيشرفته استفاده مي‌كرد ـ به سرعت اطلاعات اسناد فهرست‌نويسي شده را در پايگاه اطلاعاتي خود در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار داد.

وي افزود: براي نخستين بار از آبان ماه سال 1387 پايگاه اطلاعاتي جديد مركز اسناد كتابخانه راه‌اندازي شد و اكنون نيز به سرعت فهرست و چكيده اسناد و اطلاعات به دست آمده در پايگاه مذكور وارد مي‌شود؛ به نحوي كه به موازات فهرست‌نويسي اين اسناد، ورود اطلاعات آنها به پايگاه صورت مي‌گيرد.
 
دبیر شوراي ارزيابي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اكنون پس از پايان فهرست‌نويسي عرايض مجلس شوراي ملي در 24 دوره مجلس ـ به غير از دوره 23 و 24 اسناد مجلس شوراي ملي كه ورود اطلاعات آن در حال انجام است ـ اطلاعات اسناد عرايض تمام دوره‌هاي مجلس شوراي ملي در شبكه ثبت شده‌اند. اميدواريم تا پايان سال 88 اطلاعات آن دو دوره نيز با تلاش همکاران به اتمام برسد و در پايگاه كتابخانه قرار گيرد.

ططري با بيان اين كه اين اطلاعات از بيش از سه ميليون برگ سند استخراج شده‌اند، تصريح كرد: مهمترين تأثير اين اقدام در حوزه پژوهش، تدوين و تأليف است. ارايه اطلاعات و فهرست‌نويسي اسناد و آثار موجود در مخازن كتابخانه‌هاي بزرگ، موجب بسترسازي براي تأليفات جديد است. بيش از سه ميليون برگ سندي كه به آن اشاره شد، تاكنون در بايگاني و آرشيو نگه‌داري مي‌شدند و در اين سال‌ها اغلب معرفي نشده بودند كه اکنون در دسترس تمامی محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرند.

وي تأكيد كرد: اين حجم از اطلاعات براي نخستين بار است كه به اين صورت ارايه مي‌شوند؛ به گونه‌اي كه پژوهشگران، استادان دانشگاه و محققان با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه مجلس مي‌توانند بدون هيچ‌گونه محدوديتي از لحاظ تعداد اسناد و حجم اطلاعات مورد نيازشان، به اسناد دسترسي داشته باشند.

رييس مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اين موضوع كه اين اسناد مي‌توانند بستر تدوين بسياري از پايان‌نامه‌ها و كتاب‌هاي جديد حوزه‌‌هاي گوناگون علوم اجتماعي و انساني را فراهم آورند، اظهار كرد: اغلب اين اسناد پس از گذشت 100 سال براي نخستين بار رونمايي و ارايه مي‌شوند. ما مي‌كوشيم شعار «آرشيو براي همه» را در عمل پياده سازيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط