جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۴
«دايره‌المعارف اساطير جهان» آيينه تمام‌نماي آيين‌هاي باستاني است

سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي معتقد است: پژوهش و كنكاش در اساطير و شناخت آن‌ها سبب می‌شود كه بشر به مراحل پيشرفت و آگاهى خود در ادوار مختلف واقف شود و فاصله‌ ميان توحش و تمدن را پركند تا به ستايش خداى يگانه برسد.

دكتر مرتضي گودرزي ديباج با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: براي پايه‌هاي مطالعاتي درباره اساطير و فرهنگ اديان و انتشار كتاب‌هايي در اين زمينه ضرورت دارد كه با خاستگاه اساطير و آيين‌ها، رويكردها و شكل‌گيري نمادها آشنا شويم.

مولف كتاب «جست‌وجوي هويت در نقاشي معاصر ايران» خاطرنشان كرد: شكل‌گيري نمادها و نمادسازي‌ها در اسطوره و آيين‌هاي مختلف نقشي به‌سزا داشته و مي‌تواند در ارايه تفسير جهان بهره‌هاي بسياري به محقق و پژوهشگر اديان و اساطير بدهد.

نويسنده مجموعه كتاب‌‌هاي تجزيه و تحليل آثار«هنر مدرن» يادآور شد: اساطير تفسير جديدي را از جهان ارايه مي‌دهند، نوعي جهان‌بيني خاص در قالب‌هاي هنري آن‌ها كه خوانش‌هاي مستمري را در آن مطرح مي‌كند.

اين مدرس دانشگاه افزود: در سال‌های اخير اسطوره‌شناسان ايرانی برای حفظ داشته‌های فرهنگی و هنری دست به‌كار شده‌اند و آثاری در عرصه اساطير به نگارش در آورده‌اند كه می‌تواند در اين زمينه بسيار با ارزش باشد. يكی از اين حركت‌ها «دايره‌المعارف اساطير و آيين‌های باستانی جهان» تأليف غلامرضا معصومی باستان‌شناس و اسطوره‌شناس ايرانی است كه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی آن را منتشر كرده است.

وي افزود: جلد نخست «دايره‌المعارف اساطير و آيين‌های باستانی جهان» عنوان پژوهشی است كه به تازگي منتشر شده و مجلدهاي ديگر نيز به مرور منتشر خواهد شد. در اين دايره‌المعارف، اساطير باستانی سرزمين‌های كهن دنيا از جمله مصر، ايران، يونان، بين‌النهرين (سومر، آكد، بابل و آشور، چين، هند باستان، ژاپن و همچنين اساطير و آيين‌های مردم آسيای ميانه و آسيای صغير از جمله (اورارتوها، ميكتانی‌ها، هيتی‌ها، آريايی‌ها، آس‌ها، سكاها، مساژت‌ها، هوری‌ها، هون‌ها، مانايی‌ها، سيمری‌ها، اقوام كشورهای آفريقايی، كشورهای اروپايی، اقوام مهم آمريكای مركزی و در آخر اقوام امريكای جنوبی و ديگر سرزمين‌های باستانی، بررسی شده‌‌اند.

سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي خاطرنشان كرد: پژوهش و كنكاش در اساطير و شناخت آن‌ها سبب می‌شود كه بشر به مراحل پيشرفت و آگاهى خود در ادوار مختلف واقف شده و فاصله‌ ميان توحش و تمدن را پركند تا به ستايش خداى يگانه برسد.

رئيس واحد تجسمی حوزه هنري در پايان صحبت‌هايش يادآور شد: البته بايد در نظر داشت كه كتاب‌هاي اين حوزه از يك دهه پيش پيشرفت قابل توجهي داشته و به لحاظ تنوع، كميت و كيفيت فيزيكي كتاب‌ها بيش‌تر  و ترجمه اين دسته از كتاب‌ها نيز به مراتب بهتر از گذشته شده است.

دكتر «مرتضي گودرزي» (متخلص به ديباج) رئيس تجسمی حوزه هنري، مدرس دانشگاه، نقاش، منتقد، محقق هنري و سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري از پژوهشگران و هنرمندان معاصر است كه سال‌ها در زمينه‌هاي گوناگون توليد هنر و پژوهش فعاليت كرده است.

تأليف كتاب‌هاي متعددي مانند «جست‌وجوي هويت در نقاشي معاصر ايران»، مجموعه كتاب‌‌هاي تجزيه و تحليل آثار «هنر مدرن»، «آسيب‌شناسي نقد هنري»، «عامل دگرگوني نوين»، «هنر ديني يك سوال و دغدغه‌هاي ناپيدا»، «تاريخ نقاشي ايران از آغاز تا عصر حاضر» و «معرفت هنر معاصر» از جمله آثار وي به‌شمار مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط