شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
«مقالات شمس» کتاب گویا می‌شود

گزیده‌ای از «مقالات شمس»، برگرفته از سخنان شمس تبریزی که در قرن هفتم هجری توسط شاگران مولانا و شمس گردآوری شده، به صورت کتاب گویا با صدای هوشیار انصاری‌فر، منتشر می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتخاب این مقالات توسط انصاری‌فر، شاعر و منتقد ادبی صورت گرفته و با صدای او در ادامه مجموعه «مغز» -کتاب‌های گویا برگرفته از ادبیات کلاسیک فارسی- نشر ماه‌ریز منتشر می‌شود.

انصاری‌فر درباره این مجموعه به خبرنگار «ایبنا» گفت: «مقالات شمس» زبان رایج اقشار مردم در زمان خودش را بازتاب می‌دهد و به نوعی می‌تواند نماینده غیر رسمی زبان فارسی باشد. من این اثر را «زبان پیاده نظام» جامعه آن روزگار می‌دانم و بدون شک بازخوانی آن و شنیدن آن برای مخاطب عام دارای لطایف بسیار و برای خواص آموزنده است.

وی در توضیح این اثر که مراحل پایانی را برای انتشار به صورت لوح فشرده سپری می‌کند، ادامه داد: امکانات گفتاری زبان فارسی در کمتر اثری به اندازه «مقالات شمس» واضح است. پاره‌ای از گفت‌و‌گوها که به صورت مونولوگ (تک‌گفتار) درآمده‌اند، یا سوال‌ها و پاسخ‌ها و اعتراض‌هایی که در این اثر گنجانده شده، بسیار شنیدنی اند.

مجموعه‌ای از سخنان و حکایات نغزی که در دوران حضور شمس تبریزی در قونیه (از سال ۶۴۲ تا ۶۴۳ و پس از غیبتی کوتاه در سال‌های ۶۴۴ و ۶۴۵) در مجالس گوناگون بر زبان این عارف جاری شده، توسط مولانا جلال‌الدین بلخی، شاعر پارسی‌گو و شاگردان شمس جمع‌آوری و به صورت کتابی با عنوان «مقالات شمس» منتشر شده است.

این دومین کتاب گویای انتشارات ماه‌ریز در مجموعه‌ای به نام «مغز» است که آثار منثور ادبیات فارسی را به صورت صوتی در لوح فشرده منتشر می‌کند. این انتشارات چندی پیش، این مجموعه را با انتشار کتاب گویای «عقل سرخ»، شهاب‌الدین سهروردی، به صورت لوح فشرده آغاز کرد. این آثار همراه موسیقی منتشر می‌شوند و در هريك، فردی که خود مسوول انتخاب گزیده‌ای از کتاب مرجع بوده، بخشی از اثر را قرائت می‌کند.

به گفته انصاری‌فر، اولیت‌های او برای انتخاب گزیده‌ای از «مقالات شمس»، ظرفیت گفتاری آن‌ها بوده است. به شکلی که از نظر توانایی‌های بلاغی، شیوا باشند. وی این مجموعه را از روی تصحیح محمدعلی موحد از «مقالات شمس»، انتخاب کرده که در سال ۱۳۷۷ توسط انتشارات خوارزمی منتشر و اخیرا تجدید چاپ شده است.

وی با تاکید بر اینکه علاقه جامعه به آثار مولانا و همه مطالب مربوط به او، بیشتر مضمونی و به علت محتوای عارفانه این آثار است، تصریح کرد: کتاب گویای «مقالات شمس» ضمن حفظ و ذکر ارزش‌های محتوایی برای مخاطب، بینشی نیز از نثر و توانایی گفتاری زبان فارسی به دست می‌دهد که شاید کمتر شناخته شده باشد.

به گفته او، چیزی میان ۳ یا ۴ هزار کلمه از «مقالات شمس» برای قرائت در این مجموعه انتخاب می‌شوند که اکثر کار آن انجام شده، اما مراحل ضبط صدا و موسیقی برای این اثر هنوز شروع نشده است.

سولماز نراقی که مسوولیت این مجموعه را در نشر ماه‌ریز به عهده دارد نیز در توضیحی درباره روند آماده‌سازی این مجموعه به خبرنگار «ایبنا» گفت: مواجه شدن با متون کلاسیک برای عامه مردم ساده نیست و انتشار گزیده این آثار به صورت کتاب گویا، می‌تواند فتح‌البابی شود برای عرضه و ارایه اندیشه ایرانی و یافتن تجلی این اندیشه در نثرهای ادب کلاسیک فارسی.

به گفته نراقی آثاری چون «اسرار التوحید»، «گلستان»، «کشف الاسرار»، «تاریخ بیهقی» و «لغت موران»، از دیگر آثاری اند که نشر ماه‌ریز در نظر دارد در ادامه مجموعه «مغز» منتشر کند.

وی همچنین در توضیح نام‌گذاری این مجموعه به نام «مغز» توضیح داد: مجموعه آثار دیداری و شنیداری نشر ماه‌ریز، به صورت فانتزی به نام اعضای بدن، شامل زبان، مغز، دهان و چشم نام‌گذاری شده‌اند. مجموعه «چشم» آثار مرتبط با هنرهای تجسمی را منتشر می‌کند، «دهان» به موسیقی می‌پردازد، «زبان» ویژه شعر است و مجموعه حاضر با نام «مغز» آثار منثور ادب فارسی را به صورت کتاب گویا در می‌آورد.

این شاعر همچنین تاکید کرد که مجموعه «مغز» تلاش دارد نقبی باشد به اندیشه و هویت ایرانی از راه آثار منثور ادبیات کلاسیک.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها