دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۶
نمايشگاه‌های استانی، فرصت انتخاب كتاب را برای همگان فراهم مي‌كند

مدیرعامل موسسه نمايشگاه‌های فرهنگي ايران با اشاره به برگزاري 20 نمايشگاه استاني كتاب در سال جاری، گفت: اين نمايشگاه‌‌ها، فرصت انتخاب كتاب را برای مردم استان‌های مختلف ایجاد می‌کند و موجب رشد سرانه مطالعه در كشور می‌شود.حجتي همچنين از آغاز دور جديد فعاليت‌هاي اين موسسه خبر داد و گفت كه اين فعاليت‌ها در بهار سال آتي پس از برگزاری نمايشگاه كتاب تهران آغاز خواهد شد.\

احسان‌الله حجتي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) درباره دستاوردهاي برگزاري 20 نمايشگاه استاني كتاب در سال جاري گفت: گاهي به دنبال اين هستيم كه نتيجه كار را مشاهده كنيم و زماني نيز فرايند يك فعاليت حائز اهميت است؛ اما موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي اين دو هدف را به صورت همزمان در فعاليت‌هاي خود دنبال می‌كند و قطعا ارايه فرصت به مردم برای انتخاب كتاب‌هايي كه دوست دارند دستاوردی مثبت بوده است.

وي افزود: در عرصه توزيع كتاب مشكلاتي وجود دارد و گاهی اوقات دست‌اندرکاران توزیع، حاضر نيستند اين ريسك را بپذيرند كه كتاب‌هاي خود را با طي مسافت‌هاي زياد به شهرستان ها بفرستند، در اين زمينه ايرادي به ناشران كه با نگاه فرهنگي تجارت مي‌كنند وارد نيست؛ بلكه اين وظيفه متوليان فرهنگي است كه كتاب هاي چاپ شده را در اختيار مردم قرار دهند و نمايشگاه كتاب نيز گامي در اين راستاست است.

حجتي با اشاره به دسترسي آسان مردم به كتاب در نمايشگاه استاني تصريح كرد: در استاني چون هرمزگان كه در 30 سال پس از انقلاب اسلامي تنها 6 نمايشگاه كتاب برگزار شده 2 نمايشگاه آن در دو سال اخير بوده است كه اين جاي خوشحالي دارد. 

مدیرعامل موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران همچنين درباره عدم برگزاري نمايشگاه در برخي از استان هاي كشور اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه در استان‌هاي مختلف نيازمند مقدماتي چون محل مناسب برگزاري است كه با توجه به نبود اين مقدمات در برخي از استان‌هاي كشور، در آنها نمايشگاه كتاب برگزار نشد.

وي افزود: موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران اكنون آمادگي گسترش نمايشگاه كتاب خود را در شهرهاي مختلف كشور دارد؛ ولی اين امر مستلزم ايجاد شرايط مقدماتي در استان ها است.

حجتي با بيان اينكه تسهيل در دسترسي مردم به كتاب به رشد سرانه كتاب كمك می‌كند، افزود: فعاليت‌هاي ما در راستاي نهضت كتابخواني بوده است و بدون ترديد در دسترس قرار دادن كتاب در رشد سرانه مطالعه موثر بوده است.

به گفته حجتي از سال 1370 تاكنون حدود 150 نمايشگاه كتاب استانی از سوي موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران برگزار شده كه 50 مورد آن در كارنامه سه ساله اخير موسسه است.

وي تصريح كرد: توزيع، از مهم‌ترين مشكلات چرخه نشر از توليد تا عرضه آن است. بسياري از ناشران، خصوصا در شهرستان‌ها ويترين مناسب براي عرضه آثار خود ندارند و از سوي ديگر براي همه اهل كتاب امكان آشنايي با كتاب‌هاي بازار نشر وجود ندارد. 

حجتی همچنين با اشاره به تخفيف 40 درصدي فروش كتاب در نمايشگاه‌های استانی گفت: كتاب‌های عرضه شده در نمايشگاه با 20درصد تخفيف از سوی ناشر و 20 درصد تخفيف معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عرضه می‌شود كه اين امر با استقبال فراوان مردم روبرو شده است. 

مدیرعامل موسسه نمايشگاه فرهنگي ايران خاطرنشان كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در اطلاع‌رساني كارامد و اتخاذ شيوه‌هاي مفيد براي برگزاري هرچه بهتر نمايشگاه‌هاي استاني، در سه سال اخير اقبال عمومي به نمايشگاه‌ها رشد قابل توجهي يافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها