چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
انديشه متعالي امام(ره) براي همه نسل‌ها  ماندگار است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تبيين آرمان‌ها و ديدگاه‌هاي امام خميني(ره) در آثار مكتوب براي انتقال به نسل‌هاي بعدي، از بنيان‌گذار انقلاب اسلامي به عنوان انديشه اي ماندگار براي همه نسل‌ها و جوامع ياد كرد.\

بهروز جعفری، نماینده مردم سميرم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره لزوم گسترش انديشه‌هاي و آرمان‌هاي امام راحل از طريق تأليفات اظهار داشت: امام خميني(ره)، تنها يك فرد نبود كه در قالب همان فرد باقي بماند، امام خميني(ره) يك جريان و يك تفكر بود. اگر يك تفكر بخواهد دامنگير و اثرگذار باشد، بايد ساري و جاري شود و اين امر جز در سايه ترويج انديشه‌هاي ايشان به نسل‌هاي بعدي آن هم از طريق رسانه مكتوب ممكن نيست.
 
وي از برگزاري مراسم عزاداري رحلت اين گوهر ناياب به عنوان روش مناسب سنتي ياد كرد كه در كنار آن بايد به ترويج و تعميق انديشه‌هاي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي پرداخت و گفت:‌ زواياي وجودي و كرامات ناشناخته امام خميني(ره)‌ در بعد اخلاقي، معنوي، فلسفي، هنر و ... موضوعي است كه گذشت زمان آن را بيشتر براي جويندگان راه حق آشكار مي‌سازد. با گذشت هر سال از فقدان اين امام همام، جنبه جديدي از زواياي وجودي ايشان براي ما و به ويژه براي نسل جوان آشكار مي‌شود. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اين كه ما از بچه‌هاي انقلابيم، وقتي اولين بار اشعار عرفاني امام خميني(ره) را شنيديم برايمان كاملاً تازگي داشت. امروز هم اتفاقاتي در حال رخ دادن است كه هم براي ما و هم براي نسل جوان تازگي دارد. لذا ضرورت دارد هم در كتاب‌هاي درسي و هم حوزه‌هاي تأليفي ديگر، انديشه‌هاي امام راحل آن‌گونه كه شايسته آن است، تبيين شوند تا تأثير خود را در جامعه و افكار جهانيان بگذارند.

وي از امام خميني(ره) به عنوان اسوه‌اي در ابعاد گوناگون زندگي فردي و اجتمادي ياد كرد و متذكر شد:‌ اگر به درستي بخواهيم در اين زمينه قضاوت كنيم، بايد بگوييم امام راحل تجسم عيني يك فرد با تقوا در جريانات زندگي سياسي و جنبه‌هاي اخلاقي، عرفاني، مذهبي و ... در زمان ما بود. 

جعفری در زمينه لزوم تدوين آثار قوي و غني اين حوزه يادآور شد: ابعاد وجودي حضرت امام (ره) مي‌تواند بهانه‌اي و انگيزه‌اي براي خلق اثري درخور باشد. 

وي از كتاب به مثابه رسانه مكتوب سنتي و مدرن ياد كرد و گفت: در دنياي كنوني با وجود رقباي قدرتمندي مانند رسانه‌ها و اينترنت، كتاب همچنان گستره رسانه‌اي خود را حفظ كرده و اثر ماندگاري است كه مي‌توان با استفاده از آن به ياد اين انديشمند عارف پايداري و ماندگاري بيشتري بخشيد.
 
نماینده مردم سميرم در مجلس شورای اسلامی با بيان اين موضوع كه با استفاده از كتاب «چهل حديث» امام خميني(ره) مي‌شود چهل كتاب نوشت، تصريح كرد: امام راحل علاوه بر داشتن دانش در بسياري از حوزه‌ها، نويسنده و عالم توانايي بودند كه آثارشان مي‌تواند منشا اثري براي توليد انديشه‌هاي بعدي باشد. براي هر كدام از احاديثي كه امام راحل در اين اربعين حديث آورده‌اند، مي‌توان يك كتاب نوشت. ترجمه آثار مرتبط با ايشان به زبان‌هاي گوناگون مي‌تواند يكي از راه‌هاي ترويج فرهنگ و انديشه‌هاي امام خميني(ره) باشد. 

وي با تأكيد بر اين موضوع كه افكار و انديشه‌هاي امام خميني(ره) به دليل نشأت‌گرفتن از ديدگاه‌هاي اصيل اسلامي، همواره تازه و قابل استناد و استفاده‌اند، گفت: افكار امام خميني(ره) متعلق به دوره خاصي نيست كه زمان مصرف داشته باشد. آثار گوناگون امام خميني(ره) آثاري‌اند كه براي هميشه حرف‌هايي براي گفتن دارند.

جعفري با اشاره به ضرورت ثبت و مكتوب كردن خاطرات افرادي كه با امام خميني(ره) ارتباط داشتند يا از نزديك توفيق ديدار ايشان را كسب كرده‌اند، گفت: اين خاطرات در طول تاريخ ماندگار است. امروزه افراد زيادي از هم‌عصران امام خميني(ره) درباره ايشان مطالب زيادي را نقل مي‌كنند، اما بايد به فكر نسل‌هاي بعدي و سده‌هاي بعدي باشيم تا افكار و آرمان‌هاي امام راحل(ره) به درستي حفظ، نگهداري و منتقل شوند.

وي با اشاره به اقدامات مناسبي كه در حوزه تأليفات درباره امام خميني(ره) انجام شده است، اظهار داشت: اين درياي عظيم آن‌قدر عميق است كه براي صيد مرواريد، فضاي زيادي براي كاركردن وجود دارد. 

نماينده مجلس شوراي اسلامي در پايان، تاليف و تدوين آثار قوي و غني در اين حوزه را از ضروريات برشمرد و عنوان كرد: تبيين صحيح آثار و انديشه‌هاي عرفاني امام خميني(ره) از راهكارهاي مناسب در مواجهه با نيازهاي امروز و مقابله با عرفان‌هاي التقاطي نوپديد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط