شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۸
مجموعه اسناد نماينده كرمانشاه در كتابخانه مجلس جاي گرفت

رييس مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از خريد مجموعه اسناد 550 برگي يكي از نمايندگان دوره‌هاي هفدهم و هجدهم مجلس شوراي ملي توسط كتابخانه مجلس خبر داد. اطلاعات اين اسناد به زودي در قالب كتاب در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.\

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اين مجموعه به يكي از رجال سياسي دهه 30 به نام نادعلي كريمي، نماينده مجلس شورای ملی در دوره‌هاي هفدهم و هجدهم مجلس شوراي ملي از كرمانشاه تعلق دارد.

وي افزود: نادعلي كريمي از ارديبهشت سال 1331 تا آبان 1332 و از اسفند 1331 تا فروردين 1335 در سمت نمايندگي در دوره‌هاي هفدهم و هجدهم مجلس شوراي ملي فعاليت مي‌كرد. اين دوره تاريخي به لحاظ رو‌يدادهاي مهمي كه در اين بستر زماني اتفاق افتاد، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

ططري تصريح كرد: با توجه به سياست‌هاي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، اين مركز به ويژه از ابتداي سال 1388 در زمينه فراهم‌آوري اسناد، برنامه‌ها و سياست‌هاي ويژه‌اي را با هدف جذب مجموعه‌هاي اهدايي يا خريد مجموعه‌هاي شخصي آغاز كرده و با حمايت‌هاي دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، طي دو ماه گذشته بيش از پنج مجموعه از اسناد به اندوخته‌هاي اين مركز اضافه شده است كه از اين ميان بخشي به صورت اهدايي و بخشي نيز در شمار خريدهاي اين كتابخانه‌ قرار گرفته‌اند.

وي با تأكيد بر اهميت فراهم‌آوري و خريد‌ اسناد گفت: اين سياست به اين جهت اهميت دارد كه اين كتابخانه تنها آرشيو مجلس شوراي اسلامي است و رسالت اصلي آن فراهم‌آوري، سازمان‌دهي، حفاظت، نگهداري و اطلاع‌رساني اسناد حوزه قوه مقننه و مشروطه ايران از ابتدا تاكنون است. لذا در اين راستا اقدام به تهيه مجموعه‌اي از اسناد نادعلي كريمي كرده‌ايم كه اين اسناد مقادير قابل توجهي از اسناد، پاكت‌هاي نامه و تمبرهاي تاريخي را در خود جاي داده كه اغلب مربوط به دوره‌هاي اول و دوم پهلوي و تعداد کمی نيز اسناد مربوط به جمهوری اسلامی (از سال‌هاي 1306 تا 1366 خورشيدي) است.

رييس مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به تلاش‌هاي رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در راستاي بسترسازي و جلب اعتماد مخاطبان و مجموعه‌داران، مي‌كوشيم اين مجموعه‌ها را با هدف ايجاد شرايط مناسب و استاندارد براي حفظ، نگهداري، ارايه و استخراج اطلاعات تاريخي به منظور استفاده پژوهشگران و محققان تاريخي در مجموعه‌اي واحد كه به اين كار اختصاص دارد، گردآوري و در اختيار علاقه‌مندان قرار دهيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه «اين اسناد از چه نظر داراي اهميت‌اند و چه كاربرهايي براي چه گروهي از پژوهشگران دارند» اظهار داشت: اين اسناد 550 برگي به اين دليل اهميت بالايي دارند كه به يكي از مقاطع مهم تاريخي كه چندين حادثه مهم را در دل خود جاي داده است، تعلق دارد و در دو حوزه سياسي و اقتصادي قابل ارزيابي و بررسي‌اند.

پژوهشگر تاريخ معاصر و مدرس دانشگاه افزود: بسياري از مكاتبات نادعلي كريمي به عنوان يكي از رجال سياسي آن زمان نظير نامه‌هايي به دكتر مصدق، نخست وقت، نامه‌اي درباره قانون جديد مطبوعات و ... در ميان اين اسناد وجود دارد كه در شمار اسناد سياسي قرار مي‌گيرند.

وي درباره اسناد اقتصادي اين مجموعه تصريح كرد: نامه‌هايي از تجارتخانه‌هاي مختلف دوره پهلوي اول(سال‌هاي 1315 و 1316) از تهران، اصفهان، شيراز و نامه‌هايي از اتاق بازرگانان و تجّار در ميان اين اسناد به چشم مي‌خود كه از لحاظ اطلاعات اقتصادي و تاريخ اقتصاد حائز اهميت‌اند.

ططري اهميت اين اسناد را از لحاظ تعلق آنها به يكي از نمايندگان مجلس برشمرد و بيان كرد: ما معتقديم اسناد زيادي هنوز در دست مردم است كه اغلب در شرايط استانداردي نگهداري و حفاظت نمي‌شوند و اگر اطلاع‌رساني صحيحي در اين زمينه صورت نگيرد و اين اسناد آسيب ببينند، بخش‌هايي از تاريخ نيز به نابودي كشيده مي‌شوند يا همواره در هاله‌اي از ابهام باقي‌خواهند ماند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اكنون اين اسناد در مرحله استخراج اطلاعات به سر مي‌برند و تصميم داريم همان‌گونه كه مجموعه اسنادي را كه هم به لحاظ محتوا و هم به جهت تعداد قابل توجه‌اند، در قالب كتاب منتشر مي‌كنيم. اطلاعات اين مجموعه را نيز پس از بررسي‌هاي لازم از طريق كتاب در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان اين حوزه قرار دهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط