سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۷
انتشار مذاكرات 100ساله مجلس در هفته كتاب

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از انتشار مشروح مذاكرات تاريخ يك‌صد ساله مشروطه و مجلس ايران بر لوح فشرده‌ خبر داد و گفت: اين اقدام با همكاري مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي كه تجربه فراواني در اين زمينه دارد، انجام خواهد شد.\

احسان‌الله شكراللهي در گفت‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: قرار است اين لوح فشرده همزمان با برگزاري «هفته كتاب» آماده شود و در اختيار علاقه‌مندان قرار گيرد.

وي با بيان اين كه «مشروح مذاكرات مجلس شوراي ملي و مجلس شوراي اسلامي كه درون‌مايه‌هاي اصلي اين نرم‌افزار را تشكيل مي‌دهند، پيش از اين نيز در پايگاه اطلاع‌رساني اين كتابخانه در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار داشت» عنوان كرد: هدف اصلي از انتشار اين نرم‌افزار، تسهيل در انجام تحقيقات و فراهم ‌آوردن زمينه‌هايي براي پژوهش‌‌هاي بيشتر در حوزه تاريخ مشروطه و مجلس ايران است.

شكراللهي درباره اهميت انتشار اين مجموعه گفت: از آنجا كه مذاكرات مجلس از مهمترين سندهاي پارلماني هر كشوري به شمار مي‌روند، انتشار اين مجموعه نيز ضروري به نظر مي‌رسيد. 

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين مذاكرات در قالب‌هاي گوناگوني به اطلاع افراد جامعه مي‌رسيد، عدم دسترسي به تمامي اين اطلاعات و امكان‌پذير نبودن بازچاپ آنها را از ديگر ضرورت‌هاي انتشار اين مجموعه خواند.

وي افزود:‌ هر پژوهشگري كه بخواهد درباره دوره‌هاي گوناگون مجلس در ايران تحقيق كند، براي پي‌بردن به رويدادها و اين كه در چه زمان‌هايي چه تصميماتي و در چه شرايطي به تصويب رسيده‌اند، نيازمند اطلاعاتي است كه در اين نرم‌افزار گردآوري و تدوين شده‌اند.

شكراللهي مجموعه اسناد باقي مانده از مجلس شوراي ملي كه بخشي از اين لوح فشرده را تشكيل مي‌دهند، بالغ بر 80 هزار صفحه خواند و بيان داشت: اكنون اين اطلاعات همراه با مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي در مجموعه‌اي واحد، تاريخ يك صدساله مشروطه و مجلس ايران را به تصوير مي‌كشد. اين دوره يكي از دوران‌هاي سياسي مهم ايران است كه نقش حكومت‌ها را محدود و حضور مردم را در امور حكومتي و كشورداري پررنگ كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط