دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
اسماعيلي: نسل چهارم انقلاب مي‌تواند در مطالعه پيشگام باشد

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي بسترسازي فرهنگي را يكي از راه‌كارهاي موثر در روند افزايش سرانه مطالعه عنوان كرد. ولي‌ اسماعيلي، نماينده مردم گرمي در مجلس شوراي اسلامي، فعاليت‌ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را يكي از عوامل گسترش انگيزه مطالعه دانست./

ولي‌ اسماعيلي، نماينده مردم گرمي در مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين موضوع كه افزايش سرانه مطالعه نسبت به سال‌هاي قبل كاملا مشهود است، گفت: براي افزايش بيش از پيش اين آمار، نبايد از بسترسازي‌هاي فرهنگي غافل شد.

وي فعاليت‌ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را يكي از عوامل گسترش انگيزه مطالعه دانست و بيان كرد: از سه سال قبل تاكنون، با وجود اعتبارهايي كه به اين كار تخصيص يافته است -اگرچه ايده‌آل نيست- اما با تأثيرات فراواني در افزايش روند كتابخواني مواجه بوديم.

 وي با اشاره به برخي از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ملي جوانان، نظير ارائه و توزيع برخي از كتابچه‌هاي جيبي، آنها را بخشي از اقدامات موثر در ارتقاي انگيزه كتابخواني برشمرد كه در نهادينه‌كردن فرهنگ مطالعه تأثير به‌سزايي داشته است و اظهار كرد: اميدواريم در آينده نيز شاهد افزايش سرانه مطالعه در كشور باشيم و بتوانيم از اين طريق، زير ساخت‌ها را تقويت كنيم. 

اسماعيلي با تأكيد بر اين كه «ما از نظر فرهنگي فاصله زيادي با معيارهاي جهاني داريم»، تصريح كرد: نيازهاي فراواني در زمينه ارتقاي فرهنگ مكتوب‌مان وجود دارد. البته انتقال فرهنگ از طريق آثار مكتوب در گذشته كمتر بود و اكنون با روند بهتري در حال انجام‌شدن است.
 
وي تاثير آثار مكتوب در ارتقاي فرهنگ را  غير قابل انكار دانست و گفت: نسل چهارم انقلاب اسلامي مي‌تواند در زمينه نهادينه‌كردن فرهنگ، مطالعه و الگوشدن، پيشگام باشد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با مقايسه اثربخشي فرهنگ مكتوب در برابر فرهنگ شفاهي، گفت: مطالعه و تدوين كتاب از بهترين روش‌هاي آموزشي است كه در قياس با انتقال فرهنگ شفاهي، از عمق و پايداري بيشتري برخوردار است. به نظر من كتاب كالاي فرهنگي محسوب مي‌شود كه بايد از آن به بهترين شكل استفاده كرد.
 
اسماعيلي برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي گوناگون كتاب را از جمله راهكارهاي افزايش انگيزه مطالعه و علاقه‌مندي به كتابخواني نام برد و افزود: از اين طريق مي‌توان جوانان و اقشار گوناگون جامعه را به سوي تعالي فرهنگ ارزشي، تشويق و راهنمايي كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط