سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
راه‌اندازي واحد اسناد انقلاب و پس از انقلاب در كتابخانه مجلس

مدير مركز اسناد كتابخانه و موزه مجلس شوراي اسلامي از راه‌اندازي واحد «اسناد انقلاب و بعد از انقلاب» مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: اين فعاليت نقطه عطفي در گردآوري و ارايه اطلاعات تاريخي انقلاب اسلامي است.\

علي ططري، پژوهشگر تاريخ و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين موضوع اظهار داشت: مجموعه اسنادي كه در مركز اسناد كتابخانه مجلس نگهداري مي‌شد، اغلب اسناد قبل از انقلاب اسلامي و برخي از اسناد تا بهمن 57 را شامل مي‌شدند، اما با راه‌اندازي و آغاز فعاليت‌هاي اين بخش، مجموعه اسنادي كه از سال‌ها پيش با وقوع انقلاب اسلامي در ارتباط بودند، گردآوري و تنظيم خواهند شد.  

وي درباره اسناد موجود در كتابخانه مجلس گفت:‌ اين اسناد كه به عنوان اسناد مجلس شوراي اسلامي شناخته مي‌شوند، در دو مجموعه كلي قرار دارند؛ نخست «اسناد مجلس شوراي ملي از بدو تأسيس مجلس شوراي ملي يعني از 1285 خورشيدي(1324 قمري و 1906 ميلادي) تا سال 1357خورشيدي». اين اسناد شامل اطلاعات 24 دوره مجلس‌‌اند كه در مجموعه اسناد بايگاني از آنها نگهداري مي‌شود.
پژوهشگر تاريخ درباره بخش دوم مجموعه اسناد كتابخانه مجلس يادآور شد: دسته ديگر اسناد، سندهاي مربوط به مجلس «سنا» هستند. از سال 1328 خورشیدی كه سنا تشكيل شد تا سال 1357 خورشيدي، هفتمين دوره مجلس سنا در ايران جريان داشت. اسناد و مدارك آن دوره تاريخي نيز در اين مجموعه قرار دارند.

وي با اشاره به اين كه پيش از اين برنامه مدوني براي فراهم‌آوري و سازماندهي اسناد بعد از انقلاب در اين مركز طراحي نشده بود، گفت: با ورود رييس جديد كتابخانه مجلس، حجت‌الاسلام رسول جعفريان و تغييراتي كه پس از مسووليت وي انجام شد و مكاتباتي وي در اين راستا با رييس‌هاي دو قوه داشتند( انجام مذاكرات با علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي و آيت‌الله شاهرودي) تصويب شد كه اسنادي مرتبط با مجلس و بعد از انقلاب در اين مركز متمركز شوند.

ططري يادآور شد: مطابق اين مذاكرات، تصميم گرفته شد اسنادي كه به ويژه متعلق به دوره اول مجلس شوراي اسلامي‌اند (سال‌هاي 57 تا60) در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي متمركز شوند.

وي با تأكيد بر اين كه هيچ آرشيوي نبايد راكد و بدون استفاده بماند، تصريح كرد: پويا بودن مراكز اسنادي در اين است كه اسناد روز پس از سپري‌شدن 30 سال در يك مركز اسناد نگهداري شوند، زيرا اسنادي تاريخي‌اند كه بايد مورد استفاده پژوهشگران تاريخي و محققان قرار گيرند تا نقاط تاريك تاريخ روشن شوند.

مدير مركز اسناد كتابخانه و موزه مجلس شوراي اسلامي درباره تهيه اسناد «واحد انقلاب اسلامي» گفت: اين فعاليت به دو صورت انجام مي‌شود، نخست از طريق خريداري بخشي از اسناد مرتبط و دوم جمع‌آوري اسناد پراكنده كه حتي در مجموعه ادارات مجلس‌اند.

وي با بيان اين كه تاكنون نزديك به 10 هزار سند مربوط به سال‌هاي انقلاب و پس از آن گردآوري و به مركز اسناد منتقل شده است، تصريح كرد: با توجه به اين كه بيش از 30 سال از وقوع انقلاب مي‌گذرد، جا دارد مراجعان به راحتي بتوانند از اطلاعات مربوط به آن دوره استفاده كنند.

مدرس تاريخ معاصر خاطرنشان كرد: بسياري از پايان‌نامه‌هاي گروه تاريخ و علوم سياسي به سوي مباحث، اسناد و يافته‌هاي انقلاب اسلامي سوق يافته است كه اين موضوع ضرورت هرچه بيشتر جمع‌آوري اسناد مرتبط با اين دوره از تاريخ معاصر ايران را آشكارتر مي‌كند.

وي با بيان اين كه در اين راستا، مجموعه‌اي از اسناد موجود در كتابخانه مجلس نيز بازيابي شده‌اند، گفت: نسخه‌هايي از اعلاميه‌‌هايي كه در ماه‌هاي پاياني رژيم پهلوي توسط انقلابيون چاپ مي‌شدند، براي مجلس هم فرستاده مي‌شدند كه در لابه‌لاي آنها اسنادي را يافتيم كه در مجموعه اسناد انقلاب اسلامي جاي گرفتند.

ططري راه‌اندازي «واحد اسنادانقلاب اسلامي» كتابخانه مجلس را نقطه عطفي در گردآوري و ارايه اطلاعات تاريخي انقلاب اسلامي دانست و گفت:‌ جمع‌آوري 10 هزار سند در اين حوزه، گام بزرگي در آغاز راه راه‌اندازي اين واحد است. اين حركت از‌ چهار ماه گذشته تداوم دارد و هدف ما اين است كه پس از فعال‌سازي اين واحد، مجراهايي را براي ورود اطلاعات اين حوزه در اختيار داشته باشيم، به ويژه از طريق مجلس شوراي اسلامي و كميسيون‌هاي مختلف آن و دريافت مدارك، اسناد و نامه‌هاي پراكنده نمايندگان مجلس كه مي‌تواند بسياري از ناگفته‌هاي تاريخي را روشن سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط