یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
لبه تند انتقادات «گودين» به سوي غرب است

مترجم كتاب «دموكراسي سنجيده» اين اثر را مدل جديدي از دموكراسي خواند و گفت: اين اثر كه خالي از گرايش‌هاي آرمان‌گرايانه نيست، عامل اصلي حصول دموكراسي راستين را «تأملات دروني» افراد پيش از رأي دادن مي‌داند،‌ امري كه استقلال رجحان‌هاي فردي را درپي دارد و سبب پررنگ شدن انگيزه‌هاي اخلاقي و فراحزبي رأي‌رهندگان مي‌شود.\

ليلا سازگار در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه « رابرت گودين در اين كتاب به دنبال نظريه جديدي براي دموكراسي نيست» گفت: او تنها به بازنگري اين موضوع مي‌پردازد، به اين معنا كه نظريه رايج در دموكراسي را پذيرفته است و رأي دادن را به عنوان شيوه معمول اعمال آن رد نمي‌كند، بلكه نظراتي را درباره روش صحيح فرآيند رأي‌گيري و به ثمر نشستن نتيجه مطلوب آن مطرح مي‌كند.

سازگار افزود: گودين شرايطي را براي رأي دادن در نظر مي‌گيرد. او در حقيقت آن چه را كه زمينه‌ساز رأي دادن افراد است، مهم مي‌شمارد. به اعتقاد او عضو حزبي بودن و بر اساس ديدگاه‌هاي احزاب رأي دادن، جامعه را به دموكراسي راستين سوق نمي‌دهد. او عامل اصلي براي حصول دموكراسي سنجيده را «تأملات دروني» افراد پيش از رأي دادن مي‌داند.

مترجم كتاب «آرمان‌گرايي و واقع‌گرايي» ادامه داد: به كمك اين تأمل دروني است كه فرد رأي دهنده به هنگام استفاده از حق رأي خود به منافع ديگر افراد جامعه نيز اهميت مي‌دهد. رأي دادن را نبايد عملي سرسري و بدون فكر پنداشت، چرا كه نتايج اين كار تنها به خود فرد محدود نمي‌شود و تعيين‌كننده سرنوشت ديگر افراد جامعه حتي در آينده نيز هست.

وي با اشاره به اين كه گودين بهاي رأي سنجيده را آگاهي افراد مي‌داند، گفت: حصول اين آگاهي از طريق رسانه‌ها ميسر است. اگر آگاهي‌هاي ارايه شده از سوي رسانه‌ها بر پايه صحيحي استوار باشد، رأي افراد، سنجيده و به نفع تمامي اقشار جامعه خواهد بود.

سازگار به ذكر مثالي درباره تفاوت آگاهي يا عدم آگاهي افراد در قضاوت‌هاي آنان پرداخت و گفت:‌ رمان «كلبه عمو تم» با بيان وقايعي تكان‌دهنده در قالب داستان، سبب آگاهي افراد از واقعيت‌هاي تلخ جامعه آن دوران و ايجاد دريچه‌اي در اذهان خوانندگان براي مبارزه با برده‌داري شد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نظرات نويسنده اين اثر تا حدود زيادي آرمان‌گرايانه نيست و آيا اساسا حصول اين نوع از دمكراسي در جهان امروزي امكان‌پذير است» گفت: آرماني انديشيدن اين نويسنده تا حدودي صحيح است و درستي اين مطلب را با توجه به آثار پيشين او نيز مي‌توان دريافت.

مترجم كتاب «ماهيت و هدف نظريه روابط بين‌الملل» افزود: كتابي با عنوان «اعلاميه حقوق ناانسان‌ها» از آثار پيشين اين نويسنده است كه در مقابل اعلاميه حقوق بشر نوشته شده است. او در كتاب خود به حقوق حيوانات و محيط زيست انسان‌ها مي‌پردازد و براي آنان حقوقي قايل مي‌شود و افراد را ملزم به رعايت آنها مي‌داند. گودين به گوريل‌ها به عنوان حيواناتي كه شباهت‌هاي بسياري با انسان‌ها دارند، اشاره مي‌كند و معتقد است به همين دليل نبايد آنها را تحت آزمايش‌هاي مختلف قرار داد، زيرا آنان نيز به دليل تشابه با انسان‌ها، از حقوقي مشابه با آنان برخوردارند!

سازگار به آرمان‌گرايي گودين در كتاب «دموكراسي سنجيده» اشاره كرد و گفت: او در اين كتاب به منافع افرادي نظر دارد كه حقوقشان همواره پايمال شده است. او با طرح دموكراسي سنجيده‌، در پي احقاق حق افرادي نظير مهاجران و بيگانگان حاضر در كشورهاست، افرادي كه حق رأي ندارند اما نتايج رأ‌گيري آن شامل حال آنان نيز مي‌شود.

وي افزود: گودين با طرح مفهوم تأمل دروني به منافع چنين افرادي مي‌انديشد و تك تك افراد داراي حق رأي را مسوول تأمين منافع آنان مي‌داند. گودين تا آن جا پيش مي‌رود كه رأي دادن را تعيين‌كننده سرنوشت آيندگان نيز برمي‌شمرد و پاسخ‌ تمامي اين دغدغه‌ها را نيز در تأملات دروني افراد و استقلال رجحان‌هاي فردي جست‌وجو مي‌كند.
مترجم كتاب «نظريه هنجار گذار و روابط بين‌الملل» ادامه داد: هر چند نظراتي كه در اين كتاب به آنها اشاره شده است، چندان امكان به حقيقت پيوستن را ندارند، اما طرح آنها نيز به‌تنهايي در راستاي ايجاد ذهنيتي سالم و مفيد مثبت و تأثيرگذار است.‌ براساس اين كتاب، در نظر گرفتن منافع شخصي در منتهاي درجه قرار دارد و يكي از عوامل اساسي در تحقق دموكراسي، دخالت دادن انگيزه‌هاي اخلاقي در تصميم‌گيري‌هاي دمكراتيك است.

وي با بيان اين كه «گودين در اين اثر به دنبال مدل و تازه‌اي از دموكراسي است»‌ گفت: او رأي دادن بر اساس خواسته‌هاي حزب و تعصب ورزيدن در دفاع از آراي آنان را به دور از دموكراسي راستين مي‌داند زيرا اين امر نوعي پيروي كوركورانه است كه تنها منافع عده محدودي را برآورده مي‌كند و هيچ‌گونه انگيزه‌هاي اخلاقي و انساني در آن وجود ندارد.

مترجم كتاب «روش‌هاي تحقيق در علوم سياسي: تحليل تجربي» با بيان اين كه نويسنده اين اثر به دنبال سنجيدن دموكراسي در كشور خاصي نيست، گفت: شايد بتوان اين‌گونه نتيجه گرفت كه لبه تند انتقادات او به سوي كشورهاي غربي است، زيرا به هر حال اين كشورها بستر شكل‌گيري دموكراسي و شكوفايي آن در شكل‌هاي مختلف بود‌اند. دموكراسي از نوع سنجيده يا نسنجيده آن در اين كشورهاست كه به ثمر نشسته است.

سازگار در پايان با بيان اين كه «اين كتاب از سلسله كتاب‌هاي انتشارات آكسفورد است و از مجموعه كتاب‌هايي به شمار مي‌آيد كه درباره نظريه‌هاي سياسي مدرن تأليف شده‌اند» گفت: «رابرت گودين» فارغ‌التحصيل رشته فلسفه سياست از دانشگاه آكسفورد و يكي از استادان ممتاز دانشگاه ملي استرالياست و در سال جاري نيز كتابي با موضوع بازنگري دموكراسي از او به چاپ رسيد. او در آثارش به دموكراسي بيشتر تمركز دارد.

كتاب «دموكراسي سنجيده» مجوز نشر دريافت كرده است و تا دو هفته ديگر از سوي انتشارات ققنوس روانه بازار كتاب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط