سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۴
برنامه‌ريزي انرژي در ايران با تكيه بر بخش ساختمان

كتاب «برنامه‌ريزي انرژي در ايران با تكيه بر بخش ساختمان» تاليف دكتر شاهين حيدري، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و همان‌گونه كه از عنوان آن برمي‌آيد تأكيد نويسنده بر بخش ساختمان است. اين كتاب به كوشش موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است./

استاديار دانشكده معماري دانشگاه تهران، درباره اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت‌: در اين كتاب، ابتدا بحران انرژي جهاني و آثار آن در ايران، مورد توجه قرار گرفته است؛ زيرا يكي از دلايل بحران انرژي، كنترل نكردن جمعيت است. 

دكتر شاهين حيدري در ادامه سخنانش به ويژگي‌هاي اصلي كتاب اشاره كرد و افزود: بررسي تغييرات آب و هوايي و رشد جمعيت، موضوع ديگري است كه در اين كتاب از نظر دور نشده و بخشي از كتاب را به خود اختصاص داده است. 

وي گفت: افزون بر اين‌كه تغييرات آب و هوايي نيز به دليل دخالت بي‌رويه، غير قابل پيش‌بيني و در جهتي خطرناك در حركت است، استفاده بيش از حد از انرژي‌هاي فسيلي عارضه‌اي است كه تغييرات آب و هوايي را به‌ وجود آورده و پيامدهاي آن، براي جهان روشن است و آثار آن نيز اكنون ديده مي‌شود. 

استاديار دانشكده معماري دانشگاه تهران، خاطرنشان كرد:‌ در اين كتاب، منابع انرژي، دسته‌بندي شده‌اند و توضيحات كاملي درباره آن‌ها آمده است؛ زيرا دسته‌اي از منابع، منابع تجديد ناپذير به‌شمار مي‌روند. 

وي به نمونه‌هايي از منابع انرژي اشاره كرد و گفت: نفت، گاز و زغال‌سنگ نمونه‌هايي از منابع انرژي‌اند. دیگر منابع تجديدپذير همچون منابع بي‌كران باد، خورشيد و زمينند و دسته سوم  از منابع انرژي را مي‌توان نور دانست. 

اين استاد دانشگاه به مصرف انرژي در جهان و ايران اشاره كرد و يادآور شد: مصرف انرژي و وضعيت آن در جهان و ايران نيز بخشي از كتاب را به خود اختصاص داده و مي‌تواند موضوع مصرف انرژي را براي علاقه‌مندان و دانشجويان اين رشته بازگو كند. 

نويسنده كتاب «معماري و روشنايي» تصريح كرد: مي‌دانيم كه ساختمان يكي از مصرف‌كننده‌هاي انرژي است و نزديك به 50 درصد مصرف دنيا به ساختمان و شهر باز مي‌گردد. راهكارهايي كه مصرف انرژي را در ساختمان كاهش مي‌دهند، بخش ديگري از جستار اين كتابند كه خواننده مي‌تواند از آنها آگاه شود. 

به گفته عضو هيأت علمي معماري دانشگاه تهران، نمودار، جدول‌ و تصاوير گوناگون پايان كتاب در فهم موضوع به دانشجويان رشته معماري، عمران و علاقه‌مندان، موثر خواهند بود. 

كتاب «برنامه‌ريزي انرژي در ايران با تكيه بر بخش ساختمان» از 6 فصل فراهم شده است. مولف در فصل آغازين به موضوع جمعيت مي‌پردازد. بحث در ساختار امروز جمعيت كره زمين و پيش‌بيني آينده با تكيه بر آمار و رقم‌هاي گذشته از موضوعات مهمي است كه به عنوان نخستين پايه برنامه‌ريزي‌ها در كانون توجه قرار مي‌گيرد و در فصل نخست به آن پرداخته شده است. 

رشد مقايسه‌اي جمعيت، توزيع جمعيت و توزيع قاره‌اي جمعيت از بخش‌هاي اصلي اين فصل اند. افزون بر آن، اين فصل به نتايج بررسي قاره‌اي جمعيت و شاخصه‌هاي آن مي پردازد و در انتها عوامل محدود كننده طبيعي جمعيت را بر مي شمرد. 

«تغييرات آب و هوايي» عنوان فصل دوم كتاب است. توزيع گازهاي گلخانه‌اي و تأثيرات منفي تغييرات آب و هوايي از بخش‌هايي است كه درباره آن تحقيق شده. «منابع، ذخاير و توليد انرژي» عنوان فصل ديگري از كتاب «برنامه‌ريزي انرژي» را شامل مي شود. پرسش اصلي اين فصل آن است كه چه مقدار از منابع انرژي فسيلي و در كنار آن توان استفاده از انرژي‌هاي غير فسيلي در جهان با فناوري حاكم وجود دارد؟ 

براي يافتن پاسخ اين پرسش انرژي‌هاي تجديدناپذير و توليد اين نوع انرژي در جهان و ايران مورد ارزيابي قرار گرفته و نيز انرژي هسته‌اي و ضرورت استفاده از آن و روند توليد اين انرژي بررسي شده است. 

 فصل چهارم،به بحث «مصرف انرژي»  مي پردازد. مقايسه ذخاير انرژي، مصرف انرژي و تراز مصرف انرژي ايران و توليد ناخالص ملي، از مباحث پايه‌اي اين فصل است. نكته‌اي كه مي‌توان به آن اشاره كرد، آن است كه حفظ منابع انرژي، زماني در دستور كار قرار مي‌گيرد كه چگونگي مصرف معين شود. 

توجه به استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، برنامه‌ريزي انرژي در اروپا و ايران و موانع كشور ما براي افزايش بازدهي و تعيين سطح حداقلي انرژي از عناوين برجسته فصل «برنامه‌ريزي انرژي» است. 

فصل پنجم درباره «برنامه‌ريزي انرژي»نگاشته و در آن به برنامه‌ريزي مصرف انرژي توجه شده است و برنامه كشورها و قاره‌هاي خاصي مد نظر قرار گرفته تا از رهگذر آن، چالش‌هاي بخش برنامه‌ريزي كشور شناخته شود. از ديدگاه نويسنده، پيچيده ديدن برنامه انرژي مهم‌ترين چالش پيش‌روست؛ حال آن كه با ساز و كارهاي ساده‌اي مي‌توان توليد را افزايش و مصرف را كاهش داد. از ديد او كاربرد مدل‌هاي پيچيده، هيچگاه در كشور ما موفق نبوده، زيرا اين مدل‌ها عاريتي و براي شرايط خاصي طراحي شده‌اند. 

فصل پاياني نيز به «برنامه‌ريزي انرژي در بخش ساختمان» اختصاص دارد. در كشورهاي توسعه نيافته، مصرف انرژي در بخش ساختمان رو به افزايش است، اما تقريبا هيچ راهبرد مشخصي براي كاهش مصرف وجود ندارد و پيامد آن عدم صرفه‌جويي خواهد بود. از اين رو ضرورت دارد كه راهبردهاي كاهش مصرف را يافت و آن ها را به‌كار برد. آسايش حرارتي، ارتقای كيفي اندازه مصرف انرژي در ساختمان، حداقل‌سازي مصرف آب و استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير در ساختمان از بخش‌هاي فصل انتهايي است. 

كتاب «برنامه‌ريزي انرژي در ايران با تكيه بر بخش ساختمان» با ساختار ساده‌اي نوشته شده و همان گونه كه از عنوان آن برمي‌آيد تاكيد نويسنده بر بخش ساختمان بوده است. كتاب يادشده از سوي موسسه انتشارات دانشگاه تهران در 300 صفحه و به شمارگان 1000 نسخه و با بهاي 3 هزار و 200 ريال چاپ و پخش شده و در دسترس دانشجويان رشته معماري، عمران و... قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط