شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۸
اهداي 50 جلد كتاب ايران‌شناسي به كتابخانه مجلس

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، وجود بيش از 50 كتاب نفيس اروپايي(دهه‌هاي 40 تا 60 خورشيدي) درباره ايران را از آثار ارزشمندي عنوان كرد كه در مجموعه‌اي‌ جديد حسن رهاورد يكي از دستياران علامه دهخدا به كتابخانه مجلس‌ اهدا شده‌اند.

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن اعلام اين خبر، درباره‌ اهداي مجموعه اسناد و نشرياتي كه  حسن رهاورد به تازگي به كتابخانه مجلس اهدا كرده است، اظهار داشت: دكتر رهاورد طي يك سال گذشته بيش از سه مجموعه نفيس به كتابخانه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي اهدا كرده است كه هريك از آنها در جايگاه خود ارزشمند و بازگو كننده بخش‌هاي نهفته‌اي از تاريخ ايرانند. 

وي با اشاره به اين كه در هفته اول مرداد نيز مجموعه نفيسي ديگري از سوي اين نويسنده حوزه ادبيات و دستيار علامه دهخدا به كتابخانه مجلس اهدا شد، تصريح كرد: اين مجموعه نيز از كيفيت و كميت قابل وصف و اعتباري برخوردار است. در اين ميان تعداد قابل توجهي از نشريات به چشم مي‌خورد. مهمترين بخش اين مجموعه از نشريات كاملاً‌ سالم، نشريه «شرافت» است. 

ططري يادآور شد: نشريه «شرافت» در سال‌هاي قبل از مشروطه و تعدادي نيز همزمان با دوره مشروطه يعني سال 1321 قمري هر ماه به صورت سنگي چاپ مي‌شد. «شرافت» از مجموعه نشرياتي بود كه براي اولين بار در ايران به شكل مصور چاپ و روي جلد هريك از شماره‌هاي آن تصوير يكي از رجال سياسي همراه با شرح حال و زندگي او تنظيم مي‌شد. 

وي درباره اهميت اين مجموعه بيان داشت: اين موضوع كه رهاورد بيش از 20 شماره از اين نشريه را به صورت كامل به كتابخانه مجلس اهدا كرده است و همگي آنها سالم‌اند، به عنوان مجموعه‌اي بي‌نظير كه مشابه آن ديگر يافت نمي‌شود، براي اين كتابخانه حائز اهميت است. 

وي با بيان اين كه «در اين مجموعه بيش از 50 كتاب نفيس كه اغلب در اروپا چاپ شده‌اند و همگي درباره ايرانند» اشاره كرد و گفت: اغلب اين كتاب‌ها در قطع رحلي، مصور و در چاپ گلاسه در فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي منتشر شده‌اند و شامل كتاب‌هاي تخصصي حوزه تاريخ، هنر، موسيقي، ادبيات و تاريخ ايران و به زبان اصلي‌اند. اين مجموعه را دكتر رهاورد در فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي خريداري كرده است. 

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي همچنين چند سند مهم از دوره پهلوي دوم را از ديگر اسناد اين مجموعه اهدايي برشمرد و اظهار داشت: دكتر رهاورد به عنوان نخستين دستيار علمي علامه دهخدا و عضو هيات علمي دانشگاه تهران و نيز معاونت‌ «هانري كربن» در بنياد ايران و فرانسه، فعاليت‌هاي فرهنگي زيادي داشت كه در حوزه ترجمه، فهرست‌نويسي نسخ خطي، ادبيات، رمان‌نويسي قابل توجه‌اند. 

وي افزود: دکتر رهاورد اكنون 92 سال سن دارد و در طول شش ماه گذشته اسناد و كتاب‌هاي خطي نفيسي را به كتابخانه مجلس هديه كرده است. مهمترين آنها مجموعه زندگي خود نگاشت 65 تن از رجال و مشاهير تاريخ معاصر به دست خط خودشان بود كه به دستور دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه مجلس، در كتابي با عنوان «رهاورد حسن» منتشر شد. ظرف چند هفته آينده نيز تصميم داريم مراسم رونمايي اين اثر را برگزار كنيم. 

نويسنده حوزه تاريخ و پژوهشگر تاريخ معاصر ايران درباره «اهميت اسناد دوره پهلوي دوم كه در اين مجموعه قرار دارند» عنوان كرد: اسناد دوره پهلوي دوم درباره شخصيت‌هاي سياسي، چهره‌هاي درباري‌‌اند كه بسيار محدود و ارزشمندند و مي‌توان مجموعه‌هاي داخلي كتابخانه مجلس را تكميل كند. 

وي در پاسخ به اين سوالات كه «اهميت و جايگاه اين كتاب‌ها و اسنادي كه اخيراً در مجموعه كتابخانه مجلس جاي گرفته‌اند، در چيست» و «آيا اين مجموعه از لحاظ تاريخي مهم‌ است يا اطلاعات آن تنها از نظر سياسي ارزش دارند» اظهار داشت: اين مجموعه در بردارنده سه دسته موضوعي شامل اسناد، كتاب و نشريات است كه هريك از آنها در جايگاه خود قابل ارزيابي‌اند. 

ططري توضيح داد: كتاب‌هاي اين مجموعه که اغلب تبيين كننده نگاه اروپاییان و در حوزه اطلاعات ايران‌شناسي حايز اهميت و مفيد است، زيرا اطلاعاتي در زمينه تاريخ ايران و اروپا شامل ادبيات، موسيقي و ... را در بردارد و مجموعه مطالعاتي را شامل مي‌شود كه در اروپا انجام گرفته است. 

وي متذكر شد: اين منابع از آن جهت كه دسترسي به آنها ساده نيست، هم به لحاظ قيمت از ارزش بالايي برخوردارند_چون بهاي كتاب در كشورهاي اروپايي خيلي بالاست_ و هم مجموعه كتاب‌هايي‌اند كه در چند دهه قبل منتشر شده‌اند و شايد در دسترس خود اروپايي‌ها نيز نباشند. نكته ديگر اين كه چنين مجموعه‌اي غني مي‌تواند كامل‌كننده منابع كتابخانه ايران‌شناسي(شماره 2) كتابخانه مجلس باشد كه منابع ايران‌شناسي را در خود جاي داده است. 

پژوهشگر اسناد تاريخي در پاسخ به اين سوال كه «چه برنامه‌اي براي اين مجموعه در نظر گرفته شده است» عنوان كرد: اين كتاب‌ها پس از كارشناسي صاحب‌نظران مركز، به بخش فراهم‌آوري فرستاده مي‌شوند تا پس از تفكيك موضوعي، به بخش‌هاي مربوطه انتقال يابند و شايد طي يك هفته آينده اطلاعات آنها وارد پايگاه جست‌وجو کتابخانه شود و پژوهشگران بتوانند از اطلاعات آنها استفاده كنند. 

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه «آيا تنها تصوير نسخه‌ها يا اصل منابع در اختيار پژوهشگران قرار مي‌گيرد» گفت: اگر كارشناسان تشخيص دهند اين آثار به لحاظ قدمت و كمياب بودن منابع و اطلاعات نبايد در دسترس عموم قرار گيرد، آن نسخه را اسكن مي‌كنند و اطلاعات آن را از اين طريق در اختيار پژوهشگران قرار مي‌دهند، اما در صورتي كه نياز به مراجعه به اصل نسخه باشد، در اختيار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط