دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۸
محجوب: افزایش ثروت عمومي، تابعی از افزایش سرانه مطالعه است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که دانش و مطالعه، اساسی‌ترین ثروت یک ملت است، بیان کرد: مطالعه یعنی افزایش سطح دانش عمومی که به معنای افزایش ثروت عمومی است و با استناد به آمار و ارقامی که اعلام شده‌ ، می‌توان گفت ثروت عمومی جامعه ما در حال افزایش است./

علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: آنچه را سطح سواد یا همان معارف عمومی می‌نامند، با مطالعه حاصل می‌شود، یعنی میزان مطالعه، سطح دانش یا اساسی‌ترین ثروت یک ملت را مشخص می‌کند.

وی افزود: اگر علم را ثروت بدانیم، که امروزه مهمترین ثروت جهان به شمار می‌رود، از راه مطالعه بیشتر حاصل می‌شود تا کارهای آکادمیک. مطالعه یعنی افزایش سطح دانش عمومی که به معنای افزایش ثروت عمومی است و با استناد به آمار و ارقامی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده‌است، می‌توان گفت ثروت عمومی جامعه ما در حال افزایش است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، سطح مطالعه عموم مردم است، اظهار داشت: با توجه به این که میزان قابل قبول سرانه مطالعه جهانی، دو ساعت در روز است، دعوت عموم مردم به مطالعه، از ضروریات محسوب می‌شود.

وی تبلیغات گسترده، نمایشگاه‌های عمومی کتاب و فرایند الکترونیکی‌کردن کتابخانه‌ها را از عوامل موثر در افزایش سرانه مطالعه خواند و بیان کرد: هنوز هم کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه دارد که می‌توان بیش از پیش از آنها استفاده کرد. 

محجوب از برخی امکانات نظیر ارایه کتاب در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های شهری به عنوان اقداماتی شایسته‌ یاد کرد و گفت: باید این قبیل فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی، بیشتر صورت گیرد تا زمانی که مردم فرصت آزادتری برای مطالعه دارند، به مطالعه روی‌آورند و علاوه بر ترویج مطالعه و تبدیل آن به یک عادت همگانی، سرانه مطالعه را نیز افزایش دهیم.

وی درباره مغفول ‌ماندن برخی از زمینه‌ها در حیطه تألیفات اظهار داشت: میدان‌های دانش بسیار وسعت یافته اند و همانند فضای کهکشانی که هر روز در این عالم لایتناهی افزایش می‌یابد، دانش نیز در فضایی بی‌پایان در حال افزایش است. گسترش دانش‌های نو باید اولین هدف ما باشد تا در تمامی زمینه‌ها بتوانیم آگاهی‌های لازم را در اختیار عموم جامعه و علاقه‌مندان به آگاهی‌های جدید، قرار دهیم. گام بعدی تقویت دانش‌هایی است که با علاقه عمومی مردم ارتباط دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در زمینه راهکارهای افزایش انگیزه مطالعه، یادآور شد: مردم ایران علاقه‌مند به مطالعه در حوزه تاریخ‌، معارف دینی و حتی رمان و داستان هستند و تقویت این حوزه‌ها می‌تواند سطح مطالعات عمومی را تقویت کند. اگرچه برخی از زمینه‌های یاد شده در عرصه ادبیاتند اما همه اینها زیر ساخت‌های مطالعه را تشکیل می‌دهند و جویندگان زیادی دارند. آنچه نیاز امروز ماست، مطالعات اقتصادی و علمی در عرصه‌های گوناگون است.

وی با اشاره به تغییرات و اقدامات چشمگیری که در سال‌های اخیر در راستای تقویت و غنی‌سازی کتابخانه‌ها صورت گرفته است، اظهار داشت: در این زمینه نیازمند فعالیت‌های گسترده‌تری هستیم تا جاذبه‌های کتابخانه و کتابخوانی را افزایش دهیم. اگرچه در حال نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی هستیم، اما باید در این حوزه فعالیت‌های بیشتری را انجام دهیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که کتابخانه تنها محل کتاب‌ خواندن نیست، بیان داشت: کتابخانه می‌تواند محلی برای تحقیق، پژوهش و راهیابی به دروازه‌های بزرگ علم و دانش باشد.

محجوب در پایان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها باید گسترش پیدا کنند تا علاقه‌مندان انگیزه بیشتری برای مطالعه و کارهای علمی داشته باشند. کتابخانه‌ تنها مکانی برای خواندن کتاب نیست بلکه پیش از آن، مرکزی برای پژوهش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط