یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰
اسناد نویافته چوب‌نگاره‌ها و نسخ نادر خطوط ناخنی

مدیر اجرایی فصلنامه پیام بهارستان از انتشار چهارمین شماره این مجموعه در آستانه یک سالگی آن خبر داد و گفت: در اين شماره اسناد نويافته‌اي از چوب‌نگاره‌ها و نسخه‌های نادري از خطوط ناخنی كه اطراف منطقه آذربايجان يافت شده است، براي نخستين‌بار ارايه مي‌شود.\

كورش نوروزمرادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين خبر، به انتشار چهارمين مجله پيام بهارستان در هشت‌ماه گذشته اشاره كرد و گفت: اين مجله تاكنون توانسته است بیش از 250 مقاله علمی از 165 نویسنده داخلی و خارجی را در سه هزار صفحه و در قالب مطالب علمی، اسناد تاریخی، رساله‌های کمیاب و احیاي متون قدیمی ارايه كند. 

وي افزود: اين توفيق مرهون تلاش‌هاي عده كثيري از پژوهشگران، نسخه‌پژوهان، نویسندگان، مورخان و سندپژوهانی است که با تجارب و فعاليت‌هاي خود، وقفه چند ساله‌اي را كه در انتشار اين مجموعه ايجاد شده بود، توانستند در اين زمان كوتاه برطرف كنند.

نوروزمرادي در پاسخ به اين سوال كه «تفاوت بارز اين اثر با ديگر مجموعه‌ها چيست» گفت: روش تهيه و تدوين اين نشريه يكي از تفاوت‌هايي آن با ديگر آثار است. آثار گوناگوني در كنار مجله پیام بهارستان ـ كه بيش از نيم‌قرن از انتشار آن مي‌گذرد ـ به صورت همزمان موضوعات مختلفي را درباره ايران پوشش می‌دادند و مانند اين نشريه به احیاي متون و انتشار اسناد کمیاب و تازه‌یاب‌ها می‌پرداختند، كه اكنون انتشار بيشتر آنها متوقف شده است. 

وي دلیل استقبال صاحب‌نظران رشته‌هاي گونان از اين اثر را در فراوانی و كمياب‌بودن انتشار اسناد، متون و تحقیقات مرتبط با مطبوعات عنوان كرد و گفت: هر کتابخانه بزرگ و آرشیو اسناد قدیمی قابلیت آن را دارد سال‌ها متمادی دست به انتشار مجله‌ای به این شکل بزند، اما اكنون پیام بهارستان و تعداد اندکی از نشریات، محمل انتشار نویافته‌های این مراکز شده‌اند. 

عضو شورای سازماندهی مطبوعات و مدیر اجرایی فصلنامه پیام بهارستان درباره نحوه ارايه مطالب در اين اثر يادآور شد: این مجله با محور انتشار متون قدیمی و اسناد تازه‌یاب، مرقعات و تحقیقات مربوط به مطبوعات قاجار و پهلوی منتشر می‌شود و از آنجا که این نشريه را مجلس شورای اسلامی منتشر می‌کند، انتشار اسناد تاریخ قانونگذاری، مجلس، نمایندگان ادوار گذشته و رخدادهای مربوط به پارلمان ایران در اولویت‌اند. 

نوروزمرادی با اشاره به انتشار چند سند شخصی از علی دوانی در چهارمين پيام بهارستان گفت: در این شماره، محمدحسن رجبی در مقاله‌اي با نام «اسناد تازه‌یاب از آیت‌الله بهشتی» از مجموعه اسناد علی دوانی، به مدرسه‌ای اشاره می‌کند که سال 1333 توسط آیت‌الله بهشتی با نام «دین و دانش» تاسیس شد. آن زمان آیت‌الله بهشتی 25 سال بیشتر نداشت كه به تاسیس اين مدرسه اقدام كرد تا در قالب آموزش علوم جديد، فعالیت فرهنگی و سیاسی را انجام دهد و گرفتار دردسرهای نیروهای امنیتی نشوند.
 
وي خاطرنشان كرد: نکته قابل توجه این اسناد در افراد، اشخاص و شاگردان این کلاس است. اغلب شاگردان اين مدرسه چهره‌های اصلی رجال سیاسی و دینی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند كه از آن جمله مي‌توان به آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای(مقام معظم رهبری)، آيت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی ربانی(املشی)، حسین ابراهیمی، محمدحسن بهجتی، سیدمحمد خامنه‌ای، مهدی حائری، جعفر سبحانی، محمدتقی مصباح یزدی، محمد شبستری، هادی خسروشاهی، علی دوانی، محمد مفتح، سیدحسین موسوی، عبدالکریم نیری، محمدباقر موسوی، زین‌العابدین قربانی، علی حیدری، ابوالقاسم وافی، سیدجعفر حسینی، ضیاءالدین روحانی و علی موحدی اشاره كرد که بیش از نیم قرن پیش به انجام فعالیت فرهنگی و سیاسی در قالب کلاس‌های آموزشی مدرسه «دین و دانش» می‌پرداختند. 

عضو شورای سازماندهی مطبوعات و مدیر اجرایی فصلنامه پیام بهارستان، مقاله موسسه بحث و مناظره دینی آیت‌الله سیدابوالحسن طالقانی، پدر مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، در پنج سند و نامه از علماي بزرگ در قالب یک مقاله را از دیگر پژوهش‌های مستند و جالب این شماره برشمرد.
 
وي همچنين سندی نویافته از شیخ آقابزرگ تهرانی را که شجره‌نامه رضاخان ترسیم كرده است، از ديگر اسناد جالب توجه اين شماره خواند و اظهار داشت: با این سند مناقشات مربوط به اجداد رضاخان را که برخی از پژوهشگران به الشتر و برخی او را منتسب به آلشت می‌دانند، پايان مي‌يابد. 

نوروزكرماني افزود: نامه آقاخان نوری به ناصرالدین شاه و چند سند از آیت‌الله میرزا محمود مقتدایی خوراسگانی که نامه رهبر انقلاب نیز با خطی خوش در آن ضبط شده و همچنین چند قباله ازدواج و یک نقشه بی‌نظیر از ایران عصر صفوی و چند سفرنامه جالب و تازه‌یاب به همراه چندین فرمان و معرفی اثری نادر و نفیس از خطوط ناخنی و چند مهر خرمن چوبی، از مطالب بسیار مهم این شماره فصلنامه‌اند. 

وي به وجود اسنادي از خط ناخني كه در اطراف آذربايجان يافت شده است در اين شماره اشاره كرد و بيان داشت: خط ناخنی یكی از شاخه‌های هنر خوشنویسی است كه حروف به وسیله برجسته ‌كردن یك كاغذ توسط ناخن شكل می‌گیرند. در این خط كاغذ ميان دو ناخن انگشت شست و انگشت ماقبل انگشت كوچك كه بنصر(Benser) معروف است، قرار می‌گیرد و با حركت كاغذ از میان ناخن‌ها حروف یا اشكال شكل می‌گیرند و در خط، گل مرغ یا هر شكل دیگری را بر صفحه كاغذ طراحی می‌كنند. كل اشكال را از قدیم خط ناخنی می‌نامیدند.

وي متذكر شد: هادی هاشمیان، مدیر اجرایی اين مجله و  سیدفرید قاسمی، نجیب مایل هروی، سیدعلی آل داود، سیف‌الله وحیدنیا، رسول جعفریان، محمدحسن رجبی، محسن صادقی، آندرانیک هویان، اسرا دوغان(نویسنده ترک)، مصطفی نوری، ابوالفضل حافظیان، علی صدرایی خویی، علی ططری، بهمن بیانی، ابوالفضل عرب‌زاده، محمد کریمی، محمد گلبُن، سیدصادق اشکوری، سیدجعفر اشکوری، علی سام، ابوالقاسم نقیبی و ... از جمله نویسندگان مطالب و مقالات این چهارمين پيام بهارستانند. 

چهارمین شماره مجله پیام بهارستان با سردبیری رسول جعفریان از سوی کتابخانه،موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در 1200 صفحه و بهاء 60000 ریال به زودی بر گیشه نشر قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط