جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
سبحاني‌نيا: تسهيلات ارشاد، به سرانه خريد و مطالعه كتاب افزوده است

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در افزایش سرانه مطالعه، گفت: تسهیلات و تخفیفاتی که از سوی این وزارتخانه به ویژه برای محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان به مطالعه ارایه شده، تا حد زیادی توانسته زمینه خرید کتاب‌ و مطالعه را در میان اقشار گوناگون اجتماع افزایش دهد./

حجت‌الاسلام دکتر حسين سبحاني‌نيا، نایب ريیس دوم کمیسيون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با انتقاد از آمارهای نادرستی که در گذشته از میزان مطالعه ارایه می‌شد، بیان کرد: زمینه مطالعه و فرهنگ کتابخوانی باید از مدرسه‌ها آغاز شود تا نتایج آن ماندگارتر باشد. 

وی افزود: اگر فرهنگ مطالعه و تحقیق از اولین سال‌های تحصیل در دانش‌آموزان نهادینه شود، افراد نیاز به مطالعه را در هر موقعیتی به تناسب شرایط زمانی و مکانی گوناگون درک خواهند کرد و فرهنگ مطالعه، جزء اصلی زندگی روزمره و رفتارهای اجتماعی خواهد شد.

حجت‌الاسلام سبحاني‌نيا افزود: در بسیاری از کشورها، سرانه مطالعه بسیار بیشتر از سرانه کنونی مطالعه در كشور ماست و ضرورت دارد در کشور ما با توجه به ارزش‌هاي معنوي موجود در دين اسلام و توجهی که مسوولان به مسایل کتابخوانی و ارتقای علم دارند، تلاش بيشتري براي گسترش فرهنگ كتابخواني شود. 

وی تصریح کرد: البته گام‌های مثبتی در این راه برداشته شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه‌های عمومی نیز تلاش‌های زیادی را در سال‌های اخیر انجام داده‌اند که قابل تقدیر است، اما این حرکت نیازمند سرعت بیشتری است.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای افزایش انگیزه مطالعه و کتابخوانی در مردم تصریح کرد: در این زمینه نیازمند استفاده از نظر متخصصان هستیم. در کشور ما هنوز فرهنگ مراجعه به کتابخانه‌های عمومی آن‌گونه که باید باشد، جانیفتاده است. با گسترش کتابخانه‌ها و ايجاد تسهیلات در مکان‌های پر رفت و آمد می‌توان به این روند سرعت بیشتری بخشید.

وی با انتقاد از این که مراجعه به کتابخانه‌های عمومی به معنای واقعی‌ فرهنگ‌سازی نشده است، متذکر شد: اگر در مدسه‌ها، مساجد، پایگاه‌های اجتماعی و محل‌های پرجمعیت شهری، زمینه‌هایی برای مطالعه ایجاد شود تا جوانان و علاقه‌مندان بتوانند به کتابخانه‌ها مراجعه کنند، فرهنگ كتابخواني به مرور زمان، جایگاه اصلی خود را خواهد یافت. 

نویسنده کتاب‌ «مبانی فقهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به تاثیر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در افزایش سرانه مطالعه یادآور شد: با توجه به افزایش نرخ کتاب در سال‌های اخیر، تسهیلات و تخفیفاتی که از سوی این وزارتخانه به ویژه برای محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان به مطالعه ارایه شده،   تا حد زیادی توانسته است زمینه خرید کتاب‌ و مطالعه را در میان اقشار گوناگون اجتماع افزایش دهد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «نگاه مسوولان جمهوری اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری به مسایل فرهنگی و مطالعه، نگاه ویژه‌اي است» توضیح داد: مسایل فرهنگی از مباحث پایه‌ای و اساسی‌اند، چرا که با تأثیرگذاری در نهادهای گوناگون جامعه می‌توانند به عنوان زیرساخت در بسیاری از دیگر مسایل نیز اثرگذار باشند.

نویسنده کتاب «خانه ملت و نمایندگان» افزایش انگیزه کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه را از طریق همکاری نهادهای گوناگون و افزایش سرمایه‌گذاری‌ در این عرصه میسر دانست و اشاره کرد: در این راستا باید متخصصان به آسیب‌شناسی مسایل فرهنگی و رفع موانع پیش رو بپردازند تا زمینه‌های افزایش سرانه مطالعه، هرچه سریع‌تر گسترش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط