دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۵
اسناد ناگفته‌هاي تجار و بازرگانان دوره قاجار  در كتابخانه مجلس

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از خريد مجموعه‌اي بالغ بر 1000 نسخه از اسناد بازرگانان اواخر دوره قاجار از «شهرضا»ي اصفهان خبر داد و گفت: اين مجموعه علاوه بر تكميل ديگر اسناد كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، بسياري از ناگفته‌هاي تاريخي دوران قاجار و پهلوي را روشن خواهد ساخت.\

علي ططري، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: اين اسناد به بنگاه تجاري «ميرزا آقا مير بُد و عموزادگان» شهرضا در اواخر دوره قاجارو همچنین دوره پهلوي اول و دوم تعلق دارد و اهميت آن از چند بعد قابل بررسي است.

پژوهشگر و مدرس تاريخ معاصر با ذكر اين كه اين سندها علاوه بر تكميل ديگر اسناد تجاری مجموعه كتابخانه مجلس، از ابعاد ديگري نيز با اهميت‌اند، عنوان كرد: از آن جهت كه ميزان سندهاي به دست آمده از شهرستان‌ها اندك است و اغلب اسناد به ايالات، مراكز و شهرهاي بزرگ تعلق دارد، دسترسي به اسناد اين مجموعه، از اهميت بالايي برخوردارند.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، مكاتبات و نامه‌هاي موجود در اين اسناد را از نشانه‌هاي شناخت بنگاه‌هاي مهم و بزرگ اواخر دوره قاجار ياد كرد و عنوان داشت: با مطالعه و پژوهش در اين اسناد، نوع روابط تجاري و بازرگاني اين بنگاه علاوه بر داخل كشور، با ديگر كشورهاي مورد معامله نظير عثماني، مصر، عراق و ... به خوبي مشخص مي‌شود و تأثير و اهميت طبقه تجار را مي‌نماياند. اين موضوع فضاي مناسبي از عملكرد و حوزه اختيارات بازرگانان و تجار را در آن دوره زماني روشن مي‌سازد.

مدرس حوزه تاريخ، طبقه تجار و بازرگانان را از طبقات سه‌گانه تأثيرگذار ـ در كنار روحانيون و روشنفكران ـ به ويژه در دوره مشروطه دانست و تصريح كرد: از آنجا كه عده‌اي از آنها به عنوان نماينده در مجلس حضور داشتند و حمايتشان از اشخاصي كه در حوزه‌هاي انتخابيه راي مي‌آوردند، در تصميم‌گيري‌هاي كلان تأثيرات فراواني داشت، اطلاعات اين اسناد اهميت دوچنداني مي‌شود.

ططري «نامه‌هايي از تجارتخانه اسلاميه به ميزا آقا مير بُد»، «نامه‌هايي از بنگاه مسعوديه» و «نامه‌هايي از بنگاه كازروني» را از عناوين اسناد اين مجموعه خواند و بيان كرد: «مجموعه نامه‌هايي كه ميزرا آقا مير بُد و عموزادگان به تجار مختلف شهرهاي ايران مي‌نوشتند»، «صورت پرداخت‌ها، بدهكاري و بستانكاري»، «مظنه اقلام»، «قيمت اقلام در آن دوران»، «نمونه‌هايي از تعرفه‌هاي گمركي» و «شرح اقلام صادراتي يا فروخته شده» از ديگر اسناد بنگاه تجاري«ميزرا آقا مير بد و عموزادگان»‌اند.

دبير شوراي ارزيابي خريد اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: اين مجموعه مي‌تواند به پژوهشگران كمك ويژه‌اي كند تا تاريكي‌هاي تاريخ گذشته مناطقی را روشن سازند که کمتر درباره آنها مدارک و اسنادی وجود دارد.
 
او متذكر شد: تاكنون بيش از شش مجموعه از اسناد تجار و بازرگانان را از سراسر كشور خريداري كرده‌ايم كه نقطه آغاز قابل تأملي است و اميدواريم در آينده با تكميل اين مجموعه در ادوار مختلف تاريخ معاصر، علاوه بر تكميل اسناد و مخازن مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، زمينه مناسبي را براي فعاليت پژوهشگران و محققان آماده كنيم، زيرا  نخستين اولویت ما ایجاد زمینه‌های لازم برای پژوهش محققان است.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه تعداد اسناد اين مجموعه بالغ بر 1000 نسخه‌اند، گفت: طي يك هفته آينده، فهرست‌نويسي اين‌ آثار به پايان مي‌رسد و آنها براي اطلاع‌رساني و استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان در مخزن كتابخانه مجلس جاي خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط