سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۶
7 هزار تصوير ديجيتالي نسخ خطي از يمن خريداري شد

رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از خريداري هفت هزار تصوير ديجيتالي نسخه‌ خطي از كشور يمن خبر داد و گفت: اين مجموعه كه به زبان عربي است، دريچه‌هاي فراواني را در حوزه زبان و ادبيات عرب به روي مخاطبان مي‌گشايد.\

حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاريخ، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين مجموعه با هدف دسترسي آسان‌تر ايرانيان و ساير ملل همجوار به نسخ خطي اسلامي تهيه و خريداري شده است.

وي افزود: در سفري كه سال قبل همراه با دكتر علي لاريجاني به كشور يمن داشتيم، در جريان بازديد از «كتابخانه مسجد صنعا» با كتاب‌هاي عربي در زمينه‌هاي مختلف آشنا و بر آن شدم در راستاي تكميل مجموعه آثار كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و كمك به انجام پژوهش‌هاي ديني و تاريخي اين مجموعه را تهيه كنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين جعفريان متذكر شد: اين نسخه‌ها از بهترين نسخ موجود در اين كشورند كه تصوير‌برداري آنها توسط «موسسه‌ امام زيد» انجام شده است. برخي از اين نسخه‌ها مربوط به قرن‌‌هاي پنجم و ششم و بسياري از آنها از آثار مربوط به زيديه و معتزله‌اند. اهميت ديگر اين مجموعه آن است كه بيشتر به روستاها و خانواده‌ها تعلق دارد. ديجيتال‌سازي آنها گامي بسيار مؤثر در حفظ اين آثار گرانقدر از نابودي است. 

وي يادآور شد: پيش از اين نيز در سال‌هاي 82 و 83 از كشور يمن كتاب‌هايي خريداري و به ايران وارد شد كه به «طاووس يماني» شهرت يافت و از سوي وزارت امور خارجه پس از صحافي، به برخي از كتابخانه‌ها اهدا يا فروخته شد.

مدرس تاريخ درباره مجموعه حاضر اظهار داشت: اين مجموعه حاوي 620 لوح فشرده است كه متناسب با حجم هريك از نسخه‌هاي خطي بين يك تا 10 عنوان مختلف از تصاوير مجموعه‌ها و كتاب‌هاي خطي در آنها جاي دارد. اسناد موجود در اين مجموعه حدود 7000 عنوان‌اند كه اغلب آنها از مجموعه‌ها و كتابخانه‌هاي شخصي به امانت گرفته شده‌اند و پس از اسكن و نسخه‌برداري به صاحبان اصلي‌شان تحويل داده شده‌اند.

وي با تأكيد بر اين موضوع كه «كشور يمن ميراث خطي بسيار عظيمي دارد» يادآور شد: اين ميراث خطي از دو جهت قابل توجه و مهم هستند؛ نخست به دليل اين كه اين سرزمين داراي حوزه فكري ويژه‌اي است و دوم اين كه آثاري از فرقه‌هاي معتزله و شيعيان زيديه در اين آثار به چشم مي‌خورد و پيش‌بيني مي‌شود شواهدي از شيعيان زيديه ايران كه از ميان رفته يا به جاهاي ديگر رفته‌اند، در آنها يافت شود.

پژوهشگر تاريخ از سرزمين يمن به عنوان حوزه فكري پرتحرك ياد كرد و گفت: اين مجموعه مي‌تواند پاسخگوي بسياري از سوالات پژوهشگرات حوزه تمدن اسلامي، علاقه‌مندان و فعالان حوزه ادبيات عرب، مفسران قرآني و محققان حديث باشد، زيرا دربردارنده نسخه‌هاي بسيار ارزشمندي در مباحث حديثي، تفسيري، فقهي و كلامي است و نوشته‌هايي از مسلمانان در عرصه‌هاي مختلف در آن ميان ديده مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه «كتابخانه مجلس شوراي اسلامي چه برنامه‌ها و اهدافي براي استفاده از اين مجموعه دارد» گفت: در نخستين گام تصميم داريم فهرستي از اين مجموعه را به صورت الفبايي در پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه قرار دهيم و پس از آن اطلاعات اين مجموعه را در اختيار كتابخانه‌هاي بزرگ بگذاريم تا از اين طريق پژوهشگران اين حوزه با آنها آشنا شوند و نيازهاي پژوهشي خود را برطرف سازند. 

رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: كتابخانه‌ مجلس در حال آماده‌سازي اين مجموعه براي قراردادن در پايگاه اطلاع‌رساني اين كتابخانه است تا پژوهشگران و تلاشگران عرصه‌ دست‌نوشته‌هاي اسلامي بتوانند به سهولت و سرعت از آن‌ها استفاده كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط