جمعه ۲۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
نشريات گنجينه كتابخانه مجلس فهرست‌بندي و منتشر مي‌شوند

معاون فني كتابخانه، موزه و مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به افزايش روند فعاليت‌ها و خدمات كتابخانه‌اي اين مركز در يك سال گذشته، از فهرست‌نويسي مخزن نشريات اين كتابخانه خبر داد و گفت: اطلاعات اين مجموعه نيز پس از اتمام منتشر خواهند شد.

زهرا عبدالهيان كه به تازگي سمت معاونت كتابخانه مجلس را عهده‌دار شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطالب، درباره فعاليت‌هاي اين مركز و اهداف آتي آن خاطرنشان كرد: با توجه به قدمت كتابخانه مجلس، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي فراواني در حال انجام و طرح‌ريزي پروژه‌هاي متعددي نيز صورت گرفته است. 

وي بسياري از منابعي موجود در اين كتابخانه را منحصر به فرد توصيف كرد و بيان داشت: تعداد فراواني از كتابخانه‌ها به منابع و سندهايي كه ما به دليل ماهيت پارلماني‌مان داريم، دسترسي ندارند. از اين ميان مي‌توان به اسناد ادوار گوناگون مجلس شوراي اسلامي و شورا ملي اشاره كرد

عبدالهيان مجموعه آلبوم‌ها و اسناد تصويري اين مركز را در كنار ديگر مجموعه‌هاي خطي و كتاب‌هاي ديگر از جمله گنجينه‌هاي ارزشمند كتابخانه مجلس نام برد و گفت: كتاب‌هاي چاپ سنگي و سربي موجود در اين مركز هم از لحاظ تعداد و هم از نظر تنوع منابع و نوع موضوعات، متنوع و بي‌نظيرند. 

وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه مدت اين مركز در استاي رسيدن به اهداف بلند مدت و پايه‌اي خاطرنشان كرد: در يك سال اخير فعاليت‌هاي اين مركز با شتاب بيشتري انجام شده‌اند و اقدام خوبي صورت گرفته‌اند كه از آن ميان مي‌توان به اسكن كل منابع خطي كتابخانه مجلس با كيفيت عالي، قفسه‌بندي كل مخازن خطي براي تسهيل در دسترسي مراجعان و افزايش روند فهرست‌نويسي نسخ خطي اشاره كرد. 

معاون فني كتابخانه، موزه و مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مخزن نشريات اين مركز در حال فهرست‌نويسي و دو مجلد آن تاكنون به نام فهرست مجلات كتابخانه مجلس چاپ و منتشر شده است. اطلاعات اين مجموعه‌ها در حال ورود به برنامه داخلي كتابخانه‌ند تا با مراجعه به وب سايت كتابخانه مجلس، دسترسي به مجموعه نشريان امكان‌پذير باشد. 

وي با اشاره به اتمام اسكن مشروح مذاكرات مجلس در سال‌هاي اخير بيان داشت: اکنون در كنار استخراج اطلاعات در حال انجام رايزني‌هايي براي دريافت تمامي اسناد پس از انقلابيم. تاكنون اسناد هفت دوره كامل مجلس شوراي اسلامي را از گنجينه اسناد تحويل گرفته‌ايم و قرار است به تدريج تمامي اين اسناد به اين مركز انتقال يابند. اكنون اسناد موجود در كتابخانه مجلس، براي شناسايي‌ در حال صورت برداري‌اند تا اطلاعات دقيقي از آنها به دست آوريم. 

عبدالهيان افزود: مجموعه‌اي متشكل از 40 دانشجو در اين حوزه مشغول به صورت‌برداري از اين اسنادند‌ تا اطلاعات و چكيده آنها در سايت و شبكه داخلي كتابخانه ارايه شوند. در پايان نيز اطلاعات اين اسناد منتشر خواهند شد. 

وي با اشاره به قراردادهاي متعدد پژوهشي و انتشار نتايج آنها در قالب كتاب‌هاي گوناگون، خاطرنشان كرد: طي يك سال گذشته حجم بالايي از آثار بخش فراهم‌آوري را خريداري کرديم كه منجر به ثبت ركوردي بالغ بر شصت هزار عنوان كتاب در يك سال گذشته شده است. جداي از ايجاد انگيزه‌هايي براي اهداي مجموعه‌هاي ارزشمند تاريخي و پارلماني از سوي مجموعه‌داران، در زمينه خريد نيز رشد قابل توجهي داشته‌ايم. از مهر سال گذشته تاكنون حدود صد و چهل هزار ركورد مشخصات كامل كتاب‌شناختي وارد سيستم شده‌اند. 

معاون فني كتابخانه مجلس با اشاره به مجموعه‌اي از كتاب‌هاي ارزشمند اين مركز كه به زبان روسي‌اند، گفت: به دليل اين كه هر كسي نمي‌توانست ثبت حروف روسي را انجام دهد، هنوز بسياري از آنها شناسايي نشده‌اند. در اين زمينه با به كارگيري دو تن از متخصصان زبان روسي،‌ در صدد شناسايي و فهرست‌بندي اين آثاريم. اين‌ها هنوز در جايي ثبت نشده‌اند.
 
وي مرمت كتاب‌هاي سنگي و آفت‌زدايي آثار قديمي را كه در هنگام استفاده از آنها احتمال انتقال بيماري وجود دارد، در فرايندي چند مرحله‌اي از اولويت‌هاي بعدي اين مركز خواند و بيان كرد: همراه با انجام اين طرح، در صدد اتمام فهرست‌نويسي نسخ خطي، سنگي و سربي هستيم.
 
عبدالهيان فهرست‌نويسي مجموعه‌اي از نسخ خطي را از فعاليت كنوني اين كتابخانه برشمرد و خاطرنشان كرد: در اين طرح مشخصات كامل فهرست نسخ خطي نظير آغاز و انجام مي‌ءشوند و مشخصات كتاب‌شناسي، منابع اثر، مولف و ... به تفصيل ذكر خواهند شد. تعريف شيوه خاصي از فهرست‌نويسي با هدف يكسان‌سازي ورود اطلاعات در تدوين آثار انتشار مجموعه‌ها، از نكاتي محسوب مي‌شود كه در اين طرح توجه فراواني به آن شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط