دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
جمع‌آوري تمامي نشريات فارسي جهان در كتابخانه ملي

تمامي نشريات فارسي زبان دنيا توسط بخش پيايندهاي كتابخانه ملي ايران جمع‌آوري مي‌شود.\

معصومه ميرپوريان مدير بخش پيايندهاي كتابخانه ملي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: پيايندها يا نشريات ادواري شامل تمامي نشريات و مطبوعاتي‌ است كه به صورت مستمر منتشر مي‌شوند. اين نشريات به دو بخش روزنامه‌ها و نشريات تقسيم مي‌شوند.

وي افزود: روزنامه‌ها شامل مواردي‌اند كه به صورت مستمر و معمول، روزانه يا چند مرتبه در هفته منتشر مي‌شوند و شامل گزارشات و مباحث روزانه جوامع‌اند. 

ميرپوريان تاكيد كرد: ممكن است مجلات به‌صورت ماهانه، دوماهانه يا فصلنامه با مباحث علمي، سياسي و اقتصادي باشند. 

مدير بخش پيايندهاي كتابخانه ملي درباره نحوه دريافت نشريات و مجلات از سراسر دنيا اظهار داشت: در ايران نشريات و مجلات از طريق قانون واسپاري يا تعهدي كه ناشران به كتابخانه ملي دارند، جمع‌آوري مي‌شوند ولي در خارج از ايران از طريق واحد سفارشات‌ خارجي، مبادلات، اهدا و فراهم‌آوري كتابخانه ملي صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به مشكلاتي كه در دريافت نشريات از خارج از كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: كتابخانه ملي براي حال اين مساله مكاتباتي با ديگر كشورها انجام مي‌دهد تا نشريات به اين كتابخانه فرستاده شوند. در داخل ايران نيز با پيگيري‌هاي لازم نواقص برطرف و آرشيو كامل مي‌شود.

مدير بخش پيايندهاي كتابخانه ملي ايران در پايان با صحبت درباره شرايط نگه‌داري اين نشريات و مجلات اظهار داشت: شرايط و آسيب‌زدايي‌هاي خاصي براي حفظ اين نشريات وجود دارد. نشريات قديمي اين بخش به صورت مستقيم در اختيار مراجعان قرار ندارد، بلكه اسكن‌ شده آنها در اختيار عموم قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط