جمعه ۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
«مباني معرفت‌شناسي شيعي» در اثبات مباني تشيع

نويسنده ديني از تدوين مجموعه‌اي در حوزه مباني معرفت‌شناسي شيعي خبر داد و گفت: اين مجموعه كه نام احتمالي آن «مباني معرفت‌شناسي شيعي» است، مي‌تواند در مقام مناظرات و پژوهش‌هاي اعتقادي شيعه و سني، با بررسي موارد اختلافي اين مكاتب از نگاه عقل و دين دانشمند شيعي را به مثابه يك دايرةالمعارف ياري رساند.

سيد محمدحسن مومني، پژوهشگر و مولف حوزه‌هاي ديني و معرفتي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره تدوين اين مجموعه اظهار داشت: با توجه به اين كه يكي از شاخصه‌هاي اصلي تشيع موضوع «امامت» است، اين مجموعه مي‌كوشد مباحث مرتبط با اصل امامت را به تفصيل بررسي کند و با استناد به منابع معبر، يافته‌هاي نويني را ارايه دهد.

وي با بيان اين كه هنوز نام اصلي اين مجموعه قطعي نشده است، «مباني معرفت‌شناسي شيعي» را به عنوان نام احتمالي اثر خواند و افزود: هريك از مجلدات اين اثر با عنوان و موضوعي مجزا تدوين خواهد شد. جلدهاي نخستين اين مجموعه مبحث «امامت» را از منظر عقل، قرآن و حديث شيعه و سني مي‌كاود و ارتباط تولي و تبري ـ كه از عناصر اصلي مقوله امامت‌اند ـ با اين اصل دين مبين اسلام عنوان مي‌دارد و رابطه اين عناصر را با موضوع تقيه ارزيابي مي‌كند. 

مومني درباره محتواي اين نوشتار توضيح داد: موضوعاتي نظير اصول تقيه، علم امام، عصمت امام، بررسي جامعه‌شناسي سياسي سقيفه، موضوع جريان‌شناسي تاريخي ـ اجتماعي عاشورا، جايگاه سقيفه و عاشورا و پيوند آنها با يكديگر، مساله امامت، تولي و تبري از جمله عناويني‌اند كه در اين كتاب علاوه بر ديدگاه قدما، ديدگاه‌هاي تحليل معاصر نيز درباره آنها جاي دارد.

نويسنده كتاب عاشورايي «از اين صبح روشن» مخاطبان مجموعه آثار خود را عامه مردم جامعه و متخصصان دانست و گفت: مي‌كوشم در تمامي تأليفاتم به‌گونه‌اي مطالب را بيان كنم كه علاوه بر متخصصان، عامه مردم نيز بتوانند از مباحث عنوان شده استفاده كنند. در اين راه، در ابتداي هر فصل پس از بيان علمي و تخصصي مطالب، در امتداد فصل به بازگويي مطالب به زباني ساده مي‌پردازم تا مطالب را در حين جدايي از ورطه ابهام، براي عامه علاقه‌مندان و مخاطبان نيز قابل درك سازم.

وي روشن ساختن پيوندهاي مباحث مربوط به امامت در حوزه مكتوبات را از انگيزه‌هاي اصلي تدوين اين مجموعه اعتقادي برشمرد و گفت: در مباحث شفاهي اين پيوندها بيان مي‌شوند، اما در آثار مكتوب به روشني به ترسيم حدود و پيوندهاي اين مباحث توجه كافي نشده است.

مومني اظهار داشت: اين اثر مي‌كوشد به مثابه دايرةالمعارفي جامع به تبيين اختلاف‌هاي فكري ميان شيعه و سني بپردازد. دانشمندان شيعه در مقام مناظره و بحث‌هاي علمي به كتاب‌هاي مفصلي نيازمندند كه همراه داشتن و مطالعه تمامي آنها همواره امكان‌پذير نخواهد بود. اين مجموعه همچون دايرةالمعارفي غني به تبيين موارد اختلافي اهتمام دارد و عالمان شيعه را در توانمندسازي براي مباحث اختلافي و پاسخگويي به شبهاتي كه از سوي معاندان طرح مي‌شود، ياري مي‌رساند.

نگارنده كتاب «فاطمه زهرا(س) بانوي بهشت» توضيح داد: اين اثر مسايل اختلافي را از منظر عقل و با استناد به آيات قرآن و روايات اهل‌بيت(ع) و منابع روايي و تاريخي معتبر اهل تسنن مي‌كاود و صحت و سقم آنها را روشن مي‌سازد تا از اين طريق كساني كه مي‌خواهند از منظر شيعه بدان بنگرند يا علماي سني از ديد مبادي و منابع اهل تسنن با بررسي آن، به روشني و با استدلالات كامل اين مباحث برايشان به اتمام برسد.

نويسنده كتاب «پرنيان ملكوت از ياد رفت» با بيان اين كه دايرةالمعارف‌ها تنها نتايج گردآوري‌هاي اطلاعات را ارايه مي‌كنند، گفت: تفاوت اين اثر با دايرةالمعارف‌ها در داشتن دستاوردها، اظهار نظرها، استدلال‌ها و تبيين‌هايي است كه با استناد به يافته‌هاي و ارايه تئوري‌هاي نوين از سوي نويسنده در كنار مباحث گوناگون و تبيين آراي علماء، جاري شده و بر صفحات اين كتاب نشسته است.

وي با بيان اين كه پيش‌بيني مي‌شود اين مجموعه حداقل تا پنج جلد و در حجمي بالغ بر 2000 صفحه تدوين شود، گفت: احتمالا چاپ اين اثر را انتشارات دليل ما تا اوايل سال آتي به اتمام رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط